• gradi kulu od deset kocaka • kopira dijagonalnu liniju • precrtava kvadrat • kopira nekoliko štampanih slova • savija papir po dijagonali
4-5 godina
• samo pere lice i ruke • crta čoveka (šematski, u vidu geometrijskih oblika)
• seče makazama po zakrivljenoj liniji 5 godina • razlikuje teško-lako • broji crteže • precrtava trougao • crta kućicu, drvo, ljudsku figuru (tri do šest detalja), crtež prepoznatljiv
5-6 godina
• hvata malu loptu obema rukama • jednom rukom pravi kuglicu od papira
6 godina
• pogađa loptom cilj • kleštima vadi i čekićem zakucava ekser • namotava konac na kalem • palcem može da dotakne svaki prst • seče i lepi jednostavne oblike (kolaž papir) • pravi lepezu od hartije • prepisuje sva štampana slova • precrtava romb • koristi rezač za olovke
Govorne sposobnosti
3-4 godine
• verbalizuje radnju koja sledi u poznatim pričama • opisuje radnje na slici • dugi monolozi • rečenica potpuna, govor razumljiv • stalno postavlja pitanja • broji do 4 mehanički • upotrebljava 1200-1500 reči
4-5 godina
• upotrebljava 1800-2000 reči • prepričava kratke priče • razume predlog iza, ispred • samo priča priču po slikama • prepoznaje nekoliko slova azbuke • odgovara na jednostavna pitanja „Šta je to i od čega je napravljeno?“ • postavlja pitanja: Kada? Zašto? Kako?
6 godina
• govori korektno i jasno • artikuliše sve glasove (eventualno izostaje R, LJ i NJ) • prepričava priču nakon što je čuje • piše i čita vlastito ime • pita za značenje reči • razume predlog „u sredini“ • upotrebljava 2500-3000 reči
Intelektualne sposobnosti
40 meseci
• prebrojava 4 predmeta u nizu • posle pokazivanja razvrstava logičke blokove prema dva atributa (nađi crveni krug) • rešava jednostavne problemske situacije (Šta radiš kada si gladan?)
42 meseca
• ponavlja 4 broja ili rečenice od 6 reči • gradi most od tri kocke po unapred datom modelu • sastavlja sliku od 2 dela • nastavlja započeti niz određene nizove boja oblika ili veličina
46 meseci
• iz gomile 10 elemenata odbrojava 4 predmeta • posle pokazivanja razvrstava logičke blokove prema 3 atributa („Daj mi veliki crveni krug“)
5 godina
• sastavlja sliku od 4 dela • orjentiše se u vremenu (dan-noć, jutro, podne, veče; sada, pre, posle) • rešava zadatak tipa „ko ima više“ • prebrojava do deset i odbrojava traženi broj predmeta (do deset) • prepoznaje i piše brojeve do 5 • ponavlja rečenicu od 8 reči ili niz od 5 brojeva • uviđa sličnosti bilo koje prirode (boje, oblika, veličine, svetlosti)
5-6 godina
• zna koja je njegova leva a koja desna ruka • izvršava tri naloga data zajedno
6 godina
• broj elemenata u skupu adekvatno označava brojkom • na verbalni nalog može razvrstati logičke blokove prema 4 atributa (boja, oblik, veličina, debljina) • izbroji 13 kocaka • pravi stepenice od 10 kocaka nakon što mu je model sklonjen • navodi razlike (po čemu se razlikuju: ptica-pas, drvo-staklo)
Krupna motorika
4 godine
• maršira u ritnu muzike • hoda po pravoj liniji nogom ispred noge raširenih ruku • vozi tricikl • silazi niz stepenice nogu pred nogu • skače sa druge stepenice • u trku šutira loptu • preskače prepreku širine 20 cm
4-5 godina
• trči menjajući pravac
5 godina
• skakuće na jednoj nozi • stoji na prstima
6 godina
• stoji na jednoj nozi bez podrške 40 sekundi • vozi bicikl • preskače kanap obema nogama zajedno • skače sa visine od 40 cm • visi 10 sekundi držeći se rukama za prečku • hvata loptu jednom rukom • u skoku hvata loptu • igra bagminton • oblači se samo • vezuje pertle
Perceptivne sposobnosti
3-4 godine
• razvrstava žetone po boji ili veličini (četiri boje ili veličine) • sparuje korektno osam oblika • primećuje nedostatke na crtežu shvata odnos dela i celine • spaja slagalicu od dvanaest delova • prepoznaje stvari opipavanjem bez viđenja (predmeti u vreći)
5 godina
• prepoznaje izvor bola (5-6 godina) • vid potpuno razvijen, razume signale na semaforu • voljno usmerava vidne i slušne pažnje loše
7 godina
• oštrina vida skoro kao kod odraslih • širina vidnog polja gotovo kao kod odraslih (sposobnost za periferno viđenje) • razvijena spostobnost aktivnog perceptivnog pretraživanja i analize (analiza razlika među sličnim slikama, pronalaženje jednostavnije slike u složenoj)
Socio-ekonomski razvoj
3-4 godine
• uspostavljena kontrola defekacije i mokrenja (potrebna mu je pomoć u toaletu) • prva zaljubljivanja
4 godine
• kooperativna igra sa vršnjacima • početak prihvatanja jednostanih pravila igre • samoinicijativno se pozdravlja sa odraslima • samostalno se priprema za spavanje • počinje emocionalno povezivanje • pojava emocija: stida, zavisti, nade i ponosa; prva estetska osećanja
4-5 godina
• interesovanje za polne organe, moguća masturbacija • kompletno ovladavanje toaletom • strahovi od mraka, imaginarnih bića
5 godina
• postavlja sebi sto • organizuje igre sa vršnjacima, preferira igru sa istim polom • uključuje se u razgovor sa odraslima • može da odloži zadovoljavanje potrebe
6 godina
• koristi kompletan pribor za hranjenje, pravi sebi sendvič • čisti svoje cipele • ide samo u komšiluk • može mu se poveriti manja suma novca • bira omiljenog druga • pokazuje zaštitničko ponašanje prema mlađoj deci • poštuje pravila igre sa vršnjacima • prepoznaje svoja osećanja ljubavi i sreće, besa i razočarenja • situaciju može da sagleda i iz ugla druge osobe • realistični strahovi i strahovi od natrpirodnih bića • sposobnost za saradnju i zajedničke aktivnosti.
Rođeni 1. jula su pod znakom Raka, sa snažnim uticajem broja 1 i Sunca, što ih čini jedinstvenim spojem emocije, snage i samoinicijative. Oni su intuitivni, zaštitnički nastrojeni, ali i izuzetno ponosni i nezavisni. Iako deluju mirno i povučeno, ispod površine se krije velika snaga volje i potreba da ostave svoj trag.
Tek je počeo ovaj letnji raspust, ali nas zanima kada su školski raspusti 2025/2026. godine. Naredna školska godina zvanično počinje u ponedeljak, 1. septembra 2025. godine, i donosi neke značajne novine koje će obradovati i đake i roditelje.
Brojna istraživanja potvrđuju da hronični stres može narušiti reproduktivne funkcije i kod žena i kod muškaraca, smanjujući šanse za začeće. Međutim, stres ne može biti direktan uzrok spontanog pobačaja.
Celijakija je digestivni problem koji je uzrokovan abnormalnom reakcijom imuniteta na gluten, odnosno kao enteropatija osetljiva na gluten. Gluten je protein koji se nalazi u nekoliko vrsta žitarica: pšenica, spelta, ječam, a ovas je najčešće kontaminiran.