Kako prepoznati probleme sa učenjem čitanja i razumevanja pročitanog – disleksiju?
Većina osoba koja ima problem sa disleksijom ima bar deset od navedenih osobina i načina ponašanja, s tim da oni mogu varirati iz dana u dan. Najkarakterističnija pojava kod disleksičara je nedoslednost.
Opšte osobine i ponašanje osoba koje imaju problem sa disleksijom
Osoba je bistra, visoko inteligentna, sposobna da sve artikuliše, ali ne može da čita, piše ili da piše na nivou razreda.
Obično ih označavaju kao lenje, glupe, nezrele, učitelji konstatuju da se “ne trude dovoljno“ ili da imaju “problem sa ponašanjem“.
Ne zaostaju dovoljno sa gradivom da bi ih prebacili na specijalnu nastavu, pa u školi imaju problem kako da ih podučavaju.
Visok nivo inteligencije, ne mogu se dobro izvršiti testovi pismenim putem, ali su odlični u usmenim testovima.
Deca se osećaju glupo, imaju problem sa samopouzdanjem i svoje nedostatke prikrivaju genijalnim strategijama. Njih je lako frustrirati i najveći problem tokom školovanja imaju sa školskom lektirom i pismenim testovima.
Skloni su da često sanjare i lako izgube pojam o vremenu.
Teško održavaju pažnju.
Bolje uče uz pomoć govora rukama, demonstriranjem, izvođenjem eksperimenata, posmatranjem i uz pomoć vizulenih pomagala.
Osobe sa disleksijom su talentovane za umetnost, dramsku, muzičku, sportsku sekciju, časove mehanike, debate, naraciju, dobri su prodavci, imaju osećaj za biznis, projektovanje, gradnju i inženjerstvo.
Posmatranje, čitanje i pravopis osobe sa disleksijom
Dete se često žali na vrtoglavicu, glavobolju i bolove u stomaku dok čita.
Zbunjuju ih slova, brojevi, reči, sintagme i verbalna objašnjenja.
Prilikom čitanja i pisanja se javljaju ponavljanja, dodaci, premeštaju se ili propuštaju slova. Dolazi do obrnutog čitanja reči i brojeva.
Dete se žali da vidi ili mu se pričinjavaju nepostojeći pokreti tokom čitanja, pisanja ili prepisivanja.
Deluje da ima probleme sa vidom, ali oftamolog ne otkriva nikakav problem.
Ili je dete izuzetno dalekovido i odlično zapaža ili nema dubinu percepcije i dobar periferni vid.
Čita i prepričava sa veoma malo razumevanja.
Speluje fonetski slovo po slovo i ne nužno dobrim redosledom.
Slušanje i govor deteta sa problemom disleksije
Dete ima pojačan sluh, čuje stvari koje nisu očigledne drugima i lako ga ometaju zvuci.
Ima poteškoće da misli pretoči u rečenice, izgovara nepotpune rečenice, počinje da zamuckuje pod stresom, loše izgovara duge reči, permutuje reči, fraze i slogove tokom govora.
Pisanje i razvoj motorike kod disleksičara
Postoji problem kada je pisanje i prepisivanje u pitanju, držanje olovke je neuobičajeno, a rukopis varira ili je nečitak.
Osoba je nespretna i nema dobru koordinaciju pokreta, loše se snalazi sa loptom i kolektivnim sportovima, teškoće sa finom i/ili krupnom motorikom i zadacima vezanim za njih.
Dete je često zbunjeno kada su u pitanju suprotnosti: levo – desno, iznad – ispod…
Pojam o vremenu i matematika
Dete ima problem da govori u određenom vremenu, teško stiče pojam o vremenu i osećaj da zadatke obavlja na vreme.
Računajući matematičke zadatke pokazuje zavisnost od brojanja prstiju i sličnih trikova, ali ne umeju da ih prenesu na papir.
Mogu da računaju, ali imaju problem sa oblicima i zadacima koji uključuju novac.
Mogu da rade aritmetiku, ali ne i tekstualne zadatke.
Teško razumeju algebru i komplikovane matematičke zadatke.
Pamćenje i kognitivne sposobnosti
Deca sa disklesijom odlično dugoročno pamte iskustva, lica i mesta.
Kada su u pitanju sekvence, informacije i činjenice sa kojima nema lično iskustvo, njih teže i kraće pamti.
Lakše pamti u slikama i po osećaju, nego glasove i reči.
Ponašanje, razvoj ličnosti i zdravstveno stanje
Deca sa ovim problemom su ili izuzetno neuredna ili preterano uredna.
Mogu često biti glavni zabavljač u razredu, problematična osoba ili pak previše tihi.
Dete je neuobičajeno rano ili previše kasno prolazilo kroz razvojne faze – početak govora, puzanja, samostalnog hodanja, vezivanja pertli.
Kada je san u pitanju, i tu se radi o krajnostima – ili je previše lak san ili previše duboko spava (i mokri u krevet u neodgovarajućem uzrastu).
Ima neobično nizak ili visok prag bola.
Dete koje ima jak osećaj za pravdu, emocionalno osetljivo i često teži savršenstvu.
Greške u čitanju i pisanju se drastično povećavaju kada su konfuzni, vremenski ograničeni, preživljavaju emocionalni stres ili su bolesni.
Tamara Petković je osnivačica i glavna urednica portala Demetra, preduzetnica i mama troje dece sa previše interesovanja i premalo vremena za sve što želi.
Rođeni na ovaj datum u ljubavi traže osobu koja će razumeti njihovu složenost i emotivnu dubinu. Ne zadovoljavaju se površnim odnosima, njima je potrebna duhovna i intelektualna povezanost.
Razumevanje rizika i prevencija srčanih bolesti tokom menopauze može značajno doprineti očuvanju kardiovaskularnog zdravlja tokom ovog životnog perioda.
Često se dešava da lekari ne mogu naći uzrok pobačaja. Kod samo polovine parova uzrok bude otkriven, a ako vi niste taj slučaj, ne preostaje vam ništa drugo osim da budete hrabri i nastavite dalje jer istraživanja pokazuju da 70% parova kod kojih ne uspe da se utvrdi uzrok na kraju ipak ostvari normalnu trudnoću.
Akne se najčešće pojavljuju u pubertetu i kod žena u PMS-u ili u toku menstruacije. Razlog tome su hormoni, koji imaju jednu od ključnih uloga kada su bubuljice u pitanju.
Raspored časova je osnovni alat koji pomaže učenicima i roditeljima da prate obaveze i obezbede da sve teče bez stresa. Preuzmite naš blanko raspored i organizujte svoj dan na najbolji mogući način!
Bliži se početak nove školske godine, a za neke porodice i prvi susret sa jaslama i vrtićem. Neki će dočekati prvi septembar u novom domu. Za decu je svaka promena veliki stres, a šta uraditi ako se preseljenje u novi dom i druge životne prekretnice preklapaju. Kako se ponašati? Na šta obratiti pažnju? Šta je važno da obezbedite u novom domu?
Da ti olakšamo poslednje letnje nedelje, donosimo Demetrine savete za pripremu za školu, koji obuhvataju sve - od emocija, preko organizacije, do sitnih trikova koji ti štede vreme i živce.
Zamka u koju roditelji često upadnu jeste da posle određenog vremena "uskoče u pomoć" i ponude rešenje, umesto da imaju veru da će njihovo dete izdržati tu neprijatnost.
Nakon što nauče da se održavaju na vodi, podjednako je važno da radite na tehikama disanja i opuštanja kako bi istinski počeli da uživaju u plivanju i mogli da izdrže duže intervale kretanja u vodi.