Učenje čitanja i pisanja – šta treba znati pre toga?
Učenje čitanja i pisanja se vezuju za polazak u školu, ali kako bi se one nesmetano razvijale potrebno je posedovati određena znanja i veštine i u predškolskom periodu, tj. predčitačke i predpisačke sposobnosti. Osnova za nesmetano usvajanje predveština čitanja i pisanja predstavlja uredan govorno–jezički razvoj, razvoj pažnje, pamćenja, vizuelne i auditivne percepcije i razvijanje fine motorike.
Koje veštine dete treba da savlada pre nego što nauči da čita i piše?
Na osnovu razvijenosti (tj. nerazvijenosti) ovih veština u određenom uzrastu mogli bi prepoznati decu koja će kasnije imati poteškoće u usvajanju čitanja i pisanja.
Predčitačke i predpisačke veštine – Pre nego što nauči da čita, dete treba da…
Predčitačke sposobnosti podrazumevaju osetljivost za karakteristike pisanog jezika koje dete usvaja, kao i sve drugo, igrajući se i postupno.
Do 3. godine dete postaje svesno da neko čita ili piše, i pokušava samo da radi isto. Gledajući u pisani sadržaj i slušajući nas dok čitamo dete shvata da iz čitanja proizilazi poruka. Do 5. godine dete postaje svesno razlika i sličnosti u pojedinim slovima, shvata da se piše s leva na desno, da čitamo odozgo-nadole…
Do 6. godine se razvija fonološka svesnost kao sposobnost rastavljanja reči na glasove i sastavljanja glasova u reči, povezivanje određenog glasa sa slovom (fonemu i grafemu), sposobnost da se govorna reč kao zvučni segment poveže sa odgovarajućom pisanom reči. Fonološka svesnost ukazuje da dete shvata da se reč sastoji od manjih segmenata kao što su foneme i slogovi.
Dobro razumevanje govora, onoga što samo govori i govora drugih,
Razumevanje sadržaja priče i prepričavanje iste,
Uredna artikulacija svih glasova do 6. godine,
Uredna gramatička struktura rečenice,
Uočavanje i pravljenje rime,
Lako učenje i produkovanje pesmica, priča, slika i događaja,
Uredna pažnja, koncentracija i pamćenje,
Uredan razvoj motorike.
Čitanje je vrlo složena veština koja podrazumeva razumevanje pisane poruke i uslovljeno je razvojem govorno-jezičkih, vidnih, slušnih, saznajnih sposobnosti.
Pisanje je najsloženija veština koja zahteva udruženu pažnju, memoriju, motorne i jezičke veštine.
Pomoć u pripremi za čitanje i pisanje u predškolskom uzrastu
Kao roditelji bi trebalo vašem predškolcu obezbediti podsticajnu sredinu, okružiti ga mnoštvom raznovrsnog sadržaja kao i životnih situacija. Iskoristiti svaku priliku za razgovor sa detetom, objašnjavati i davati odgovor na svako dečije pitanje (ma koliko ga ono puta ponovilo). Upotrebljavati jasan govor, izbegavati tepanje i u najmlađem uzrastu,
Zajedno stvarajte naviku da čitate, prelistavate slikovnice u početku, pokazivanjem i razumevanjem nacrtanog sadržaja, a potom čitate priče kako dete bude raslo, prepričavate ih, podstičite odgovore raznim pitanjima.
Tako ćete formirati i pravilnu strukturu rečenice kao i bogatiti rečnik deteta.
Govorno-jezičke igre koje možete primenjivati i kod kuće:
Tražimo reči koje slično zvuče, tačnije rimuju se(tama–sama, most–gost);
Na slovo, na slovo (setimo se ove igre koju smo i mi igrali kao deca);
Koje je prvo slovo u reči;
Koje je poslednje slovo u reči;
Pljeskamo ručicama onoliko puta koliko ima slogova u reči(1,2,3 – MA–RA–MA);
Koju reč čuješ kada kažem M-I-Š?
Koja su slova u reči TATA?
Učenje čitanja i pisanja: Priprema za pisanje u predškolskom uzrastu
Za razvoj veštine pisanja je bitan razvoj grafomotorike kao sposobnosti držanja olovke i pravilnog pisanja, kao i razvoj fine motorike mišića šake i prstiju. Znači, što više igara gde su zauzete detetove ručice i prstići (mesite, seckajte, slažite, gnječite, presipajte, pravite….).
Kao roditelji, možemo uraditi mnogo za razvoj svoje dece. Pomoći ćete im time što ih stimulišete, ali i jednostavno, volite ih i pratite osećaj. Tako ćete učiniti najbolje za njih.
Ako mislite da vaše dete nema dovoljno razvijene predčitačke i predpisačke sposobnosti, ili vam treba savet kako ih dodatno stimulisati, obratite se stručnom licu koji ce izvršiti procenu i dati stručno mišljenje.
Ljudi rođeni 2. novembra su intuitivni, mudri i neverovatno pronicljivi. Kao pripadnici znaka Škorpije, oni poseduju snažnu unutrašnju energiju, ali je kod njih izraženija mirna, promišljena i empatična strana. Horoskopski znak: ŠKORPIJA (23. oktobar – 21. novembar) Karakteristike: Duboki, intenzivni i odlučni. Osobe rođene u ovom znaku imaju snažnu volju, jaku intuiciju i potrebu da…
Ljudi rođeni 1. novembra su snažne, samostalne i prodorne ličnosti, tipične Škorpije koje kombinuju odlučnost, ambiciju i duboku intuiciju. Horoskopski znak: ŠKORPIJA (23. oktobar – 21. novembar) • Karakteristike: Duboki, intenzivni i odlučni. Osobe rođene u ovom znaku imaju snažnu volju, jaku intuiciju i potrebu da otkrivaju istinu. Emotivno su izuzetno snažne i često prolaze…
Ljudi rođeni 31. oktobra su jedni od najintrigantnijih i najsloženijih pripadnika znaka Škorpije. Njihova ličnost je spoj snažne volje, duboke emocije i neustrašivog duha. Horoskopski znak: ŠKORPIJA (23. oktobar – 21. novembar) • Karakteristike: Duboki, intenzivni i odlučni. Osobe rođene u ovom znaku imaju snažnu volju, jaku intuiciju i potrebu da otkrivaju istinu. Emotivno su…
Ja sam Marija Ranisav. Diplomirala sam 2009. godine na fakultetu za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju na odseku za logopediju. Tokom 2013. godine sam zavrsila edukaciju “Opšta i specifična reedukacija psihomotorike sa opštom defektološkom dijagnostikom i relaksacijom”. Svoja prve korake u radu sa decom ostvarila sam stažirajuci u DZ Zemun, u predškolskom savetovalištu. Od tada se bavim savetodavnim radom, dijagnostikovanjem i tretmanom dece predškolskog i ranog školskog uzrasta. Mama sam dva dečaka i jedne devojčice. Ako imate neka pitanja ili dileme vezano za govorno-jezički razvoj Vašeg deteta, ja sam tu da pronađem pravi odgovor.
Oni su odlični posmatrači: ne propuštaju detalje i umeju da pročitaju skrivene motive drugih. Njihova intuicija često graniči sa proročkom sposobnošću, pa mnogi rođeni 2. novembra biraju zanimanja koja uključuju psihologiju, umetnost, duhovnost ili savetovanje.
U ljubavi su rođeni 1. novembra duboko strastveni i privrženi. Oni ne traže površne odnose i za njih ljubav mora imati smisao, dubinu i emotivnu snagu.
U ljubavi su rođeni 31. oktobra strastveni, lojalni i potpuno posvećeni. Oni ne vole površne veze te traže duboku emotivnu i mentalnu povezanost sa partnerom. Kada vole, vole bez zadrške i očekuju isto zauzvrat.
Kombinacijom pravilne ishrane, kretanja, odmora i opuštajućih aktivnosti možete značajno ublažiti simptome i sačuvati dobro raspoloženje i tokom ovog perioda.
Imajte na umu da će zabavne zimske aktivnosti poboljšati mentalno zdravlje cele porodice, a aktivnosti na otvorenom i fizičko zdravlje, kako dece, tako i odraslih.
Novorođenče ne može da se razmazi ili navikne na ruke. Njegova jedina potreba, osim hrane i čistih pelena, je da bude bezbedno i sigurno. Tako će se osećati kada bude kod vas u zagrljaju.
Ne postoji tačna statistika koliko dece sa poremećajem pažnje ima bipolarni poremećaj, jer je razlika između ova dva poremećeja u detinjstvu veoma teška.