Veoma je važno da postoji saradnja nastavnika sa lekarom ukoliko se javi potreba za trenutnim ili kontinuiranim lečenjem deteta. Pored roditelja ili staratelja deteta koje pohađa školu, nastavnik i lekar imaju zajedničku dužnost da pomognu učeniku da odraste u kompletnu, zdravu ličnost, sposobnu za samostalan život i rad.
Neophodno je da nastavnik (učitelj ili profesor) imaju kontakt sa lekarom. Oni moraju sarađivati i zajedno brinuti o zdravlju učenika. Unapređenje razvoja, rast, fizičko, psihičko i socijalno oblikovanje i sazrevanje čine celinu kada je staranje o deci u pitanju.
Brinući o detetu, ne sme se posmatrati samo onaj simptom koji je najuočljiviji, već kao stručnjaci, i nastavnici moraju dete posmatrati sveobuhvatno. Nastavnik bi nekad, čak pre neko lekar ili školski psiholog, morao poštovati psihičke probleme učenika i voditi računa o socio-ekonomskom položaju pojedinih učenika i njihovih roditelja.
U adolescenskom periodu, deca mnogo teže podnose duševni bol od fizičkog.
Za zdravlje je često nepovoljno da dete u osetljivom adolescenskom periodu doživi životni neuspeh ili neprihvaćenost okoline i društva. Neki, za njega, nerešivi problemi, školski neuspesi, svađe u porodici i zlostavljanje roditelja dovode dete do trajnih i ozbiljnih problema.
Događa se da je nastavnik upravo taj koji prvi primeti probleme u ponašanju učenika.
Onog trenutka kada primeti da učenik ima problem, ili neki simptom obolevanja, mora pozvati roditelje i uputiti ih da dete odvedu lekaru. Takođe, trebalo bi uključiti i školskog psihologa. Ukoliko, iz bilo kog razloga, roditelji u dužem vremenskom periodu nisu raspoloženi za saradnju ili negiraju problem, nastavnik je dužan da o problemu obavesti i nadležnu socijalnu ustanovu.
Ukoliko je reč o povredi ili nekom drugom hitnom slučaju, nakon ukazane prve pomoći, nastavnik će dete odvesti u najbliži dispanzer radi pružanja detetu potrebne medicinske pomoći.
Da li u Srbiji postoji saradnja lekara i nastavnika kod nekih stanja?
U Srbiji postoji saradnja lekara i nastavnika u slučajevima kada dete ima određena zdravstvena stanja koja mogu uticati na njegovo obrazovanje i svakodnevno funkcionisanje u školi. Ova saradnja se ostvaruje na različite načine u teoriji. Međutim, u praksi saradnja lekara i nastavnika samo delimično funkcioniše. Neki od predviđenih načina saradnje su:
Medicinska dokumentacija – Roditelji često dostavljaju školi medicinsku dokumentaciju koja sadrži informacije o zdravstvenom stanju deteta. Na osnovu ovih informacija, školski kadar može planirati adekvatne mere podrške.
Individualni obrazovni planovi (IOP) – Za decu sa posebnim obrazovnim potrebama, škole često u saradnji sa lekarima i specijalistima izrade IOP koji sadrži prilagođene metode učenja i podrške.
Školski lekari – U osnovnim i srednjim školama postoje školski lekari koji redovno prate zdravstveno stanje učenika, pružaju osnovne medicinske usluge i sarađuju sa nastavnicima i roditeljima.
Saveti za roditelje – Nastavnici i školski psiholozi mogu organizovati sastanke sa roditeljima i lekarima kako bi diskutovali o potrebama deteta i izradili zajednički plan podrške.
Saradnja sa specijalistima – U specijalizovanim školama i vrtićima za decu sa posebnim potrebama, postoji intenzivna saradnja sa pedijatrima, psiholozima, logopedima i drugim stručnjacima kako bi se obezbedila celovita podrška deci.
Obrazovni centri i institucije – Institucije kao što su Institut za mentalno zdravlje, Zavod za zaštitu zdravlja studenata i slične ustanove pružaju podršku i savetovanje školama u vezi sa decom koja imaju specifične zdravstvene ili psihološke potrebe.
Ova saradnja je ključna za obezbeđivanje adekvatne podrške deci i njihovo uspešno uključivanje u obrazovni sistem. U praksi, stepen i kvalitet ove saradnje mogu varirati zavisno od škole, resursa i specifičnih potreba deteta.
Rođeni 30.juna poseduju izuzetno izraženu harizmu, toplinu i pronicljivost, ali i neobičnu mešavinu snage i ranjivosti. Njihova ličnost je često oslonjena na unutrašnju mudrost, snažnu intuiciju i duboku emotivnu inteligenciju. Ove osobe su prirodni diplomate – vešto balansiraju emocije i razum, čak i kada drugi oko njih to ne uspevaju. Iako su vrlo osetljivi, ne…
Tek je počeo ovaj letnji raspust, ali nas zanima kada su školski raspusti 2025/2026. godine. Naredna školska godina zvanično počinje u ponedeljak, 1. septembra 2025. godine, i donosi neke značajne novine koje će obradovati i đake i roditelje. Ministarstvo prosvete je objavilo školski kalendar u kojem je predviđeno čak pet raspusta, što znači više prilika…
Oko toga da li redovan seks produžava život ili zdrave osobe imaju češće seks uvek postoje brojne rasprave. To mu dođe kao ono da li je starija kokoška ili jaje. Bilo kako bilo, seksualni odnosi mogu samo da poboljšaju kvalitet vašeg života i, ukoliko je moguće, ne bi trebalo da ih izbegavate i smatrate bespotrebnim.…
Rođeni 30.juna poseduju izuzetno izraženu harizmu, toplinu i pronicljivost, ali i neobičnu mešavinu snage i ranjivosti. Njihova ličnost je često oslonjena na unutrašnju mudrost, snažnu intuiciju i duboku emotivnu inteligenciju. Ove osobe su prirodni diplomate - vešto balansiraju emocije i razum, čak i kada drugi oko njih to ne uspevaju.
Tek je počeo ovaj letnji raspust, ali nas zanima kada su školski raspusti 2025/2026. godine. Naredna školska godina zvanično počinje u ponedeljak, 1. septembra 2025. godine, i donosi neke značajne novine koje će obradovati i đake i roditelje.
Oko toga da li redovan seks produžava život ili zdrave osobe imaju češće seks uvek postoje brojne rasprave. To mu dođe kao ono da li je starija kokoška ili jaje. Bilo kako bilo, seksualni odnosi mogu samo da poboljšaju kvalitet vašeg života i, ukoliko je moguće, ne bi trebalo da ih izbegavate i smatrate bespotrebnim.
Blizu 20% svih trudnoća koje su potvrđene završi se spontanim pobačajem, dok do biohemijske trudnoće dolazi u čak oko 50% slučajeva, ali žene tada ni ne znaju još uvek da su ostajale u drugom stanju. Koliki je uticaj kariotipa na ponovljeni pobačaj i kako se utvrđuje da je roditeljski kariotip uzročnik?
Najčešće komplikacije u ranoj trudnoći su vanmaterična trudnoća, molarna trudnoća i spontani pobačaj. Pored toga, mnoge trudnice se suočavaju sa implantacijskim krvarenjem, jutarnjim mučninama i drugim problemima, koji su deo normalnog toka trudnoće.
Tek je počeo ovaj letnji raspust, ali nas zanima kada su školski raspusti 2025/2026. godine. Naredna školska godina zvanično počinje u ponedeljak, 1. septembra 2025. godine, i donosi neke značajne novine koje će obradovati i đake i roditelje.
Možda vas izluđuje to što dete žvaće majicu, ali ako se prisetite faze kada je bilo beba i stavljalo u usta sve što uspe da dohvati, možda će vam stvari postati jasnije. Bebe to rade da bi naučile kako izgleda svet oko njih, kada ih muči izbijanje zubića, ali ako pričamo o godinama kasnije, zašto dete stavlja majicu u usta? Koji je razlog što deca to rade?
Razvoj samopouzdanja kod dece samohranih roditelja je kompleksan proces koji može biti pod uticajem različitih faktora. Ova tema postavlja zanimljiva pitanja o tome kako jednoroditeljska porodica utiče na formiranje samopouzdanja kod dece u poređenju sa decom koja žive sa oba roditelja.
Roditeljima beba se čini da je seksualni razvoj njihove dece veoma daleko. Zapravo, naučno je dokazano da se dešava da već na ultrazvučnom pregledu može da se uoči erekcija kod beba dečaka, kao i prva vaginalna lučenja već tokom prvog dana nakon rođenja. Seksualnost kod dece i njen razvoj tokom prvih godina života je ključan za normalno odrastanje deteta.
San je neophodan za decu, njihovo zdravlje i rast. Roditelji često ne znaju da li da dete koje ne želi da spava puste ili je spavanje preko dana kod dece obavezno. Tačnije, kada prestaje spavanje dece preko dana?