Autizam pripada grupi razvojnih poremećaja koji se javljaju u detinjstvu najčešće do treće godine života. Ispoljava se u vidu teškoća u socijalnim odnosima, verbalnoj i neverbalnoj komunikaciji i imaginaciji.
Šta je uzrok autizma?
Savremena medicinska istraživanja ukazuju na biološke uzroke autizma uključujući genetske faktore, virusne infekcije, komplikacije tokom trudnoće i porođaja koje mogu izazvati suptilna moždana oštećenja. Javlja se podjednako u svim kulturama što verovatno isključuje socijalne faktore kao uzročnike, kao i pripadnost određenim socijalnim slojevima.
Činjenica je da se autizam češće javlja kod jednojajčanih nego kod dvojajčanih blizanaca nam govori o genetskoj komponenti ovoga poremećaja.
Češće se javlja kod dečaka i to u odnosu 2 ili 3 prema 1. Statistike pokazuju da se na 10 000 dece autizam pojavljuje kod njih sedmoro.
Prvi znaci autizma
Prvi znaci autizma se javljaju između 18. i 36. meseca života, mada u razgovoru sa roditeljima možemo doći do informacija da su se neki znaci primećivali i pre tog uzrasta:
dete na dodir ne reaguje savijanjem i grčenjem mišića,
prilikom uzimanja u naručje dete ili postane mlitavo ili pak ukočeno,
izostaje reakcija na majčin glas i zvuke okoline…
Tokom prve godine dete bi trebalo da prati pogledom osobe i objekte u svojoj okolini, da pruža ruke roditeljima i da uspostavlja kontakt očima i signalizira glasom ili facijalnom ekspresijom zadovoljstvo ili nezadovoljstvo u prisustvu drugih ljudi.
Pokazni gest – pokazivanje kažiprstom i skretanje pažnje na detetu bitan sadržaj je takođe ponašanje koje se očekuje u ovom uzrastu. Pojava brbljanja i prve reči, kao i gestualna komunikacija su neophodni pokazatelj pravinog razvoja vašeg mališana. Izostanak ovih pokazatelja mogu na najranijem uzrastu pokazati da dete nije tipičnog razvoja i ukazati na moguće simptome autizma.
Dete pokazuje malo interesovanja za okruženje, ne pokazuje privrzenost ka roditeljima ili drugim ljudima u okolini. Ostalu decu ne primećuje i preferira stereotipne, ponavljajuće aktivnosti.
Igra nije solitarna (simboličke kobajagi igre) ni posle druge godine. Deca obično slažu predmete u nizove (ili napiši redove) ili npr. okrenu autić ili kamion i okreću točkove iznova i iznova. Nedostaje spontanosti i mašte u upotrebi igračaka i same igre. Dete ne oponaša roditelje ili drugu decu dok se igraju, ne viče brm, brm dok vozi autić, ne pravi kobajagi pokrete da jede ili pije iz čašice.
Ponekad burno reaguju na promene u okruženju kao sto su izmenjen raspored predmeta ili nameštaja po kući, promena redosleda i vrste aktivnosti ili pojava novih lica u okruženju.
Govor se ne razvija ili je njegov razvoj izmenjen. Vrlo često se javljaju eholalije( ponavljanje govora drugih ljudi), ehofrazije i perseveracije(ponavljanje nekih reči ili fraza).
Komunikacija je poremećena i nedostaje razvoj govorno-jezičkih sposobnosti što utiče na razumevanje govora, a samim tim i upotrebu ekspresivnog govora. Izmenjena je neverbalna komunikacija – kontakt očima, izraz lica, gestovi, držanje tela.
Autizam u ranom detinjstvu
U periodu ranog detinjstva se obično javljaju stereotipni i repetitivni pokreti kao što su lepršanje rukama, tapšanje, hodanje na prstima, pucketanje prstima, pomeranje tela napred-nazad ili potreba za skakutanjem.
Intelektualne sposobnosti dece sa autizmom se pokazuju ispod prosecne za oko 2/3 dece.
Neka deca mogu biti hipersenzitivna ili pak neosetljiva na dodir, mirise, bol i ukuse.
Dijagnoza autizma se postavlja na osnovu izmenjenih oblika ponašanja koja se odnose na :
Probleme u komunikaciji koji podrazumevaju teškoće u razumevanju i usvajanju svih oblika komunikacije (izraz lica, gest, govor…);
Probleme u socijalnim odnosima kao teškoće u uspostavljanju veza sa drugim ljudima i nemogućnost razumevanja i prilagođavanja zahtevima sredine;
Ograničeni i ponavljajući oblici ponašanja koji se manifestuju kroz ponavljanje istih pokreta, interesovanja, otpor prema promenama, vrsti hrane i reči koje izgovaraju.
Rana dijagnoza, tretmani i uključivanje dece u obrazovni proces i angažovanje roditelja kao najvažnijeg saveznika ključni su za decu sa autizmom kako bi razvili svoje komunikativne, socijalne veštine i postali samostalniji u daljem životu.
Leti je sve drugačije - dani su duži, noći toplije, telo opuštenije, a srce... često spremno za avanturu. Mnoge žene priznaju da su se baš tokom letnjih meseci zaljubile, uplovile u neku burnu vezu ili doživele romantičnu priču za pamćenje.
Zamka u koju roditelji često upadnu jeste da posle određenog vremena "uskoče u pomoć" i ponude rešenje, umesto da imaju veru da će njihovo dete izdržati tu neprijatnost.
Važno je da znate da ćete za većinu tretmana morati da budete strpljivi i sačekate da se završi period dojenja. Tokom procesa koji pokreću lučenje toksina kako bi se eliminisao celulit, oni odlaze i u mleko. Stoga je važno sačekati da završite sa dojenjem.
Buđenje noću je nekada i normalan deo procesa starenja. Tokom srednjih godina ljudi počinju da se noću bude češće i potrebno im je manje sna zbog promena cirkadijalnog ritma.
Ljudi rođeni 14. avgusta pripadaju znaku Lava, ali ih broj 14 obogaćuje osobinama koje ih čine komunikativnijim, radoznalijim i pokretljivijim od tipičnog Lava. Ovi Lavovi su hrabri govornici, večiti istraživači i duhoviti vođe koji vole da šire svoje znanje i uticaj.
Tek je počeo ovaj letnji raspust, ali nas zanima kada su školski raspusti 2025/2026. godine. Naredna školska godina zvanično počinje u ponedeljak, 1. septembra 2025. godine, i donosi neke značajne novine koje će obradovati i đake i roditelje.
Postoje 4 osnovna tipa kada je stil vaspitanja u pitanju: autoritarni, permisivni, autoritativni i zanemarujući stil. Ovo su njihove glavne odlike, mada ne postoji često sasvim jasna granica o tome koji se stil primenjuje.
Deca mogu da odlože tugovanje mesecima, pa čak i godinama, posebno ako su izgubili bliskog člana porodice. Oni svoja osećanja čuvaju i odlažu da ih puste napolje sve dok ne smatraju da je to bezbedno.
Važnost vremena 1 na 1 sa detetom: Neprocenjiva veza za razgovor i nepodeljenu pažnju
Koliko često treba imati 1 na 1 vreme sa detetom? Šta ako imate više od jednog deteta? Kako onda odvojiti vreme 1 na 1?
Možda vas izluđuje to što dete žvaće majicu, ali ako se prisetite faze kada je bilo beba i stavljalo u usta sve što uspe da dohvati, možda će vam stvari postati jasnije. Bebe to rade da bi naučile kako izgleda svet oko njih, kada ih muči izbijanje zubića, ali ako pričamo o godinama kasnije, zašto dete stavlja majicu u usta? Koji je razlog što deca to rade?
Razvoj samopouzdanja kod dece samohranih roditelja je kompleksan proces koji može biti pod uticajem različitih faktora. Ova tema postavlja zanimljiva pitanja o tome kako jednoroditeljska porodica utiče na formiranje samopouzdanja kod dece u poređenju sa decom koja žive sa oba roditelja.