15 meseci 3. nedelja – Kalendar razvoja deteta
Treća nedelja 15. meseca donosi sve izraženiju želju za oponašanjem odraslih i prve značajnije korake u govoru. Strpljivo ga podstičite razgovorom, igrom i knjigama. Svaka nova reč i svaka zamišljena radnja deo su važnog procesa učenja i pripreme za naredne razvojne faze.

15 meseci 3. nedelja – U ovom uzrastu, vaše dete sve više pokazuje želju da imitira vaše pokrete i svakodnevne radnje. Zamišljena igra i prve reči dobijaju na značaju, a svaki novi pokušaj da oponaša odrasle predstavlja važan korak u razvoju govora, socijalnih i kognitivnih veština.
U ovom tekstu
Razvoj govora – 15 meseci 3. nedelja
Iako možda još ne govori mnogo, vaše dete već razume veliki broj reči i jednostavnih naloga.
- Do 15. meseca oko 75% dece ume da kaže „mama“ i „tata“, plus najmanje još tri reči – najčešće imenice poput „pas“, „lopta“ ili „kolačić“ (Fenson i sar., 2007).
- Tipične reči u ovom periodu su i „više“ ili „ne!“.
- Većina mališana razume jednostavne upute poput „Donesi mi cipele“ ili „Pokaži mi“.
Podstaknite dete tako što ćete:
- često razgovarati s njim i gledati ga u oči dok vam nešto „priča“,
- čitati slikovnice i pokazivati predmete,
- izbegavati upotrebu „bebi govora“ – kada dete kaže „gogi“, vi mirno odgovorite: „Da, to je kuca.“
Važno: Ako sumnjate na problem sa sluhom, obavezno se obratite pedijatru. Loš sluh može da uspori razvoj govora.

Dete od 15 meseci 3. nedelja – Igra oponašanja i mašta
Sa 15 meseci dete počinje da razume svrhu predmeta:
- Kašikom neće samo lupkati, već će pokušati da jede ili meša hranu.
- Metlu više neće vući – pokušaće da pomete.
- Češljem ili četkom će pokušati da sredi kosu sebi, lutki ili plišanoj igrački.
Zato su mu posebno zanimljivi „pravi“ predmeti poput ključeva, telefona ili tašne. Igra pretvaranja u ovom uzrastu pomaže razvoju:
- socijalnih i emocionalnih veština,
- kognitivnih sposobnosti i razumevanja uzroka i posledica,
- jezika i izražavanja ideja.
Bezbednije je ponuditi detetu:
- set plastičnih ključeva,
- staru torbicu sa češljem i igračkama,
- korpicu punu bezbednih predmeta (plastične posude, prazne kutije, šalove, drvene kašike).
Početak zamišljene igre
Vaše dete sada koristi jednostavne „simbolične“ radnje:
- stavlja kašiku u usta i pravi se da jede,
- stavlja glavu u vaše krilo i glumi da spava.
U narednim mesecima igra će postajati sve maštovitija – dete će štap pretvarati u avion ili će se uživljavati u uloge poput vatrogasca. Ove igre su značajne jer razvijaju sposobnost apstraktnog mišljenja i kreativnog izražavanja.
Možete ga podsticati tako što ćete se uključiti u igru:
- „kuvanje“ sa plastičnim posuđem,
- postavljanje zamišljenog stola za obrok,
- igranje uloga (vi pas, dete mačka, pa obrnuto).
Deca posebno uživaju kada preuzmu „jaču“ ulogu, a odrasli glume slabe – tako grade osećaj samopouzdanja i kontrole.
Savet za roditelje – 15 meseci 3. nedelja

Ako dete teško prihvata lek, možete:
- zamoliti farmaceuta da doda aromu,
- ponuditi lek dok dete gleda omiljenu animaciju, u malim količinama i u mirnom okruženju.
Rezime
Treća nedelja 15. meseca donosi sve izraženiju želju za oponašanjem odraslih i prve značajnije korake u govoru. Strpljivo ga podstičite razgovorom, igrom i knjigama. Svaka nova reč i svaka zamišljena radnja deo su važnog procesa učenja i pripreme za naredne razvojne faze.
Prethodna: 15 meseci 2. nedelja
Naredna: 15 meseci 4. nedelja
Literatura:
- Fenson, L., Marchman, V. A., Thal, D. J., Dale, P. S., Reznick, J. S., & Bates, E. (2007). MacArthur-Bates Communicative Development Inventories: User’s guide and technical manual. Brookes Publishing.
- Roberts, J. E., & Wallace, I. F. (2015). Otitis media and early language development. Journal of Speech, Language, and Hearing Research, 58(5), 1679–1693.
- Lillard, A. S. (2015). The development of pretend play. Wiley Interdisciplinary Reviews: Cognitive Science, 6(3), 241–252.