fbpx
IshranaU poverenjuZdravlje

Vitamin D i seksualnost: Kakav je uticaj vitamina D na seksualni život žena i muškaraca?

Tek poslednjih godina ne pričamo samo o vitaminu D za bebe, već počinjemo da razumemo koliki je njegov uticaj na sve grupe ljudi i oba pola. Kako vitamin D i seksualnost imaju veze i kakav je uticaj ovog vitamina na žene i muškarce?

Vitamin D i seksualnost: Može li pojačati libido?

Neretko se dešava da oba pola imaju problem sa niskim libidom. Možda ste zaista izgubili strast, partner vas više ne privlači, dobili ste bebu ili ne spavate dovoljno. Ali, nekada je uzrok tome i nedostatak vitamina D. On je poznat kao vitamin koji koža proizvodi kao odgovor na sunčevu svetlost, ali se nalazi i u nekim namirnicama. Međutim, sve češće shvatamo da je tokom zimskih meseci potrebno unositi suplemente vitamina D kako bi se osigurao dovoljan unos. Ovaj vitamin utiče na formiranje svih ćelija organizma, te ima veliki uticaj i na plodnost, ali i na snažan skelet, imunitet i niži rizik od dijabetesa.

Vitamin D i estrogen

Estrogen je, pored progesterona, glavni reproduktivni hormon kod žena, a stvara se i u testisima kod muškaraca. On je neophodan za trudnoću, proizvodnju sperme i libido. Nekada žene u postmenopauzi imaju manjak vitamina D i tada su izložene riziku od metaboličkog sindroma (povišen pritisak, glukoza u krvi, holesterol i povećana masnoća u predelu stomaka). Ovaj sindrom je povezan sa niskim libidom, izostankom orgazma i uopšte manjim seksualnim zadovoljstvom u poređenju sa zdravim ženama.

Vitamin D i testosteron

Nivo vitamina D i hormonska funkcija testisa kod muškaraca još nisu jasno utvrđene. Još uvek nije naučno dokazano da manjak vitamina D može usloviti niži nivo testosterona, ali se pokazalo da utiče na erektilnu funkciju. Treba uzeti u obzir i da muškarci sa dijabetesom i pušači obično imaju niži nivo testosterona od drugih.

Kada je u pitanju nivo testosterona kod žena, postoje indikacije da može da pomogne u poboljšanju nivoa ovog hormona, odnosno njegovom smanjenju kod žena koje imaju sindrom policističnih jajnika.

Da li imaju veze nizak vitamin D i seksualnost koja izostaje? Kako sunce može da pomogne?

Sunce podiže raspoloženje i daje koži sjaj, ali postoji još jedna korist o kojoj možda niste razmišljali – poboljšava vaš seksualni život. Samo sat vremena na suncu dovoljno je da se potpuno preokrene situacija u spavaćoj sobi. Razlog tome je upravo viši nivo vitamina D. Ovaj vitamin se često naziva i SEKSUALNI VITAMIN.

Samim tim što znamo da postoji sezonski afektivni poremećaj koji ljude pogađa zimi, jasno je da sunce ima velike benefite na sve ljude. Muškarcima je potrebno samo 30 minuta izlaganja suncu tokom dve nedelje da bi se povećao seksualni nagon. Postoje istraživanja i o tome da melanociti koji se proizvode štite kožu od oštećenja sunca i pomažu da pocrnite imaju interakciju sa polnim hormonima u poboljšavanju performansi, ali su potrebne dodatne studije da bi se to utvrdilo.

Zašto je vitamin D važan za seksualno zdravlje muškaraca?

Vitamin D može da poboljša seksualno zdravlje muškaraca, pokazala su istraživanja. Nizak nivo vitamina D bio je povezan sa seksualnom disfunkcijom. Italijanska studija je analizirala 114 muškaraca srednje starosti 64 godine koji su imali problem sa erekcijom. Takođe su pregledali podatke i uzorke 41 muškarca srednje starosti 65 godina koji su imali terapiju vitaminom D. Oni su nedeljno uzimali između 50 i 100 hiljada internacionalnih jedinica 2 do 3 nedelje ili mesečno, a onda su praćeni između 9 i 12 meseci.

Istraživači su otkrili da je viši nivo vitamina D povezan sa višim nivoom ukupnog testosterona i bolje rezultate je pokazao upitnik u kom su muškarci procenjivali: libido, erektilnu i orgazmičku funkciju, zadovoljstvo snošajem i opšte zadovljstvo.

Studija je međutim pokazala da vitamin D nije značajno podigao nivo testosterona, te su autori raspravljali o tome na koji način on utiče. Jedan od zaključaka jeste da vitamin D i bolja seksualnost imaju veze jer on može biti povezan sa time što štiti od oksidativnog stresa i samim tim poboljšava erekciju. Zdrav nivo vitamina D štiti i od kardiovaskularnih bolesti što za posledicu ima bolji seksualni život muškaraca.

Zaključak studije jeste da vitamin D igra važnu ulogu u seksualnom zdravlju mušakaraca i da se suplementacijom može poboljšati. Smatra se da će u budućnosti ovaj vitamin biti uključen u protok lečenja erektilne disfunkcije. Izvor: Hindawi

Vitamin D i seksualnost: Da li suplementi vitamina D mogu da povećaju libido?

Ukoliko nemate deficit vitamina D, onda nema svrhe uzimati suplementaciju jer ona neće uticati na vaš seksualni život. Međutim, ukoliko imate nedostatak ovog vitamina, onda bi on mogao biti od pomoći. Kod žena sa deficitom ovog vitamina uočena je velika promena u povećanju libida, poboljšanom orgazmu i seksualnom zadovoljstvu. Rezultati su izraženiji kod žena koje započele studiju sa najvećim deficitom ovog vitamina.  

Imajte na umu da na libido utiče više faktora koji uključuju stres, umor, problemi u vezi, određene vrste lekova, medicinska stanja i hormonske promene. Važno je da utvrdite šta se zaista događa sa vašim organizmom pre nego što počnete da razmišljate o suplementaciji.

Ukoliko sumnjate da imate nizak nivo vitamina D, sve što je potrebno da uradite je da u laboratoriji izvadite krv i proverite rezultat. Osim toga bi trebalo da se žene konsultuju sa ginekologom, a muškarci sa urologom o svom seksualnom zdravlju.

Da li previsok vitamin D i seksualnost imaju veze?

Ne zna se da li će i kako previsok nivo vitamina D uticati na libido, no postoje drugi razlozi zašto je važno i da nemate suficit vitamina D u organizmu. Uticaj vitamina D na seksualni život u ovom slučaju nije važan jer previše vitamina D može da izazove probleme sa bubrezima, pojavu kamena u bubregu i probleme sa kostima.

vitamin d i seksualnost kod zena i muskaraca

Ukoliko želite da povećate unos vitamina D kroz ishranu, najbolje je da jedete više masne ribe poput skuše, lososa i pastrmke, zatim jaja ili kravlje mleko obogaćeno vitaminom D. Optimalna količina vitamina D za osobe od 19 do 70 godina je 600 IU dnevno, ali lekar može preporučiti više u zavisnosti od toga koliko ste izloženi sunčevim zracima. Kada je izlaganje suncu u pitanju i tu je pitanje koliko kreme sa visokim SPF blokiraju vitamin D, ali o tome drugom prilikom.

Fotografije: Pexels

Midas
Izvor
HIndawiBase News AustraliaKargerPubMedTheSunUK

Tamara Petkovic

Tamara Petković je osnivačica i glavna urednica portala Demetra, preduzetnica i mama troje dece sa previše interesovanja i premalo vremena za sve što želi.

Related Articles

Back to top button