14.11.2024 09:44

Saradnja nastavnika sa lekarom pri lečenju deteta

Veoma je važno da postoji saradnja nastavnika sa lekarom ukoliko se javi potreba za trenutnim ili kontinuiranim lečenjem deteta. Pored roditelja ili staratelja deteta koje pohađa školu, nastavnik i lekar imaju zajedničku dužnost da pomognu učeniku da odraste u kompletnu, zdravu ličnost, sposobnu za samostalan život i rad.

Zašto je važna saradnja nastavnika sa lekarom?

Neophodno je da nastavnik (učitelj ili profesor) imaju kontakt sa lekarom. Oni moraju sarađivati i zajedno brinuti o zdravlju učenika. Unapređenje razvoja, rast, fizičko, psihičko i socijalno oblikovanje i sazrevanje čine celinu kada je staranje o deci u pitanju.

Zašto je važna saradnja nastavnika sa lekarom – Photo by Alicia Christin Gerald on Unsplash

Saradnja nastavnika sa lekarom

Brinući o detetu, ne sme se posmatrati samo onaj simptom koji je najuočljiviji, već kao stručnjaci, i nastavnici moraju dete posmatrati sveobuhvatno. Nastavnik bi nekad, čak pre neko lekar ili školski psiholog, morao poštovati psihičke probleme učenika i voditi računa o socio-ekonomskom položaju pojedinih učenika i njihovih roditelja.

U adolescenskom periodu, deca mnogo teže podnose duševni bol od fizičkog.

Za zdravlje je često nepovoljno da dete u osetljivom adolescenskom periodu doživi životni neuspeh ili neprihvaćenost okoline i društva. Neki, za njega, nerešivi problemi, školski neuspesi, svađe u porodici i zlostavljanje roditelja dovode dete do trajnih i ozbiljnih problema.

Događa se da je nastavnik upravo taj koji prvi primeti probleme u ponašanju učenika.  

Onog trenutka kada primeti da učenik ima problem, ili neki simptom obolevanja, mora pozvati roditelje i uputiti ih da dete odvedu lekaru. Takođe, trebalo bi uključiti i školskog psihologa. Ukoliko, iz bilo kog razloga, roditelji u dužem vremenskom periodu nisu raspoloženi za saradnju ili negiraju problem, nastavnik je dužan da o problemu obavesti i nadležnu socijalnu ustanovu.

Ukoliko je reč o povredi ili nekom drugom hitnom slučaju, nakon ukazane prve pomoći, nastavnik će dete odvesti u najbliži dispanzer radi pružanja detetu potrebne medicinske pomoći.

Da li u Srbiji postoji saradnja lekara i nastavnika kod nekih stanja?

U Srbiji postoji saradnja lekara i nastavnika u slučajevima kada dete ima određena zdravstvena stanja koja mogu uticati na njegovo obrazovanje i svakodnevno funkcionisanje u školi. Ova saradnja se ostvaruje na različite načine u teoriji. Međutim, u praksi saradnja lekara i nastavnika samo delimično funkcioniše. Neki od predviđenih načina saradnje su:

  1. Medicinska dokumentacija – Roditelji često dostavljaju školi medicinsku dokumentaciju koja sadrži informacije o zdravstvenom stanju deteta. Na osnovu ovih informacija, školski kadar može planirati adekvatne mere podrške.
  2. Individualni obrazovni planovi (IOP) – Za decu sa posebnim obrazovnim potrebama, škole često u saradnji sa lekarima i specijalistima izrade IOP koji sadrži prilagođene metode učenja i podrške.
  3. Školski lekari – U osnovnim i srednjim školama postoje školski lekari koji redovno prate zdravstveno stanje učenika, pružaju osnovne medicinske usluge i sarađuju sa nastavnicima i roditeljima.
  4. Saveti za roditelje – Nastavnici i školski psiholozi mogu organizovati sastanke sa roditeljima i lekarima kako bi diskutovali o potrebama deteta i izradili zajednički plan podrške.
  5. Saradnja sa specijalistima – U specijalizovanim školama i vrtićima za decu sa posebnim potrebama, postoji intenzivna saradnja sa pedijatrima, psiholozima, logopedima i drugim stručnjacima kako bi se obezbedila celovita podrška deci.
  6. Obrazovni centri i institucije – Institucije kao što su Institut za mentalno zdravlje, Zavod za zaštitu zdravlja studenata i slične ustanove pružaju podršku i savetovanje školama u vezi sa decom koja imaju specifične zdravstvene ili psihološke potrebe.
saradnja nastavnika i lekara
Saradnja nastavnika sa lekarom – Photo by National Cancer Institute on Unsplash

Ova saradnja je ključna za obezbeđivanje adekvatne podrške deci i njihovo uspešno uključivanje u obrazovni sistem. U praksi, stepen i kvalitet ove saradnje mogu varirati zavisno od škole, resursa i specifičnih potreba deteta.

Pročitajte: Depresija kod dece

Objavljen: 13. decembar 2012. godine, ažuriran: 14. novembar 2024. godine

  • Kako stres utiče na zdravlje kože – veza između uma i kože

    Kako stres utiče na zdravlje kože – veza između uma i kože

    Da li stres utiče na zdravlje kože? Koliko puta ste se suočili s iznenadnim aknama pred važan sastanak ili primetili da vam koža izgleda „umorno” u periodima intenzivne brige? Veza između stresa i stanja kože nije samo anegdotska – ona je i naučno dokazana. Sve više istraživanja potvrđuje da psihološko stanje direktno utiče na naš najveći…

  • Test je negativan, šta sada: Šta znači negativan test za trudnoću?

    Test je negativan, šta sada: Šta znači negativan test za trudnoću?

    Negativan test za trudnoću znači da nije detektovao nivo hormona hCG u vašem urinu. Kućni test je negativan u više situacija, neke od njih mogu značiti da niste u drugom stanju, ali to ne možete tvrditi sa sigurnošću na osnovu jednog urađenog testa. Lažno negativan test je ćešća pojava nego što mislite. Nekada je razlog…

  • 14.nedelja trudnoće – Kalendar trudnoće

    14.nedelja trudnoće – Kalendar trudnoće

    Kada kažemo 14.nedelja trudnoće, to je zapravo 14. nedelja nakon što ste dobili poslednju menstruaciju, a 12. nedelja od začeća. Glava fetusa je i dalje velika u odnosu na ostatak tela, a lice počinje da dobija oblik. Prsti na rukama i nogama su formirani i počinje razvoj noktiju. Materica trudnice nastavlja da raste, a tokom…