Plod se ne vidi: Fetalni razvoj i prvi ultrazvuk
Mnogo žena se susrelo sa situacijom na samom početku trudnoće, kada odu na ultrazvučni pregled, a plod se ne vidi. Ovo ne mora odmah da znači da nužno postoji problem.
Učenje čitanja i pisanja se vezuju za polazak u školu, ali kako bi se one nesmetano razvijale potrebno je posedovati određena znanja i veštine i u predškolskom periodu, tj. predčitačke i predpisačke sposobnosti. Osnova za nesmetano usvajanje predveština čitanja i pisanja predstavlja uredan govorno–jezički razvoj, razvoj pažnje, pamćenja, vizuelne i auditivne percepcije i razvijanje fine motorike.
U ovom tekstu
Na osnovu razvijenosti (tj. nerazvijenosti) ovih veština u određenom uzrastu mogli bi prepoznati decu koja će kasnije imati poteškoće u usvajanju čitanja i pisanja.
Predčitačke sposobnosti podrazumevaju osetljivost za karakteristike pisanog jezika koje dete usvaja, kao i sve drugo, igrajući se i postupno.
Do 3. godine dete postaje svesno da neko čita ili piše, i pokušava samo da radi isto. Gledajući u pisani sadržaj i slušajući nas dok čitamo dete shvata da iz čitanja proizilazi poruka. Do 5. godine dete postaje svesno razlika i sličnosti u pojedinim slovima, shvata da se piše s leva na desno, da čitamo odozgo-nadole…
Do 6. godine se razvija fonološka svesnost kao sposobnost rastavljanja reči na glasove i sastavljanja glasova u reči, povezivanje određenog glasa sa slovom (fonemu i grafemu), sposobnost da se govorna reč kao zvučni segment poveže sa odgovarajućom pisanom reči. Fonološka svesnost ukazuje da dete shvata da se reč sastoji od manjih segmenata kao što su foneme i slogovi.
Čitanje je vrlo složena veština koja podrazumeva razumevanje pisane poruke i uslovljeno je razvojem govorno-jezičkih, vidnih, slušnih, saznajnih sposobnosti.
Pisanje je najsloženija veština koja zahteva udruženu pažnju, memoriju, motorne i jezičke veštine.
Govorno-jezičke igre koje možete primenjivati i kod kuće:
Za razvoj veštine pisanja je bitan razvoj grafomotorike kao sposobnosti držanja olovke i pravilnog pisanja, kao i razvoj fine motorike mišića šake i prstiju. Znači, što više igara gde su zauzete detetove ručice i prstići (mesite, seckajte, slažite, gnječite, presipajte, pravite….).
Kao roditelji, možemo uraditi mnogo za razvoj svoje dece. Pomoći ćete im time što ih stimulišete, ali i jednostavno, volite ih i pratite osećaj. Tako ćete učiniti najbolje za njih.
Ako mislite da vaše dete nema dovoljno razvijene predčitačke i predpisačke sposobnosti, ili vam treba savet kako ih dodatno stimulisati, obratite se stručnom licu koji ce izvršiti procenu i dati stručno mišljenje.
Marija Ranisav, diplomirani defektolog – logoped
Objavljen: 10. oktobar 2017. godine, ažuriran: 10. novembar 2024. godine
Mnogo žena se susrelo sa situacijom na samom početku trudnoće, kada odu na ultrazvučni pregled, a plod se ne vidi. Ovo ne mora odmah da znači da nužno postoji problem. Što su savremeniji ultrazvučni aparati to se ređe dešavaju ovi slučajevi da se plod ne uočava. Sa druge strane, dešavaju se situacije u kojima se…
Uvođenje jajeta u bebinu ishranu je ranije bilo odloženo, ali sadašnja naučna saznanja su pokazala da za tim nema potrebe. Jaja su jedna od najkompletnijih namirnica, veoma su zdrava, a uz to i jeftina te su odličan izbor za vašu bebu. Savetuje se da sa uvođenjem jajeta ne čekate duže od bebinih šest meseci, ali…
Devojčice intenzivno rastu u pubertetu, u periodu između 10. i 14. godine, a dostižu svoj rast obično kada napune 15 godina i to je vreme kada devojčice prestaju da rastu. Svaka devojčica ulazi u pubertet u različito vreme, a genetika ima veliki uticaj na to vreme, kao i na rast koji će dete dostići. U…