Dete ne udvaja glasove i kasni u psihomotornom razvoju
Naša čitateljka je postavila pitanje logopedu zbog toga što dete ne udvaja glasove i zato što kasni u psihomotornom razvoju.
Pitanje:
Imam dete staro 22 meseca, hipotonično, prohodalo sa 18. Ne priča još, razume dosta toga. Od skoro je počeo da pokazuje prstićem po knjizi i na predmete koje može da dohvati (još ne odvaja kažiprst potpuno), ali me zanima kako da ga naučim da traži neki predmet koji mu je potreban, ali ne može da dohvati, pošto u tim situacijama počinje da plače ili odustaje. Takođe, ako nešto hoće, vuče me za ruku, a u slučaju da ga „ne poslušam“, počne da plače.
Zanima me još, pošto nema udvajanja glasova (pojavi se s vremena na vreme) već samo vokale, neki Vaš savet oko učenja govora.
Pozdrav,
Sanja
Šta ako dete ne udvaja glasove – odgovor logopeda
Poštovana Sanja,
Prema podacima koje ste naveli mogu da primetim da Vaše dete kasni, ne samo u govorno-jezičkom, već i motornom razvoju. Sama hipotonija svakako utiče da se dete motorno ne razvija brzinom kojom bi trebalo, stoga je i Vaš dečkić prohodao sa 18 meseci. Postoji mogućnost da je hipotonija prisutna i u orofacijalnoj regiji- mišići obraza, jezika, ždrela… što utiče na korišćenje samih mišića, kao na produkciju govora.
Razumevanje govora se razvija kod njega, ako je počeo da izvršava jednostavne naloge i da na zahtev pokaže sliku ili predmet koji tražite. Budite mu od pomoći i pridržavajte svojom rukom njegovu ručicu i stavljajte je u pravilan položaj sa ispruženim kažiprstom i imenujte zajedno. To što odustaje i plače kada želi nešto, znači da ga to što ne može da se verbalno izrazi i da Vam objasni šta želi veoma ljuti i frustrira. Ta ljutnja će nestajati kako on bude zreliji i samostalniji. Podignite ga na visinu koja mu odgovara da može da Vam pokaže određeni predmet ili ga prosto pitajte da li želi to ili ovo, pokazujući svojom rukom.
Ispevavanje vokala je početna faza korišćenja govornog aparata. Ispevevajte zajedno, imitirajte zvukove kako recimo beba plače (iiiiii), bata se udario (ooooo), dozivanje (eeeeeeee). Pokušajte da i te vokale povežete sa određenim situacijama kako bi dete počelo da ih koristi. Nastavite sa onomatopejom, imitirajte zvukove iz okoline, sve što radite imenujte, sve ljude, predmete… Budite dosledni i uporni, jer deca pre ili kasnije usvoje i počnu da primenjuju dato znanje. Savetovala bih Vam da posetite stručnjaka kako bi Vam dao savete da pravilno stimulišete dete kod kuće i da proceni nivo psihomotornog i govorno-jezičkog razvoja.
Ja sam Marija Ranisav. Diplomirala sam 2009. godine na fakultetu za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju na odseku za logopediju. Tokom 2013. godine sam zavrsila edukaciju “Opšta i specifična reedukacija psihomotorike sa opštom defektološkom dijagnostikom i relaksacijom”. Svoja prve korake u radu sa decom ostvarila sam stažirajuci u DZ Zemun, u predškolskom savetovalištu. Od tada se bavim savetodavnim radom, dijagnostikovanjem i tretmanom dece predškolskog i ranog školskog uzrasta. Mama sam dva dečaka i jedne devojčice. Ako imate neka pitanja ili dileme vezano za govorno-jezički razvoj Vašeg deteta, ja sam tu da pronađem pravi odgovor.
Ovo je termin koji se postepeno ukida, prosto je važnije da se i lekari i trudnice međusobno razumeju i razumeju rizike svake trudnoće, kao i da se ona uspešno završi, nego što je prioritet koji će se termin koristiti u datom trenutku.
Karijera rođenih 15. oktobra često je vezana za kreativnost i javni nastup. Umeju da ostave snažan utisak i da se istaknu u oblastima koje traže izražajnost: umetnost, gluma, muzika, dizajn ili novinarstvo.
Veoma često imamo priliku da čujemo "jede mi se nešto slatko" te u to ime evo i spiska 30 ideja za desert koje možete pripremiti. Podeljene su u kategorije: deserti, kolači, keks i torte.
Zdravo! Moja beba nije prošla skrining sluha u porodilištu, pa smo je posle mesec dana vodili na još jedan na Institutu za majku i dete. Međutim, ni tamo nije prošao.