Kako prepoznati probleme sa učenjem čitanja i razumevanja pročitanog – disleksiju?
Većina osoba koja ima problem sa disleksijom ima bar deset od navedenih osobina i načina ponašanja, s tim da oni mogu varirati iz dana u dan. Najkarakterističnija pojava kod disleksičara je nedoslednost.
Opšte osobine i ponašanje osoba koje imaju problem sa disleksijom
Osoba je bistra, visoko inteligentna, sposobna da sve artikuliše, ali ne može da čita, piše ili da piše na nivou razreda.
Obično ih označavaju kao lenje, glupe, nezrele, učitelji konstatuju da se “ne trude dovoljno“ ili da imaju “problem sa ponašanjem“.
Ne zaostaju dovoljno sa gradivom da bi ih prebacili na specijalnu nastavu, pa u školi imaju problem kako da ih podučavaju.
Visok nivo inteligencije, ne mogu se dobro izvršiti testovi pismenim putem, ali su odlični u usmenim testovima.
Deca se osećaju glupo, imaju problem sa samopouzdanjem i svoje nedostatke prikrivaju genijalnim strategijama. Njih je lako frustrirati i najveći problem tokom školovanja imaju sa školskom lektirom i pismenim testovima.
Skloni su da često sanjare i lako izgube pojam o vremenu.
Teško održavaju pažnju.
Bolje uče uz pomoć govora rukama, demonstriranjem, izvođenjem eksperimenata, posmatranjem i uz pomoć vizulenih pomagala.
Osobe sa disleksijom su talentovane za umetnost, dramsku, muzičku, sportsku sekciju, časove mehanike, debate, naraciju, dobri su prodavci, imaju osećaj za biznis, projektovanje, gradnju i inženjerstvo.
Posmatranje, čitanje i pravopis osobe sa disleksijom
Dete se često žali na vrtoglavicu, glavobolju i bolove u stomaku dok čita.
Zbunjuju ih slova, brojevi, reči, sintagme i verbalna objašnjenja.
Prilikom čitanja i pisanja se javljaju ponavljanja, dodaci, premeštaju se ili propuštaju slova. Dolazi do obrnutog čitanja reči i brojeva.
Dete se žali da vidi ili mu se pričinjavaju nepostojeći pokreti tokom čitanja, pisanja ili prepisivanja.
Deluje da ima probleme sa vidom, ali oftamolog ne otkriva nikakav problem.
Ili je dete izuzetno dalekovido i odlično zapaža ili nema dubinu percepcije i dobar periferni vid.
Čita i prepričava sa veoma malo razumevanja.
Speluje fonetski slovo po slovo i ne nužno dobrim redosledom.
Slušanje i govor deteta sa problemom disleksije
Dete ima pojačan sluh, čuje stvari koje nisu očigledne drugima i lako ga ometaju zvuci.
Ima poteškoće da misli pretoči u rečenice, izgovara nepotpune rečenice, počinje da zamuckuje pod stresom, loše izgovara duge reči, permutuje reči, fraze i slogove tokom govora.
Pisanje i razvoj motorike kod disleksičara
Postoji problem kada je pisanje i prepisivanje u pitanju, držanje olovke je neuobičajeno, a rukopis varira ili je nečitak.
Osoba je nespretna i nema dobru koordinaciju pokreta, loše se snalazi sa loptom i kolektivnim sportovima, teškoće sa finom i/ili krupnom motorikom i zadacima vezanim za njih.
Dete je često zbunjeno kada su u pitanju suprotnosti: levo – desno, iznad – ispod…
Pojam o vremenu i matematika
Dete ima problem da govori u određenom vremenu, teško stiče pojam o vremenu i osećaj da zadatke obavlja na vreme.
Računajući matematičke zadatke pokazuje zavisnost od brojanja prstiju i sličnih trikova, ali ne umeju da ih prenesu na papir.
Mogu da računaju, ali imaju problem sa oblicima i zadacima koji uključuju novac.
Mogu da rade aritmetiku, ali ne i tekstualne zadatke.
Teško razumeju algebru i komplikovane matematičke zadatke.
Pamćenje i kognitivne sposobnosti
Deca sa disklesijom odlično dugoročno pamte iskustva, lica i mesta.
Kada su u pitanju sekvence, informacije i činjenice sa kojima nema lično iskustvo, njih teže i kraće pamti.
Lakše pamti u slikama i po osećaju, nego glasove i reči.
Ponašanje, razvoj ličnosti i zdravstveno stanje
Deca sa ovim problemom su ili izuzetno neuredna ili preterano uredna.
Mogu često biti glavni zabavljač u razredu, problematična osoba ili pak previše tihi.
Dete je neuobičajeno rano ili previše kasno prolazilo kroz razvojne faze – početak govora, puzanja, samostalnog hodanja, vezivanja pertli.
Kada je san u pitanju, i tu se radi o krajnostima – ili je previše lak san ili previše duboko spava (i mokri u krevet u neodgovarajućem uzrastu).
Ima neobično nizak ili visok prag bola.
Dete koje ima jak osećaj za pravdu, emocionalno osetljivo i često teži savršenstvu.
Greške u čitanju i pisanju se drastično povećavaju kada su konfuzni, vremenski ograničeni, preživljavaju emocionalni stres ili su bolesni.