Učenje čitanja i pisanja – šta treba znati pre toga?
Učenje čitanja i pisanja se vezuju za polazak u školu, ali kako bi se one nesmetano razvijale potrebno je posedovati određena znanja i veštine i u predškolskom periodu, tj. predčitačke i predpisačke sposobnosti. Osnova za nesmetano usvajanje predveština čitanja i pisanja predstavlja uredan govorno–jezički razvoj, razvoj pažnje, pamćenja, vizuelne i auditivne percepcije i razvijanje fine motorike.
Koje veštine dete treba da savlada pre nego što nauči da čita i piše?
Na osnovu razvijenosti (tj. nerazvijenosti) ovih veština u određenom uzrastu mogli bi prepoznati decu koja će kasnije imati poteškoće u usvajanju čitanja i pisanja.
Predčitačke i predpisačke veštine – Pre nego što nauči da čita, dete treba da…
Predčitačke sposobnosti podrazumevaju osetljivost za karakteristike pisanog jezika koje dete usvaja, kao i sve drugo, igrajući se i postupno.
Do 3. godine dete postaje svesno da neko čita ili piše, i pokušava samo da radi isto. Gledajući u pisani sadržaj i slušajući nas dok čitamo dete shvata da iz čitanja proizilazi poruka. Do 5. godine dete postaje svesno razlika i sličnosti u pojedinim slovima, shvata da se piše s leva na desno, da čitamo odozgo-nadole…
Do 6. godine se razvija fonološka svesnost kao sposobnost rastavljanja reči na glasove i sastavljanja glasova u reči, povezivanje određenog glasa sa slovom (fonemu i grafemu), sposobnost da se govorna reč kao zvučni segment poveže sa odgovarajućom pisanom reči. Fonološka svesnost ukazuje da dete shvata da se reč sastoji od manjih segmenata kao što su foneme i slogovi.
Dobro razumevanje govora, onoga što samo govori i govora drugih,
Razumevanje sadržaja priče i prepričavanje iste,
Uredna artikulacija svih glasova do 6. godine,
Uredna gramatička struktura rečenice,
Uočavanje i pravljenje rime,
Lako učenje i produkovanje pesmica, priča, slika i događaja,
Uredna pažnja, koncentracija i pamćenje,
Uredan razvoj motorike.
Čitanje je vrlo složena veština koja podrazumeva razumevanje pisane poruke i uslovljeno je razvojem govorno-jezičkih, vidnih, slušnih, saznajnih sposobnosti.
Pisanje je najsloženija veština koja zahteva udruženu pažnju, memoriju, motorne i jezičke veštine.
Pomoć u pripremi za čitanje i pisanje u predškolskom uzrastu
Kao roditelji bi trebalo vašem predškolcu obezbediti podsticajnu sredinu, okružiti ga mnoštvom raznovrsnog sadržaja kao i životnih situacija. Iskoristiti svaku priliku za razgovor sa detetom, objašnjavati i davati odgovor na svako dečije pitanje (ma koliko ga ono puta ponovilo). Upotrebljavati jasan govor, izbegavati tepanje i u najmlađem uzrastu,
Zajedno stvarajte naviku da čitate, prelistavate slikovnice u početku, pokazivanjem i razumevanjem nacrtanog sadržaja, a potom čitate priče kako dete bude raslo, prepričavate ih, podstičite odgovore raznim pitanjima.
Tako ćete formirati i pravilnu strukturu rečenice kao i bogatiti rečnik deteta.
Govorno-jezičke igre koje možete primenjivati i kod kuće:
Tražimo reči koje slično zvuče, tačnije rimuju se(tama–sama, most–gost);
Na slovo, na slovo (setimo se ove igre koju smo i mi igrali kao deca);
Koje je prvo slovo u reči;
Koje je poslednje slovo u reči;
Pljeskamo ručicama onoliko puta koliko ima slogova u reči(1,2,3 – MA–RA–MA);
Koju reč čuješ kada kažem M-I-Š?
Koja su slova u reči TATA?
Učenje čitanja i pisanja: Priprema za pisanje u predškolskom uzrastu
Za razvoj veštine pisanja je bitan razvoj grafomotorike kao sposobnosti držanja olovke i pravilnog pisanja, kao i razvoj fine motorike mišića šake i prstiju. Znači, što više igara gde su zauzete detetove ručice i prstići (mesite, seckajte, slažite, gnječite, presipajte, pravite….).
Kao roditelji, možemo uraditi mnogo za razvoj svoje dece. Pomoći ćete im time što ih stimulišete, ali i jednostavno, volite ih i pratite osećaj. Tako ćete učiniti najbolje za njih.
Ako mislite da vaše dete nema dovoljno razvijene predčitačke i predpisačke sposobnosti, ili vam treba savet kako ih dodatno stimulisati, obratite se stručnom licu koji ce izvršiti procenu i dati stručno mišljenje.
Rođeni 1. avgusta su Lavovi rođeni da vode, stvaraju i ostavljaju trag. Njihova ličnost kombinuje vatrenu harizmu, snažno samopouzdanje i nezavisnost sa izraženim smislom za pravdu i kreativno izražavanje. Numerološki gledano, ovaj datum nosi vibraciju broja 1 – simbola pionirskog duha, inicijative i potrebe da budu prvi i najbolji u onome što rade. Ove osobe…
Većina tinejdžera zna kakav su problem bubuljice u pubertetu. Kod nekih je ova pojava mnogo intenzivnija u vidu velikih upaljenih akni, dok drugi imaju samo pojačano lučenje sebuma u takozvanoj „T zoni“ lica na kojoj se javljaju mitiseri. Pojava bubuljica nije ozbiljan zdravstveni problem i osim moguće pojava ožiljaka drugih većih fizičkih poteškoća vremenom ne…
Česta dilema žena jeste upravo kako ostati hidrirana bez pijenja vode na silu. Svuda čitaš: „Pij minimum 2 litra vode dnevno!“ Ali, šta ako ti voda ne prija? Zaboravljaš da piješ? Ili ti jednostavno dosadi već posle druge čaše? Bez brige – hidratacija ne mora da izgleda kao zadatak iz fitnes izazova. Postoje brojni načini…
Rođeni 1. avgusta su Lavovi rođeni da vode, stvaraju i ostavljaju trag. Njihova ličnost kombinuje vatrenu harizmu, snažno samopouzdanje i nezavisnost sa izraženim smislom za pravdu i kreativno izražavanje.
Česta dilema žena jeste upravo kako ostati hidrirana bez pijenja vode na silu. Svuda čitaš: „Pij minimum 2 litra vode dnevno!“ Ali, šta ako ti voda ne prija? Zaboravljaš da piješ? Ili ti jednostavno dosadi već posle druge čaše?
Tek je počeo ovaj letnji raspust, ali nas zanima kada su školski raspusti 2025/2026. godine. Naredna školska godina zvanično počinje u ponedeljak, 1. septembra 2025. godine, i donosi neke značajne novine koje će obradovati i đake i roditelje.
Deca mogu da odlože tugovanje mesecima, pa čak i godinama, posebno ako su izgubili bliskog člana porodice. Oni svoja osećanja čuvaju i odlažu da ih puste napolje sve dok ne smatraju da je to bezbedno.
Važnost vremena 1 na 1 sa detetom: Neprocenjiva veza za razgovor i nepodeljenu pažnju
Koliko često treba imati 1 na 1 vreme sa detetom? Šta ako imate više od jednog deteta? Kako onda odvojiti vreme 1 na 1?
Možda vas izluđuje to što dete žvaće majicu, ali ako se prisetite faze kada je bilo beba i stavljalo u usta sve što uspe da dohvati, možda će vam stvari postati jasnije. Bebe to rade da bi naučile kako izgleda svet oko njih, kada ih muči izbijanje zubića, ali ako pričamo o godinama kasnije, zašto dete stavlja majicu u usta? Koji je razlog što deca to rade?
Razvoj samopouzdanja kod dece samohranih roditelja je kompleksan proces koji može biti pod uticajem različitih faktora. Ova tema postavlja zanimljiva pitanja o tome kako jednoroditeljska porodica utiče na formiranje samopouzdanja kod dece u poređenju sa decom koja žive sa oba roditelja.