10.11.2024 19:32

Učenje čitanja i pisanja – šta treba znati pre toga?

Učenje čitanja i pisanja se vezuju za polazak u školu, ali kako bi se one nesmetano razvijale potrebno je posedovati određena znanja i veštine i u predškolskom periodu, tj. predčitačke i predpisačke sposobnosti. Osnova za nesmetano usvajanje predveština čitanja i pisanja predstavlja uredan govorno–jezički razvoj, razvoj pažnje, pamćenja, vizuelne i auditivne percepcije i razvijanje fine motorike.

Koje veštine dete treba da savlada pre nego što nauči da čita i piše? 

Na osnovu razvijenosti (tj. nerazvijenosti) ovih veština u određenom uzrastu mogli  bi prepoznati decu koja će kasnije imati poteškoće u usvajanju čitanja i pisanja. 

Predčitačke i predpisačke veštine – Pre nego što nauči da čita, dete treba da…

Predčitačke sposobnosti podrazumevaju osetljivost za karakteristike pisanog jezika koje dete usvaja, kao i sve drugo, igrajući se i postupno.

Do 3. godine dete postaje svesno da neko čita ili piše,  i pokušava samo da radi isto. Gledajući u pisani sadržaj i slušajući nas dok čitamo dete shvata da iz čitanja proizilazi poruka. Do 5. godine dete postaje svesno razlika i sličnosti u pojedinim slovima, shvata da se piše s leva na desno, da čitamo odozgo-nadole…

Do 6. godine se razvija fonološka svesnost kao sposobnost rastavljanja reči na glasove i sastavljanja glasova u reči, povezivanje određenog glasa sa slovom (fonemu i grafemu), sposobnost da se govorna reč kao zvučni segment poveže sa odgovarajućom pisanom reči. Fonološka svesnost ukazuje da dete shvata da se reč sastoji od manjih segmenata kao što su foneme i slogovi. 

Photo by Charlein Gracia on Unsplash

Rani pokazatelji fonoloških sposobnosti kod dece:

  • Prepoznavanje i slaganje rime (oko treće godine),
  • Slogovno raščlanjivanje reči (između četvrte i pete godine),
  • Prepoznavanje prvog glasa u reči (5 i više godina),
  • Rastavljanje reči na glasove – analiza glasova (6 godina),
  • Sastavljanje glasova u reči – sinteza glasova,
  • Povezivanje glasa sa slovom (6,5 godina),
  • Stvaranje novih reči manipulacijom glasova u rečima (dodavanje, oduzimanje ili premeštanje glasova). 

Preduslovi za pravilan razvoj predčitackih i predpisačkih sposobnosti su:

  • Uredan govorno-jezički razvoj,
  • Dobro razumevanje govora, onoga što samo govori i govora drugih,
  • Razumevanje sadržaja priče i prepričavanje iste,
  • Uredna artikulacija svih  glasova do 6. godine,
  • Uredna gramatička struktura rečenice,
  • Uočavanje i pravljenje rime,
  • Lako učenje i produkovanje pesmica, priča, slika i događaja,
  • Uredna pažnja, koncentracija i pamćenje,
  • Uredan razvoj motorike.

Čitanje je vrlo složena veština koja podrazumeva razumevanje pisane poruke i uslovljeno je razvojem govorno-jezičkih, vidnih, slušnih, saznajnih sposobnosti.

Pisanje  je najsloženija veština koja zahteva udruženu pažnju, memoriju, motorne i jezičke veštine.

Pomoć u pripremi za čitanje i pisanje u predškolskom uzrastu
  • Kao roditelji bi trebalo vašem predškolcu obezbediti podsticajnu sredinu, okružiti ga mnoštvom  raznovrsnog sadržaja kao i životnih situacija. Iskoristiti svaku priliku za razgovor sa detetom, objašnjavati i davati odgovor na svako dečije pitanje (ma koliko ga ono puta ponovilo). Upotrebljavati jasan govor, izbegavati tepanje i u najmlađem uzrastu,
  • Zajedno stvarajte naviku da čitate, prelistavate slikovnice u početku, pokazivanjem i razumevanjem nacrtanog sadržaja, a potom čitate priče kako dete bude raslo, prepričavate ih, podstičite odgovore raznim pitanjima.
  • Tako ćete formirati i pravilnu strukturu rečenice kao i bogatiti rečnik deteta.

Govorno-jezičke igre koje možete primenjivati i kod kuće:

  • Tražimo reči koje slično zvuče, tačnije rimuju se(tama–sama, most–gost);
  • Na slovo, na slovo (setimo se ove igre koju smo i mi igrali kao deca);
  • Koje je prvo slovo u reči;
  • Koje je poslednje slovo u reči;
  • Pljeskamo ručicama onoliko puta koliko ima slogova u reči(1,2,3 – MA–RA–MA);
  • Koju reč čuješ kada kažem M-I-Š?
  • Koja su slova u reči TATA?

Učenje čitanja i pisanja: Priprema za pisanje u predškolskom uzrastu

Za razvoj veštine pisanja je bitan razvoj grafomotorike kao sposobnosti držanja olovke i pravilnog pisanja, kao i razvoj fine motorike mišića šake i prstiju. Znači, što više igara gde su zauzete detetove ručice i prstići (mesite, seckajte, slažite, gnječite, presipajte, pravite….).

Kao roditelji, možemo uraditi mnogo za razvoj svoje dece. Pomoći ćete im time što ih stimulišete, ali i jednostavno, volite ih i pratite osećaj. Tako ćete učiniti najbolje za njih. 

Ako mislite da vaše dete nema dovoljno razvijene predčitačke i predpisačke sposobnosti, ili vam treba savet kako ih dodatno stimulisati, obratite se stručnom licu koji ce izvršiti procenu i dati stručno mišljenje. 

Učenje čitanja i pisanja – Photo by Josh Applegate on Unsplash

Marija Ranisav, diplomirani defektolog – logoped

Edukativni centar “Prve reči”

  • Stručni saradnik portala Demetra
  • Dosadašnja pitanja i odgovore naših čitalaca možete pročitati ovde: Pitajte logopeda

Objavljen: 10. oktobar 2017. godine, ažuriran: 10. novembar 2024. godine

  • Rođeni 2. novembra – osobine ličnosti, ljubav, karijera i karakter

    Rođeni 2. novembra – osobine ličnosti, ljubav, karijera i karakter

    Ljudi rođeni 2. novembra su intuitivni, mudri i neverovatno pronicljivi. Kao pripadnici znaka Škorpije, oni poseduju snažnu unutrašnju energiju, ali je kod njih izraženija mirna, promišljena i empatična strana. Horoskopski znak: ŠKORPIJA (23. oktobar – 21. novembar) Karakteristike: Duboki, intenzivni i odlučni. Osobe rođene u ovom znaku imaju snažnu volju, jaku intuiciju i potrebu da…

  • Rođeni 1. novembra – osobine ličnosti, ljubav, karijera i karakter

    Rođeni 1. novembra – osobine ličnosti, ljubav, karijera i karakter

    Ljudi rođeni 1. novembra su snažne, samostalne i prodorne ličnosti, tipične Škorpije koje kombinuju odlučnost, ambiciju i duboku intuiciju. Horoskopski znak: ŠKORPIJA (23. oktobar – 21. novembar) • Karakteristike: Duboki, intenzivni i odlučni. Osobe rođene u ovom znaku imaju snažnu volju, jaku intuiciju i potrebu da otkrivaju istinu. Emotivno su izuzetno snažne i često prolaze…

  • Rođeni 31. oktobra – osobine ličnosti, ljubav, karijera i karakter

    Rođeni 31. oktobra – osobine ličnosti, ljubav, karijera i karakter

    Ljudi rođeni 31. oktobra su jedni od najintrigantnijih i najsloženijih pripadnika znaka Škorpije. Njihova ličnost je spoj snažne volje, duboke emocije i neustrašivog duha. Horoskopski znak: ŠKORPIJA (23. oktobar – 21. novembar) • Karakteristike: Duboki, intenzivni i odlučni. Osobe rođene u ovom znaku imaju snažnu volju, jaku intuiciju i potrebu da otkrivaju istinu. Emotivno su…

o autoru

Marija Ranisav

Ja sam Marija Ranisav. Diplomirala sam 2009. godine na fakultetu za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju na odseku za logopediju. Tokom 2013. godine sam zavrsila edukaciju “Opšta i specifična reedukacija psihomotorike sa opštom defektološkom dijagnostikom i relaksacijom”. Svoja prve korake u radu sa decom ostvarila sam stažirajuci u DZ Zemun, u predškolskom savetovalištu. Od tada se bavim savetodavnim radom, dijagnostikovanjem i tretmanom dece predškolskog i ranog školskog uzrasta. Mama sam dva dečaka i jedne devojčice. Ako imate neka pitanja ili dileme vezano za govorno-jezički razvoj Vašeg deteta, ja sam tu da pronađem pravi odgovor.