Dete samo “brblja” sa tri godine
Majka trogodišnjeg dečaka je pitala logopeda šta joj je činiti jer dete samo brblja, a ne izgovara rečenice.
Pitanje:
Poštovana Marija,
Odgovor logopeda: Dete samo brblja sa tri godine
Poštovana Nataša,
U opisivanju svog deteta te naveli bitne podatke u vezi njegovog psihofičkog razvoja.
Za početak motoričke veštine, za koje smatrate da se uredno razvijaju u smislu samostalnog sedenja, hodanja, manipulacije predmetima i raznim materijalima…
Ono što je meni bitno je svakako njegov odabir hrane i samo korišćenje oralne muskulature i mišića zaduženih za žvakanje, gutanje i produkciju govora. Moguće je da njegova oralna motorika nije zrela u dovoljnoj meri i da će vam biti od značaja da radite vežbe za njen razvoj.
Na OVOM linku imate dodatna objašnjenja o kojim se vežbama radi i kako možete stimulisati dete kod kuće i pomoći mu da osvesti svoje mišiće usna,obraza, jezik, nepce….i da uvidi šta sve može sa njima.
Drugo, probirljivost u hrani i odbijanje nove ukazuje na njegovu osetljivost na vlažno, hrskavo, toplo…Moguće da je hipersenzitivan po pitanju ukusa i dodira ali i to se kod terapeuta senzorne integracije možete rapitati na koji način polako oslobađati dete i pomoći mu da prihvati nove senzorne podsticaje.
Da bi došlo do pojave prvih reči i smislenog govora dete mora prvo da razume a tek potom da produkuje reči. Naveli ste da do skoro nije izvršavao naloge. To je svakako bilo i zbog toga što vas nije razumeo pored toga što nije želelo da učestvuje u nekim aktivnostima. Takođe pažnja mora da bude usmerena i njen fokus da je na pojmu koji učite i o kome govorite. Zajednička pažnja će u prvom momentu biti na nečemu što interesuje dete. Npr. ako on voli autiće priđite mu dok se igra sa njim i zajedno vozite, komentarišite boju, delove, menjajte brzinu,smer …
Gledajte da mu pažnja osatne što duže na tom predmetu. Dajte kratke naloge i pustite da vas dete imitira jer je to put kojim se uči. Kako se povećava obim pažnje i razumevanje tako će doći i do verbalizacije i povezivanja zvuka tj. reči uz određeni pojam.
Pošto pokazuje interesovanje za porodicu, decu, kućne poslove iskoristite to za svakodnevni rad sa njim. To je pokazatelj pravinog razvoja kognitivnih sposobnosti ali mu morate stimulisati što više socijalizaciju i poraditi na razvoju emocija. Psiholog bi trebao da Vam da konkretne savete u vezi emotivnih ispada i reakcija koje nisu primerene situaciji i njegovom uzrastu.
A što se tiče razvoja govora, što pre ga uključite u logopedski tretman. Treba mu dodatna podrška stučnjaka. Rana intervencija i pravovremeni i kontinuirani rad daju rezultate. Znam da nemate puno izbora oko tretmana i terapeuta ali ne smete propustiti više vremena. Svaki savet koji budete dobili od Vašeg logopeda primenjujte svakodnevno i uz tretman i uložen trud nema razloga da ne dođe do rezultata.
Marija Ranisav, logoped
Sva pitanja Mariji možete postaviti na logoped@demetra.rs
Ostala pitanja o razvoju govora možete pročitati OVDE