• gradi kulu od deset kocaka • kopira dijagonalnu liniju • precrtava kvadrat • kopira nekoliko štampanih slova • savija papir po dijagonali
4-5 godina
• samo pere lice i ruke • crta čoveka (šematski, u vidu geometrijskih oblika)
• seče makazama po zakrivljenoj liniji 5 godina • razlikuje teško-lako • broji crteže • precrtava trougao • crta kućicu, drvo, ljudsku figuru (tri do šest detalja), crtež prepoznatljiv
5-6 godina
• hvata malu loptu obema rukama • jednom rukom pravi kuglicu od papira
6 godina
• pogađa loptom cilj • kleštima vadi i čekićem zakucava ekser • namotava konac na kalem • palcem može da dotakne svaki prst • seče i lepi jednostavne oblike (kolaž papir) • pravi lepezu od hartije • prepisuje sva štampana slova • precrtava romb • koristi rezač za olovke
Govorne sposobnosti
3-4 godine
• verbalizuje radnju koja sledi u poznatim pričama • opisuje radnje na slici • dugi monolozi • rečenica potpuna, govor razumljiv • stalno postavlja pitanja • broji do 4 mehanički • upotrebljava 1200-1500 reči
4-5 godina
• upotrebljava 1800-2000 reči • prepričava kratke priče • razume predlog iza, ispred • samo priča priču po slikama • prepoznaje nekoliko slova azbuke • odgovara na jednostavna pitanja „Šta je to i od čega je napravljeno?“ • postavlja pitanja: Kada? Zašto? Kako?
6 godina
• govori korektno i jasno • artikuliše sve glasove (eventualno izostaje R, LJ i NJ) • prepričava priču nakon što je čuje • piše i čita vlastito ime • pita za značenje reči • razume predlog „u sredini“ • upotrebljava 2500-3000 reči
Intelektualne sposobnosti
40 meseci
• prebrojava 4 predmeta u nizu • posle pokazivanja razvrstava logičke blokove prema dva atributa (nađi crveni krug) • rešava jednostavne problemske situacije (Šta radiš kada si gladan?)
42 meseca
• ponavlja 4 broja ili rečenice od 6 reči • gradi most od tri kocke po unapred datom modelu • sastavlja sliku od 2 dela • nastavlja započeti niz određene nizove boja oblika ili veličina
46 meseci
• iz gomile 10 elemenata odbrojava 4 predmeta • posle pokazivanja razvrstava logičke blokove prema 3 atributa („Daj mi veliki crveni krug“)
5 godina
• sastavlja sliku od 4 dela • orjentiše se u vremenu (dan-noć, jutro, podne, veče; sada, pre, posle) • rešava zadatak tipa „ko ima više“ • prebrojava do deset i odbrojava traženi broj predmeta (do deset) • prepoznaje i piše brojeve do 5 • ponavlja rečenicu od 8 reči ili niz od 5 brojeva • uviđa sličnosti bilo koje prirode (boje, oblika, veličine, svetlosti)
5-6 godina
• zna koja je njegova leva a koja desna ruka • izvršava tri naloga data zajedno
6 godina
• broj elemenata u skupu adekvatno označava brojkom • na verbalni nalog može razvrstati logičke blokove prema 4 atributa (boja, oblik, veličina, debljina) • izbroji 13 kocaka • pravi stepenice od 10 kocaka nakon što mu je model sklonjen • navodi razlike (po čemu se razlikuju: ptica-pas, drvo-staklo)
Krupna motorika
4 godine
• maršira u ritnu muzike • hoda po pravoj liniji nogom ispred noge raširenih ruku • vozi tricikl • silazi niz stepenice nogu pred nogu • skače sa druge stepenice • u trku šutira loptu • preskače prepreku širine 20 cm
4-5 godina
• trči menjajući pravac
5 godina
• skakuće na jednoj nozi • stoji na prstima
6 godina
• stoji na jednoj nozi bez podrške 40 sekundi • vozi bicikl • preskače kanap obema nogama zajedno • skače sa visine od 40 cm • visi 10 sekundi držeći se rukama za prečku • hvata loptu jednom rukom • u skoku hvata loptu • igra bagminton • oblači se samo • vezuje pertle
Perceptivne sposobnosti
3-4 godine
• razvrstava žetone po boji ili veličini (četiri boje ili veličine) • sparuje korektno osam oblika • primećuje nedostatke na crtežu shvata odnos dela i celine • spaja slagalicu od dvanaest delova • prepoznaje stvari opipavanjem bez viđenja (predmeti u vreći)
5 godina
• prepoznaje izvor bola (5-6 godina) • vid potpuno razvijen, razume signale na semaforu • voljno usmerava vidne i slušne pažnje loše
7 godina
• oštrina vida skoro kao kod odraslih • širina vidnog polja gotovo kao kod odraslih (sposobnost za periferno viđenje) • razvijena spostobnost aktivnog perceptivnog pretraživanja i analize (analiza razlika među sličnim slikama, pronalaženje jednostavnije slike u složenoj)
Socio-ekonomski razvoj
3-4 godine
• uspostavljena kontrola defekacije i mokrenja (potrebna mu je pomoć u toaletu) • prva zaljubljivanja
4 godine
• kooperativna igra sa vršnjacima • početak prihvatanja jednostanih pravila igre • samoinicijativno se pozdravlja sa odraslima • samostalno se priprema za spavanje • počinje emocionalno povezivanje • pojava emocija: stida, zavisti, nade i ponosa; prva estetska osećanja
4-5 godina
• interesovanje za polne organe, moguća masturbacija • kompletno ovladavanje toaletom • strahovi od mraka, imaginarnih bića
5 godina
• postavlja sebi sto • organizuje igre sa vršnjacima, preferira igru sa istim polom • uključuje se u razgovor sa odraslima • može da odloži zadovoljavanje potrebe
6 godina
• koristi kompletan pribor za hranjenje, pravi sebi sendvič • čisti svoje cipele • ide samo u komšiluk • može mu se poveriti manja suma novca • bira omiljenog druga • pokazuje zaštitničko ponašanje prema mlađoj deci • poštuje pravila igre sa vršnjacima • prepoznaje svoja osećanja ljubavi i sreće, besa i razočarenja • situaciju može da sagleda i iz ugla druge osobe • realistični strahovi i strahovi od natrpirodnih bića • sposobnost za saradnju i zajedničke aktivnosti.
Redakcija portala izveštava o novim događajima, istraživanjima, informacijama. Prenosi vesti i ustupa prostor.
Sve vaše sugestije i predloge možete nam poslati na office@demetra.rs
Oni su odlični posmatrači: ne propuštaju detalje i umeju da pročitaju skrivene motive drugih. Njihova intuicija često graniči sa proročkom sposobnošću, pa mnogi rođeni 2. novembra biraju zanimanja koja uključuju psihologiju, umetnost, duhovnost ili savetovanje.
U ljubavi su rođeni 1. novembra duboko strastveni i privrženi. Oni ne traže površne odnose i za njih ljubav mora imati smisao, dubinu i emotivnu snagu.
U ljubavi su rođeni 31. oktobra strastveni, lojalni i potpuno posvećeni. Oni ne vole površne veze te traže duboku emotivnu i mentalnu povezanost sa partnerom. Kada vole, vole bez zadrške i očekuju isto zauzvrat.
Kombinacijom pravilne ishrane, kretanja, odmora i opuštajućih aktivnosti možete značajno ublažiti simptome i sačuvati dobro raspoloženje i tokom ovog perioda.
Treća nedelja 15. meseca donosi sve izraženiju želju za oponašanjem odraslih i prve značajnije korake u govoru. Strpljivo ga podstičite razgovorom, igrom i knjigama. Svaka nova reč i svaka zamišljena radnja deo su važnog procesa učenja i pripreme za naredne razvojne faze.