Kognitivne ili intelektualne sposobnosti deteta i njihov razvoj označavaju sposobnost deteta da razmišlja i rasuđuje. Važno je kako dete organizuje svoj um, ideje i kako razmišlja o svemu koji ga okružuje. Prekretnice koje, na primer, primećujemo kod dece između 5 i 6 godina su: rečenice od više od 5 reči, rasuđivanje i raspravljanje sa rečima poput „zašto“ i „zato“, kao i razumevanje koncepta juče, danas i sutra. Izvor
Intelektualni razvoj deteta – 1. mesec
osnovni oblik učenja
klasično uslovljavanje
Intelektualni razvoj – 3 meseca
osnovni oblik učenja
instrumentalno uslovljavanje
Intelektualni razvoj –5 mesecI
osnovni oblik učenja
instrumentalno uslovljavanje
Intelektualni razvoj – 8 meseci
igra se bacajuci predmete na pod
Intelektualni razvoj – 9 meseci
traži neposredno sakriven predmet
privlači predmet pomoću vrpce
učenje putem imitacije
asocijativno učenje
Intelektualni razvoj – 12 meseci
pronalazi sakriveni predmet
traži predmete izvan vidljivog polja
daje predmet na zahtev
učenje putem pokušaja i pogrešaka
Intelektualni razvoj – 18 meseci
na zahtev pokazuje predmete iz neposredne okoline
pokazuje na sebi tri dela tela na zahtev (oko, glava, nos)
posle pokazivanja stavlja 4 šoljice na 4 tanjirića
počeci simboličke igre „kao da“, „kobajagi“
Intelektualni razvoj – 19 meseci
koristi sredstva u rešavanju problema
dovodi predmete u međusobni odnos i deluje jednim predmetom na drugi
Intelektualni razvoj – 24 meseca
savlađuje jednostavne prepreke
pokazuje 5 delova tela na zahtev
izdvaja jedan predmet iz gomile na nalog
pridružuje identične oblike i boje u odgovarajući skup (dva oblika ili boje)
učenje uviđanjem
Intelektualni razvoj deteta – 28 meseci
daje „još jedan“
gradi most od tri kocke po modelu
Intelektualni razvoj – 30 meseci
slaže 4 kocke u kvadrat
razlikuje i razvrstava veliko i malo
grupiše identične oblike i boje u odgovarajući skup (3 oblika ili boje)
izvršava 3 naloga
Intelektualne sposobnosti – 36 meseci
uočava količinu malo-mnogo
daje 2 predmeta na zahtev
igra „kobajagi“
često igra uloge (vaspitača, prodavča, doktora)
ponavlja 3 broja ili rečenicu od 4 reči
postavlja pitanja: „Šta je ovo“, „Ko je to“, „Kako“
prepoznaje najdužu liniju od 3 i najveću od 3 lopte
Intelektualni razvoj – 40 meseci
prebrojava 4 predmeta u nizu
posle pokazivanja razvrstava logičke blokove prema dva atributa (nađi crveni krug)
rešava jednostavne problemske situacije (Šta radiš kada si gladan?)
Intelektualni razvoj – 42 meseca
ponavlja 4 broja ili rečenice od 6 reči
gradi most od tri kocke po unapred datom modelu
sastavlja sliku od 2 dela
nastavlja započeti niz određene nizove boja oblika ili veličina
Intelektualni razvoj – 46 meseci
iz gomile 10 elemenata odbrojava 4 predmeta
posle pokazivanja razvrstava logičke blokove prema 3 atributa („Daj mi veliki crveni krug“)
Intelektualni razvoj – 5 godina
sastavlja sliku od 4 dela
orjentiše se u vremenu (dan-noć, jutro, podne, veče; sada, pre, posle)
rešava zadatak tipa „ko ima više“
prebrojava do deset i odbrojava traženi broj predmeta (do deset)
prepoznaje i piše brojeve do 5
ponavlja rečenicu od 8 reči ili niz od 5 brojeva
uviđa sličnosti bilo koje prirode (boje, oblika, veličine, svetlosti)
Intelektualni razvoj – 5-6 godina
zna koja je njegova leva a koja desna ruka
izvršava tri naloga data zajedno
Intelektualni razvoj – 6 godina
broj elemenata u skupu adekvatno označava brojkom
na verbalni nalog može razvrstati logičke blokove prema 4 atributa (boja, oblik, veličina, debljina)
izbroji 13 kocaka
pravi stepenice od 10 kocaka nakon što mu je model sklonjen
navodi razlike (po čemu se razlikuju: ptica-pas, drvo-staklo)
Objavljen: 12. oktobar 2012. godine, ažuriran: 29. januar 2024 godine
Sve metode imaju svoje prednosti i ograničenja. U ovom članku istražićemo različite metode koje vam mogu pomoći da prepoznate plodne dane i optimalno iskoristite period začeća.
Bazalna temperatura može da olakša začeće. Merenje bazalne temperature služi da za kratko vreme možete dobro upoznati svoj ciklus i utvrdite da li imate ovulaciju i kada se ona događa.