Razvoj govora deteta će dosta zavisiti od vaše veštine govora, kao i od toga koliko ćete lično sa detetom vežbati njegov razvoj govora.
Govorne sposobnosti bebe se razvijaju od njenog rođenja. Pre nego što nauče da govore svojim maternjim jezikom, bebe brbljaju i guguču. Ovaj prvi govor beba je sličan širom sveta.
Prve reči bebe se javljaju nešto kasnije, a ključne godine za razvoj govora su prve tri godine života kada se mozak ubrzano razvija. (Izvor: WebMD)
Razvoj govora deteta će dosta zavisiti od vaše veštine govora, kao i od toga koliko ćete lično sa detetom vežbati njegov razvoj govora.
Sam početak bebinog govora se ogleda u grimasama, plaču i migoljenju kako bi izrazila emocije tokom prvih dana života. Ona će tada već osećati niz emocija i fizičkih potreba, kao štu su glad, toplota, strah, frustracija i prestimulisanost. Roditelji uče da slušaju i tumače bebin plač. Kada će beba početi da izgovara prave reči, zavisi od bebe do bebe, ali ako beba ne bude napredovala okvirno u skladu sa datim smernicama razgovarajte sa pedijatrom i obratite se logopedu.
• modulira glas tonovima kao da peva • modulira glas u jačini, visini i dužini
7 meseci
• izgovara više određenih slogova uz promenu jačine i visine tona
9 meseci
• “brblja” jasno udvaja slogove bez značenja (ba-ba) • razume jednu reč
10 meseci
• razume nekoliko reči • na nalog okreće glavu ka poznatoj osobi ili predmetu • sluša i imitira zvukove iz okoline • imitira nekoliko glasova
10-12 meseci
• zna nekoliko reči (mama, tata, baba, pa-pa)
12 meseci – izvršava jednostavne naloge: “dođi”, “nemoj”.
Govorne sposobnosti deteta
Razvoj govora od druge do šest godina
15 meseci
• glasom izrazava želje • razume da poznate stvari i osobe imaju svoja imena
15-18 meseci – rečenica od jedne reči ili reč i gest
16 meseci
• koristi 6 reči • imenuje jedan predmet na zahtev
17 meseci – fraza od dve reči tipa imenice (“mama lopta”)
18 meseci – spaja imenicu i glagol (“mama daj”)
19 meseci – zna više fraza od dve reči tipa imenica glagol
20 meseci – prepoznaje osam do dvanaest slika
21 mesec
• traži rečima da jede i pije • izvršava nalog koji zahteva dve delatnosti (odnesi, zatvori)
22 meseci – koristi imenice, glagole i prideve
22-24 meseci – zna više jednostavnih fraza i rečenica do tri reči
24 meseca
• odgovara adekvatno na pitanja koja imaju značenje posedovanja (čija je ovo mama?) • izgovara svoje ime na zahtev • upotrebljava 200-250 reči
26 meseci – govori o sebi u trećem licu
27 meseci – završava poslednji slog ili reč stiha poznate pesmice
Razvoj govora 30 meseci
• razume 3 predloga (na, u, pored) • recituje kraće pesmice • razume pitanja “Šta leti, skače, pliva…”, “Šta radiš sa ovim?”
Razvoj govora 36 meseci
• upotrebljava zamenice i množinu • koristi zamenicu “Ja” • traži da mu se pričaju omiljene priče • priča doživljaje • stalno postavlja pitanja: Ko?, Šta? • upotrebljava 600-800 reči
Razvoj govora 3-4 godine
• verbalizuje radnju koja sledi u poznatim pričama • opisuje radnje na slici • dugi monolozi • rečenica potpuna, govor razumljiv • stalno postavlja pitanja • broji do 4 mehanički • upotrebljava 1200-1500 reči
Razvoj govora 4-5 godina
• upotrebljava 1800-2000 reči • prepričava kratke priče • razume predlog iza, ispred • samo priča priču po slikama • prepoznaje nekoliko slova azbuke • odgovara na jednostavna pitanja “Šta je to i od čega je napravljeno?” • postavlja pitanja: Kada? Zašto? Kako?
Govorne sposobnosti deteta – Foto: Canva & Demetra
Razvoj govora 6 godina
• govori korektno i jasno • artikuliše sve glasove (eventualno izostaje R, LJ i NJ) • prepričava priču nakon što je čuje • piše i čita vlastito ime • pita za značenje reči • razume predlog “u sredini” • upotrebljava 2500-3000 reči
Objavljen: 20. jun 2011. godine, ažuriran: 15. decembar 2025. godine
Gardnerella vaginalis je bakterija koja u vagini postoji zajedno sa drugim bakterijama kako bi je sačuvala bez infekcije. Kada dođe do poremećaja vaginalne flore usled stresa, hormonskih promena, vaginalne suvoće raste previše bakterija gardnerele, možete razviti infekciju koja se zove bakterijska vaginoza. Ovo je najčešća vaginalna infekcija i može se lako lečiti. Gardnerella inače normalno…
Kako da beli veš ne posivi i ostane snežno beo, ali i šta da radite ako je već posiveo i želite da mu vratite belinu? U nastavku možete pročitati odgovore na ova pitanja. U ovom tekstu 1 Posiveo beli veš2 Kako da bela čipka na donjem vešu ne posivi od pranja?2.1 Kako da beli veš…
Čitatelj se obratio za savet vezan za alergološko testiranje. Pitanje: Alergološko testiranje Poštovani, Zanima me u kom uzrastu je dete dovoljno veliko da je moguće uraditi testiranje na alergije odnosno određeni alergološki test? Hvala unapred. Odgovor alergološkog savetovališta: Uzrast za alergološko testiranje Poštovani, Hvala na postavljenom pitanju. Alergološka testiranja se mogu obaviti već od drugog…
Tamara Petković je osnivačica i glavna urednica portala Demetra, preduzetnica i mama troje dece sa previše interesovanja i premalo vremena za sve što želi.
Gardnerella vaginalis je jedna vrsta bakterija unutar vaše vagine i deo onoga što je poznato kao mikrobiom ili vaginalna flora. Ona podrazumeva različite vrste i količine bakterija koje održavaju vašu vaginu zdravom.
Beli veš može da posivi iz više razloga, uključujući upotrebu tvrde vode, nakupljanje deterdženta, ili pranje sa tamnijom odećom. Neki od načina da ovo predupredite su da sledite ovih 8 koraka.
Većina trudnica dobar deo perioda drugog stanja potroši razmišljajući o tome kako će izgledati prvi dani sa bebom kod kuće, šta će beba raditi i kako se brinuti o njoj. Verovatno su vam mnogo puta već ponovili da novorođenče spava, plače, kaki i jede, na smenu, ali iako zvuči jednostavno, verovatno će vam biti potrebno još informacija, kako bi mogle da se opustite u ovom novom i neverovatnom periodu života.
Ako se dete suočava sa nekim izazovnim periodom u životu poput polaska u vrtić, početkom čuvanja bake ili dadilje umesto mame, preseljenja ili rođenja mlađeg brata ili sestre, odložite odvikavanje od pelena.
Socijalno-emocionalni razvoj čine i osećaj poverenja, ponosa, samopouzdanja, prijateljstva, naklonosti i humora. Briga odraslih i poverenje koje dete stekne u njih su ključ do uspešnog razvoja.
Na osnovu razvijenosti (tj. nerazvijenosti) ovih veština u određenom uzrastu mogli bi prepoznati decu koja će kasnije imati poteškoće u usvajanju čitanja i pisanja.