Kognitivne ili intelektualne sposobnosti deteta i njihov razvoj označavaju sposobnost deteta da razmišlja i rasuđuje. Važno je kako dete organizuje svoj um, ideje i kako razmišlja o svemu koji ga okružuje. Prekretnice koje, na primer, primećujemo kod dece između 5 i 6 godina su: rečenice od više od 5 reči, rasuđivanje i raspravljanje sa rečima poput „zašto“ i „zato“, kao i razumevanje koncepta juče, danas i sutra. Izvor
Intelektualni razvoj deteta – 1. mesec
osnovni oblik učenja
klasično uslovljavanje
Intelektualni razvoj – 3 meseca
osnovni oblik učenja
instrumentalno uslovljavanje
Intelektualni razvoj –5 mesecI
osnovni oblik učenja
instrumentalno uslovljavanje
Intelektualni razvoj – 8 meseci
igra se bacajuci predmete na pod
Intelektualni razvoj – 9 meseci
traži neposredno sakriven predmet
privlači predmet pomoću vrpce
učenje putem imitacije
asocijativno učenje
Intelektualni razvoj – 12 meseci
pronalazi sakriveni predmet
traži predmete izvan vidljivog polja
daje predmet na zahtev
učenje putem pokušaja i pogrešaka
Intelektualni razvoj – 18 meseci
na zahtev pokazuje predmete iz neposredne okoline
pokazuje na sebi tri dela tela na zahtev (oko, glava, nos)
posle pokazivanja stavlja 4 šoljice na 4 tanjirića
počeci simboličke igre „kao da“, „kobajagi“
Intelektualni razvoj – 19 meseci
koristi sredstva u rešavanju problema
dovodi predmete u međusobni odnos i deluje jednim predmetom na drugi
Intelektualni razvoj – 24 meseca
savlađuje jednostavne prepreke
pokazuje 5 delova tela na zahtev
izdvaja jedan predmet iz gomile na nalog
pridružuje identične oblike i boje u odgovarajući skup (dva oblika ili boje)
učenje uviđanjem
Intelektualni razvoj deteta – 28 meseci
daje „još jedan“
gradi most od tri kocke po modelu
Intelektualni razvoj – 30 meseci
slaže 4 kocke u kvadrat
razlikuje i razvrstava veliko i malo
grupiše identične oblike i boje u odgovarajući skup (3 oblika ili boje)
izvršava 3 naloga
Intelektualne sposobnosti – 36 meseci
uočava količinu malo-mnogo
daje 2 predmeta na zahtev
igra „kobajagi“
često igra uloge (vaspitača, prodavča, doktora)
ponavlja 3 broja ili rečenicu od 4 reči
postavlja pitanja: „Šta je ovo“, „Ko je to“, „Kako“
prepoznaje najdužu liniju od 3 i najveću od 3 lopte
Intelektualni razvoj – 40 meseci
prebrojava 4 predmeta u nizu
posle pokazivanja razvrstava logičke blokove prema dva atributa (nađi crveni krug)
rešava jednostavne problemske situacije (Šta radiš kada si gladan?)
Intelektualni razvoj – 42 meseca
ponavlja 4 broja ili rečenice od 6 reči
gradi most od tri kocke po unapred datom modelu
sastavlja sliku od 2 dela
nastavlja započeti niz određene nizove boja oblika ili veličina
Intelektualni razvoj – 46 meseci
iz gomile 10 elemenata odbrojava 4 predmeta
posle pokazivanja razvrstava logičke blokove prema 3 atributa („Daj mi veliki crveni krug“)
Intelektualni razvoj – 5 godina
sastavlja sliku od 4 dela
orjentiše se u vremenu (dan-noć, jutro, podne, veče; sada, pre, posle)
rešava zadatak tipa „ko ima više“
prebrojava do deset i odbrojava traženi broj predmeta (do deset)
prepoznaje i piše brojeve do 5
ponavlja rečenicu od 8 reči ili niz od 5 brojeva
uviđa sličnosti bilo koje prirode (boje, oblika, veličine, svetlosti)
Intelektualni razvoj – 5-6 godina
zna koja je njegova leva a koja desna ruka
izvršava tri naloga data zajedno
Intelektualni razvoj – 6 godina
broj elemenata u skupu adekvatno označava brojkom
na verbalni nalog može razvrstati logičke blokove prema 4 atributa (boja, oblik, veličina, debljina)
izbroji 13 kocaka
pravi stepenice od 10 kocaka nakon što mu je model sklonjen
navodi razlike (po čemu se razlikuju: ptica-pas, drvo-staklo)
Objavljen: 12. oktobar 2012. godine, ažuriran: 29. januar 2024 godine
Jedno od najčešćih pitanje koje postavljaju novopečene mame je kako znati da li beba dovoljno sisa. Da li beba dobija dovoljno mleka. Jer, slobodno možemo reći da nam je u genetskom kodu potreba da znamo da nam je mladunče nahranjeno, sito, podmireno. Ali kako to odrediti kad mlekone vidimo dok iz dojke prelazi u bebina usta?
Dvopek je hrskava, dvostruko pečena vrsta hleba koja se često preporučuje u ishrani osoba koje imaju problema sa varenjem ili se oporavljaju od stomačnih tegoba. Međutim, da li je zdravo jesti dvopek? Da li je dvopek zaista zdrav izbor u svakodnevnoj ishrani? Evo šta kažu stručnjaci i istraživanja.
Neretko ljudi imaju neprijatno iskustvo putovanja kada ga prati mučnina tokom vožnje. Ona se nekada javlja i na veoma kratkim relacijama i nezavisno od prevoznog sredstva koje koristite. Naziva se i bolest kretanja, a simptomi koji je prate su vrtoglavica, mučnina i glavobolja.
Činjenica je da je pažnja tinejdžera izuzetno kratka i to nije samo posledica korišćenja savremenih tehnologija. I prethodne generacije dece su se susretale sa dosadom u ovom životnoj fazi.
Rođeni 30.juna poseduju izuzetno izraženu harizmu, toplinu i pronicljivost, ali i neobičnu mešavinu snage i ranjivosti. Njihova ličnost je često oslonjena na unutrašnju mudrost, snažnu intuiciju i duboku emotivnu inteligenciju. Ove osobe su prirodni diplomate - vešto balansiraju emocije i razum, čak i kada drugi oko njih to ne uspevaju.
Razvoj samopouzdanja kod dece samohranih roditelja je kompleksan proces koji može biti pod uticajem različitih faktora. Ova tema postavlja zanimljiva pitanja o tome kako jednoroditeljska porodica utiče na formiranje samopouzdanja kod dece u poređenju sa decom koja žive sa oba roditelja.
Roditeljima beba se čini da je seksualni razvoj njihove dece veoma daleko. Zapravo, naučno je dokazano da se dešava da već na ultrazvučnom pregledu može da se uoči erekcija kod beba dečaka, kao i prva vaginalna lučenja već tokom prvog dana nakon rođenja. Seksualnost kod dece i njen razvoj tokom prvih godina života je ključan za normalno odrastanje deteta.
San je neophodan za decu, njihovo zdravlje i rast. Roditelji često ne znaju da li da dete koje ne želi da spava puste ili je spavanje preko dana kod dece obavezno. Tačnije, kada prestaje spavanje dece preko dana?
Ako vam se dešava sledeća situacija – dete se budi noću i plače, a ne možete da ga umirite. Deca često spavaju tokom plača i ujutru se neće sećati ničega.