fbpx
Mojih 5 minutaZdravljeŽivite zdravo

5 razloga zašto se teže gube kilogrami s godinama

Ljudi se žale da se teže gube kilogrami s godinama, a telo kao da sabotira napore da postignete željeni izgled. Da li treba korigovati ishranu i koliko je vežbanje važno? Kako da uspete u promenama i zašto se teže gube kilogrami s godinama?

Koliko puta vam se dogodilo da slušate o tome kako je neko gubio kilograme očas posla ili pak mogao da jede koliko poželi, a da se nije gojio? Onda se preko noći sve promenilo. Sada deluje da se goji od vazduha i telo ne reguje na napore da se kilogrami gube.

Zašto se teže gube kilogrami s godinama?

Tokom starenja imamo tendenciju da dobijamo godišnje između 400 i 900 grama (1) pokazala su istraživanja. Ovo možda ne izgleda mnogo, ali vremenom može da dovede do značajnog povećanja telesne težine, pa čak i gojaznosti sa indeksom telesne mase preko 30.

Ovo ne znači da će svako postati gojazan, ali na pojavu gojaznosti u velikoj meri utiču genetika, fizička aktivnost i hrana koju jedemo.

Učestalost gojaznosti počinje u dvadesetim godinama, a svoj vrhunac dostiže između 40 i 59 godine, te se blago smanjuje nakon navršenih 60 godina. Genetika je samo opterećenje koje je pretnja, ali način života je taj koji pravi problem. Kakva god da je genetika, nema osobe koja neće morati da uloži trud i održi težinu i fizički izgled tokom starenja.

zasto se teze gube kilogrami
5 razloga zašto se teže gube kilogrami s godinama 5

Razlozi zbog kojih dolazi do teškog gubljenja kilograma

1.      Dešavaju se velike promene u životnom stilu i načinu funkcionisanja

Do povećanja telesne težine u srednjim godinama nekada dolazi zbog promene u načinu života tokom tridesetih godina. Samim tim dolazi i do razloga zbog kojih dolazi do teškog gubljenja kilograma. Jedna od najvećih promena je osnivanje porodice, kada roditelji pre biraju da provode vreme sa detetom nego u teretani. S godinama, taj sat se troši na domaće zadatke ili druge aktivnosti koje zahtevaju vašu pažnju i nemate vremena za sebe kao pre. Ako nastavite da jedete iste količine hrane ili da ne jedete redovno, neminovno će doći do povećanja telesne težine.

Roditelji ne treba da traže vreme da opet vežbaju, već da preusmere teretanu na brzo hodanje sa kolicima, trčanje za loptom za mališanom i odlaskom na basket sa tinejdžerom. Ne samo da ćete održati svog izgled, već ćete se povezivati sa svojim mališanom i provesti kvalitetno i aktivno vreme zajedno.

2.      Dolazi do gubitka mišića koji je vezan za godine

Količina mišićne mase s godinama prirodno opada za 3 do 8% po deceniji počev od 30. rođendana. (2) Manje aktivne osobe će gubiti mišiće, a posebno su ugroženi oni sa zdravstvenim stanjima zbog kojih ne mogu da vežbaju. Ne deluje da je to značajno manje mišića, ali kada se sve sabere na kraju ipak bude promena.

Mišići koriste više kalorija od masti, samim tim, kada se njihova količina smanji, potrebno je unositi i manje kalorične ili održavati mišićnu masu vežbanjem. Ukoliko ne budete vežbali, a nastavite da isto jedete, očekivano je da će doći do povećanja telesne težine. Većina ljudi ne smanji količinu hrane koju su navikli da jedu i to vremenom dovodi do gojenja.

3.      Metabolizam se usporava

Smanjenje mišićne mase, kao i manje aktivnosti će usporiti metabolizam. Do ovoga ne dolazi samo zbog procesa starenja, određenu ulogu imaju vaša građa i pol, kao i zdravstvena stanja koja mogu da utiču, a jedno od njih su hipotireoza i dijabetes.

4.      Više vremena provodite sedeći i više ste izloženi stresu

Stres je jedan od razloga zašto se teže gube kilogrami s godinama, obzirom da je u četrdesetim i pedesetim godinama karijera verovatno u punom zamahu. Verovatno je da se i manje krećete. Dovoljno je što putujete na posao nekada i po sat vremena, a ako ste navikli da idete automobilnom i na poslu sedite, onda imate ogromnu količinu kalorija koje ne trošite, a verovatno ih unosite.

Preskakanje obroka je još jedan od razloga zbog kojih najčešće dolazi do povećanja telesne težine, iako mnogi misle da će tako smršati.

5.      Menopauza, andropauza i druge hormonske promene

Oba pola prolaze kroz hormonske promene koje su prirodan deo starenja, a koje pogoduju povećanju telesne težine. Kod žena se menopauza javlja najčešće između 45 i 55 godine, odnosno prosek je 51 godina kada značajno opada estrogen što podstiče gojaznost u predelu stomaka. Ova promena skladištenja masti može da dovede do različitih rizika kao što su srčani problemi, visok krvni pritisak i dijabetes tip 2.

Variranje nivoa estrogena u perimenopauzi nekada izaziva promene raspoloženja i češću anksioznost što ženama dodatno otežava doslednost da se pridržavaju plana ishrane i vežbanja. Žene sa prelaskom u menopauzu u proseku dobijaju 2 i po kilograma.

Kod muškaraca se događa značajan pad testosterona kada stare i počinje da opada oko 40. godine u procentu oko 1 do 2% godišnje (3). Pored toga, opada i proizvodnja hormona rasta, pa je teže održavanje mišićne mase.

teze gube kilogrami
5 razloga zašto se teže gube kilogrami s godinama 6

Kako da smršate obzirom se teže gube kilogrami s godinama?

Postoje načini koji će pomoći da održite zdravu telesnu težinu ili smanjite kilograme, nijedan put nije lak, a ni moguć uz pomoć bilo kakvih tableta ili čajeva. Moraćete da se malo potrudite, ali će vam se sigurno isplatiti. Šta treba da preduzmete:

  • Zdrava hrana – Možda vam je dosadilo da se stalno priča o zdravoj hrani i šta je zdrava hrana, šta ne, ali ono je ipak ključna. Smanjite unos brze i instant hrane, unosite više voća i povrća. Izbegavajte šećer i njegove prerađevine. Unosite vlakna i proiteine.
  • Pijte dovoljno vode – Hidratacija je veoma važna, a voda je najbolji izbor. Često se pomešaju glad i žeđ, pa ljudi bespotrebno više jedu. Voda će učiniti i da vam koža izgleda bolje i svežije, ali i ubrzati sagorevanje masti.
  • Smanjite porcije – Najjednostavnije je da smanjite obim svojih redovnih obroka, a ne jedete između. Iznenadićete se kada vidite koliko malo smanjenje obroka, dovodi do sveopšteg smanjenja kilograma.
  • Spavajte – ako se ne probudite sa dovoljno energije, bićete manje aktivni u toku dana i sagoreti manje kalorija. Više: Idealna količina sna za starije od 40 godina
  • Opustite se – stres dovodi do stresne ishrane. Sve što treba da urade jeste da se opustite. Može da pomogne provođenje vremena sa voljenim osobama, meditacija ili časovi joge.
  • Vežbajte – s godinama je važno da izbegavate smanjenje mišićne mase, kako bi očuvali metabolizam što je duže moguće. Ako želite da jedete više nego što je potrebno, moraćete i više da vežbate.
  • Više se krećite – nemojte se s godinama preseliti u automobil. Potrudite se da neke stvari obavljate pešice, da radite aerobne vežbe, vozite bicikl ili organizujete neke igre sa decom ili prijateljima. Može pomoći čak i sređivanje kuće izvesnim tempom, a evo i koliko se kalorija na ovaj način troši: Čišćenje kuće kao fizička aktivnosti
zašto se teže gube kilogrami
Zašto se teže gube kilogrami s godinama?
Literatura:
  1. NCBI: Strategies To Prevent Weight Gain Among Adults – https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK133218/pdf/Bookshelf_NBK133218.pdf
  2. NIH: Muscle tissue changes with aging – https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2804956/pdf/nihms131937.pdf
  3. Harvard Health Publishing: Men naturally lose testosterone as they age, but there are “low-t” treatments available –  https://www.health.harvard.edu/mens-health/treating-low-testosterone-levels
  4. Image by Steve Buissinne from Pixabay 

Tamara Petkovic

Tamara Petković je osnivačica i glavna urednica portala Demetra, preduzetnica i mama troje dece sa previše interesovanja i premalo vremena za sve što želi.

Related Articles