fbpx
Logoped

Dete samo “brblja” sa tri godine

Majka trogodišnjeg dečaka je pitala logopeda šta joj je činiti jer dete samo brblja, a ne izgovara rečenice.

Pitanje:

Poštovana Marija,

Upravo sam čitala o vama. Imam par pitanja. Imam dečaka koji za par dana puni tri godine. On je sa godinu dana izgovarao mama, tata, tete, baba, ‘ajde, ali se vremenom sve to izgubilo.
Moram da naglasim da ni u tom periodu to nisam mogla nazvati govorom, zato što se nikada nikome nije konkretno obratio, već se to svodilo na brbljanje. Osim dva puta kada je video oca, uzviknuo je “tata”.
Moje je mišljenje da motorički ne odstupa od svojih vršnjaka. Sporazumeva se mimikom. U vrtić još uvek ne ide, ali bi uskoro trebalo da krene. Voli decu, društven je i vrlo slobodan sa ljudima. Ne jede ništa osim jogurta, pomfrita, nekuvanih makarona i jabuka. I po tom pitanju smo očajni. Jako se ljuti kada neko, a prvenstveno ja, kao majka jedem. Onda počinje da se ponaša histerično. Jako je brz i ne drži ga mesto, a ni pažnja kada nešto pokušavamo da sa njim radimo po pitanju govora. Moram da naglasim i da ne razume sve.
Mi, kao roditelji, vidimo ogromnu promenu poslednjih 6 meseci. Ranije nije izvršavao nikakve naredbe, a sada je to mnogo drugačije. Imali smo problem sa prevremeno sraslom fontanelom. Srasla je sa 3 meseca. Od tada smo redovno išli na kontrole kod neurologa i neurohirurga u Beogradu, u Univerzitetsku dečiju kliniku “Tiršova”. Oni smatraju da je sa te strane sve u redu. Takođe smo obišli psihologa, logopeda i fizijatra u Beogradu na institutu dr Cvetko Brajović. Proverili smo sluh i to je u redu.
Promenili dva neurologa, pedijatra. Niko ne daje konkretan odgovor. Pokušali smo i sa logopedom, ali nije hteo da sarađuje.
Mi dolazimo iz malog mesta i nemamo mnogo izbora što se tiče logopeda, defektologa.
Sada, krajem meseca, imamo zakazano u Nišu kod dečijeg psihijatra. Takođe, moram da nagovestim da smo posetili i gastroenterologa zbog toga što ne jede. Zaista više ne znamo kome i gde bi smo mogli da se obratimo. Očajna sam. Smatram da naše dete odrasta u jednoj zdravoj sredini i porodici gde se svi trudimo da mu maksimalno pomognemo. Zaboravila sam da kazem da koristi nošu, ne pelenu. Ali ne zna da kaže, već ga mi nudimo ili on sam ode do noše. Jako je pametan i ono što njega interesuje brzo uči. Sve zapaža, ne može ništa da mu promakne. Navešću kao primer da kada kuvamo čaj, on apsolutno od početka do kraja zna šta je potrebno i kako se kuva. Učestvuje u kućnim i kuhinjskim poslovima. Boji, crta, tj švrlja, igra se plastelinom, kockicama. Vrlo je aktivan i neumoran, veseo i skoro uvek nasmejan. Nadam se da sam uspela da predstavim stanje onako kako jeste.
Hvala unapred.
Srdačan pozdrav,
Nataša
Prvi pregled logopeda

Odgovor logopeda: Dete samo brblja sa tri godine

Poštovana Nataša,

U opisivanju svog deteta te naveli bitne podatke u vezi njegovog psihofičkog razvoja.
Za početak motoričke veštine, za koje smatrate da se uredno razvijaju u smislu samostalnog sedenja, hodanja, manipulacije predmetima i raznim materijalima…
Ono što je meni bitno je svakako njegov odabir hrane i samo korišćenje oralne muskulature i mišića zaduženih za žvakanje, gutanje i produkciju govora. Moguće je da njegova oralna motorika nije zrela u dovoljnoj meri i da će vam biti od značaja da radite vežbe za njen razvoj.

Na OVOM linku imate dodatna objašnjenja o kojim se vežbama radi i kako možete stimulisati dete kod kuće i pomoći mu da osvesti svoje mišiće usna,obraza, jezik, nepce….i da uvidi šta sve može sa njima.
Drugo, probirljivost u hrani i odbijanje nove ukazuje na njegovu osetljivost na vlažno, hrskavo, toplo…Moguće da je hipersenzitivan po pitanju ukusa i dodira ali i to se kod terapeuta senzorne integracije možete rapitati na koji način polako oslobađati dete i pomoći mu da prihvati nove senzorne podsticaje.

Da bi došlo do pojave prvih reči i smislenog govora dete mora prvo da razume a tek potom da produkuje reči. Naveli ste da do skoro nije izvršavao naloge. To je svakako bilo i zbog toga što vas nije razumeo pored toga što nije želelo da učestvuje u nekim aktivnostima. Takođe pažnja mora da bude usmerena i njen fokus da je na pojmu koji učite i o kome govorite. Zajednička pažnja će u prvom momentu biti na nečemu što interesuje dete. Npr. ako on voli autiće priđite mu dok se igra sa njim i zajedno vozite, komentarišite boju, delove, menjajte brzinu,smer …

Gledajte da mu pažnja osatne što duže na tom predmetu. Dajte kratke naloge i pustite da vas dete imitira jer je to put kojim se uči. Kako se povećava obim pažnje i razumevanje tako će doći i do verbalizacije i povezivanja zvuka tj. reči uz određeni pojam.

Pošto pokazuje interesovanje za porodicu, decu, kućne poslove iskoristite to za svakodnevni rad sa njim. To je pokazatelj pravinog razvoja kognitivnih sposobnosti ali mu morate stimulisati što više socijalizaciju i poraditi na razvoju emocija. Psiholog bi trebao da Vam da konkretne savete u vezi emotivnih ispada i reakcija koje nisu primerene situaciji i njegovom uzrastu.

A što se tiče razvoja govora, što pre ga uključite u logopedski tretman. Treba mu dodatna podrška stučnjaka. Rana intervencija i pravovremeni i kontinuirani rad daju rezultate. Znam da nemate puno izbora oko tretmana i terapeuta ali ne smete propustiti više vremena. Svaki savet koji budete dobili od Vašeg logopeda primenjujte svakodnevno i uz tretman i uložen trud nema razloga da ne dođe do rezultata.

Dete samo brblja sa 3 godine
Dete samo brblja sa 3 godine

Marija Ranisav, logoped

Edukativni centar “Prve reči”

Sva pitanja Mariji možete postaviti na logoped@demetra.rs

Ostala pitanja o razvoju govora možete pročitati OVDE

Reklame

Marija Ranisav

Ja sam Marija Ranisav. Diplomirala sam 2009. godine na fakultetu za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju na odseku za logopediju. Tokom 2013. godine sam zavrsila edukaciju “Opšta i specifična reedukacija psihomotorike sa opštom defektološkom dijagnostikom i relaksacijom”. Svoja prve korake u radu sa decom ostvarila sam stažirajuci u DZ Zemun, u predškolskom savetovalištu. Od tada se bavim savetodavnim radom, dijagnostikovanjem i tretmanom dece predškolskog i ranog školskog uzrasta. Mama sam dva dečaka i jedne devojčice. Ako imate neka pitanja ili dileme vezano za govorno-jezički razvoj Vašeg deteta, ja sam tu da pronađem pravi odgovor.

Related Articles

Back to top button