10.09.2025 07:00

15 meseci 3. nedelja – Kalendar razvoja deteta

Treća nedelja 15. meseca donosi sve izraženiju želju za oponašanjem odraslih i prve značajnije korake u govoru. Strpljivo ga podstičite razgovorom, igrom i knjigama. Svaka nova reč i svaka zamišljena radnja deo su važnog procesa učenja i pripreme za naredne razvojne faze.

15 meseci 3. nedelja
Foto: Canva & Demetra

15 meseci 3. nedelja – U ovom uzrastu, vaše dete sve više pokazuje želju da imitira vaše pokrete i svakodnevne radnje. Zamišljena igra i prve reči dobijaju na značaju, a svaki novi pokušaj da oponaša odrasle predstavlja važan korak u razvoju govora, socijalnih i kognitivnih veština.

U ovom tekstu

Razvoj govora – 15 meseci 3. nedelja

Iako možda još ne govori mnogo, vaše dete već razume veliki broj reči i jednostavnih naloga.

  • Do 15. meseca oko 75% dece ume da kaže „mama“ i „tata“, plus najmanje još tri reči – najčešće imenice poput „pas“, „lopta“ ili „kolačić“ (Fenson i sar., 2007).
  • Tipične reči u ovom periodu su i „više“ ili „ne!“.
  • Većina mališana razume jednostavne upute poput „Donesi mi cipele“ ili „Pokaži mi“.

Podstaknite dete tako što ćete:

  • često razgovarati s njim i gledati ga u oči dok vam nešto „priča“,
  • čitati slikovnice i pokazivati predmete,
  • izbegavati upotrebu „bebi govora“ – kada dete kaže „gogi“, vi mirno odgovorite: „Da, to je kuca.“

Važno: Ako sumnjate na problem sa sluhom, obavezno se obratite pedijatru. Loš sluh može da uspori razvoj govora.

pegice kod dece
Photo by Ryan Thorpe on Unsplash

Dete od 15 meseci 3. nedelja – Igra oponašanja i mašta

Sa 15 meseci dete počinje da razume svrhu predmeta:

  • Kašikom neće samo lupkati, već će pokušati da jede ili meša hranu.
  • Metlu više neće vući – pokušaće da pomete.
  • Češljem ili četkom će pokušati da sredi kosu sebi, lutki ili plišanoj igrački.

Zato su mu posebno zanimljivi „pravi“ predmeti poput ključeva, telefona ili tašne. Igra pretvaranja u ovom uzrastu pomaže razvoju:

  • socijalnih i emocionalnih veština,
  • kognitivnih sposobnosti i razumevanja uzroka i posledica,
  • jezika i izražavanja ideja.

Bezbednije je ponuditi detetu:

  • set plastičnih ključeva,
  • staru torbicu sa češljem i igračkama,
  • korpicu punu bezbednih predmeta (plastične posude, prazne kutije, šalove, drvene kašike).

Početak zamišljene igre

Vaše dete sada koristi jednostavne „simbolične“ radnje:

  • stavlja kašiku u usta i pravi se da jede,
  • stavlja glavu u vaše krilo i glumi da spava.

U narednim mesecima igra će postajati sve maštovitija – dete će štap pretvarati u avion ili će se uživljavati u uloge poput vatrogasca. Ove igre su značajne jer razvijaju sposobnost apstraktnog mišljenja i kreativnog izražavanja.

Možete ga podsticati tako što ćete se uključiti u igru:

  • „kuvanje“ sa plastičnim posuđem,
  • postavljanje zamišljenog stola za obrok,
  • igranje uloga (vi pas, dete mačka, pa obrnuto).

Deca posebno uživaju kada preuzmu „jaču“ ulogu, a odrasli glume slabe – tako grade osećaj samopouzdanja i kontrole.

Savet za roditelje – 15 meseci 3. nedelja
15 meseci 3. nedelja
Foto: Canva & Demetra

Ako dete teško prihvata lek, možete:

  • zamoliti farmaceuta da doda aromu,
  • ponuditi lek dok dete gleda omiljenu animaciju, u malim količinama i u mirnom okruženju.
Rezime

Treća nedelja 15. meseca donosi sve izraženiju želju za oponašanjem odraslih i prve značajnije korake u govoru. Strpljivo ga podstičite razgovorom, igrom i knjigama. Svaka nova reč i svaka zamišljena radnja deo su važnog procesa učenja i pripreme za naredne razvojne faze.

Prethodna: 15 meseci 2. nedelja

Naredna: 15 meseci 4. nedelja

Literatura:

  1. Fenson, L., Marchman, V. A., Thal, D. J., Dale, P. S., Reznick, J. S., & Bates, E. (2007). MacArthur-Bates Communicative Development Inventories: User’s guide and technical manual. Brookes Publishing.
  2. Roberts, J. E., & Wallace, I. F. (2015). Otitis media and early language development. Journal of Speech, Language, and Hearing Research, 58(5), 1679–1693.
  3. Lillard, A. S. (2015). The development of pretend play. Wiley Interdisciplinary Reviews: Cognitive Science, 6(3), 241–252.