fbpx
Menopauza

Nesanica u menopauzi

Nesanica u menopauzi se javlja zbog hormonskih promena koji se u tom periodu događaju. Može se javiti i zbog valunga koji su česti u ovom životnom periodu. Dok se određeni broj žena suočava sa povremenim problemima da spava, druge mogu imati konstantan problem.

Menopauza i nesanica – da li postoji veza?

Prema jednom članku, objavljenom 2018. godine, 26% žena u perimenopauzi i menopauzi ima problem sa nesanicom koja utiče na obavljanje njihovih dnevnih aktivnosti. (*1) Kod žena stopa nesanice raste sa godinama, te tako problem sa nesanicom u premenopauzi ima 16-42% žena, a između 35-60% ima pobleme u postmenopauzi.

Zašto se javlja nesanica u menopauzi?

Nekoliko faktora može da utiče da se pojavi nesanica u menopauzi. Jedan od najvećih uzročnika su hormonske promene. Nizak nivo hormona može doprineti problemima sa snom u menopauzi.

Niži nivo estrogena je uzročnik većih problema sa spavanjem, posebno ako se pad estrogena dogodi naglo kao što je to nakon operativnog uklanjanja jajnika.

Valunzi su još jedan moguć faktor problema sa spavanjem, kao i noćno znojenje. Oni mogu da uzrokuju i nesanicu i često buđenje tokom noći. Valunzi se javljaju kod čak 75-85% žena koje prolaze kroz menopauzu. Noćna buđenja su praćena i ubrzanim otkucajima srca. (*2)

Pročitajte o tome kako da smanjite problem sa valunzima…

Menopauza je za žene velika promena, ali i znak da stare. To saznanje, zajedno sa simptomima menopauze može da utiče na mentalno zdravlje žene koje uključuje anksioznost i depresiju, pa samim tim uticati na to da žena ima zdrav san. Sa druge strane, nesanica vremenom može izazvati depresiju, te je ovaj problem dvosmeran.

Pročitajte: Spavanje kod žena

nesanica u menopauzi
nesanica u menopauzi

Smanjen melatonin u menopauzi

Melatonin igra ključnu ulogu kada su ciklus spavanja i buđenja u pitanju. Posebno je važan na početku sna. Njegov nivo se s godinama smanjuje i tako može doći do poremećaja spavanja. Još uvek ne postoji jasna veza između menopauze i pada nivoa melatonina, ali studije su pokazale da neke žene imaju niži nivo melatonina u postmenopauzi u odnosu na premenopauzu.

Šta još može doprineti pojavi nesanice?

Još mnoštvo faktora može da doprinese pojavi nesanice, a nisu vezani za menopauzu:

  • buka i svetlost ometaju zdrav noćni san,
  • stres,
  • izlaganje svetlosti telefona i televizije pre spavanja,
  • noćne more,
  • poremećaj dnevnog ritma zbog nepravilnih ciklusa sna,
  • drugi poremećaji spavanja,
  • neke vrste lekova mogu da imaju za nuspojavu nesanicu (beta blokatori, kortikosteroidi, lekovi za depresiju,…).

Koliko dugo traje problem nesanice?

Koliko dugo traje problem nesanice u menopauzi i postmenopauzi zavisi od mnoštva faktora. Svaka žena individualno prolazi kroz promene i njeno iskustvo se razlikuje.

Nivo hormona može početi da se menja već 7 do 10 godina pre nego što prestanu menstualni ciklusi kod žene, a nivo estrogena će nastaviti da opada još 1 do 6 godina u postmenopauzi. Samim tim neke žene mogu imati simptome menopauze koji uključuju i nesanicu veoma dugi niz godina.

Samim tim, treba uzeti u obzir tretmane i terapije koji mogu uticati na smanjenje poteškoća sa snom.

Kada se treba obratiti lekaru zbog problema kao što je nesanica u menopauzi?

  • Ukoliko mesecima imate problem sa spavanjem,
  • nesanica utiče na vaš svakodnevni život i čini vam se da ne uspevate da izađete na kraj zbog umora od nedostatka sna i
  • ako promena navika i rutine pred spavanje nije dovela do poboljšanja.

Lekar će pokušati da sazna da li je nesanica jedan od simptoma menopauze preporučiće vam adekvatnu terapiju. Žena nakon prepisane terapije ne bi trebalo da sama menja dozu leka, kao ni da ga ukida bez konsultacije sa lekarom.

nesanica u menopauzi

Lečenje nesanice u menopauzi

Najčešći tretman za lečenje problema u menopauzi je hormonska terapija koja zamenjuje hormone koji prirodno opadaju. Na ovaj način se rešava i problem nesanice tako što žene bolje spavaju i ređe imaju valunge. Hormonska terapija je dostupna u vidu tableta, gelova, krema i flastera.

Serotonin u malim dozama je još jedan od tretmana koje ponekad lekari preporučuju. On može pobošljati probleme sa spavanjem i smanjiti pojavu valunga, ali se mora naglasiti da se kod nekih žena nesanica javlja baš zbog dodatnog unosa serotonina.

Razgovori sa terapeutom mogu puno da pomognu, kada su u pitanju promene raspoložena, anksioznost i depresija.

Najnepreporučljiviji izbor su tablete za spavanje iako se u Srbiji još uvek veoma lako prepisuju. Osim mogućih neželjenih dejstava koji imaju, one mogu da stvore zavisnost zbog dugotrajnog korišćenja koje će možda biti potrebno.

Lečenje nesanice prirodnim metodama

Prema pregledu studija iz 2019. godine(*3) nijedan dijetetski suplement nije dosledno pomagao kod simptoma menopauze, ali postoje drugi načini na koje se može obezbediti bolji san u ovom životnom periodu. Boljem kvalitetu sna će pomoći:

  • Izbegavanje unosa kofeina, pušenja i alkohola – iako se čini da alkohol opušta, on i u malim količinama utiče na lošiji san. Ista je situacija i sa unosom nikotina i kofeina, posebno u poslepodnevnim i večernjim satima.
  • Aromaterapija se pokazala delotvorno kada su u pitanju smanjenje valunga i opuštanje. Čak 50% žena je nakon 12 nedelja inhalacije eteričnim uljem lavande imalo manje valunga. (Izvor: SAGE Journal)
  • Joga se pokazala efikasnom kada su psihološki simptomi menopauze u pitanju kod osoba kojima su se javljali stres i anksioznost. Međutim, kada je joga u pitanju, važno je da se obratite pravim stručnjacima i ne preskačete vežbe.

Nesanica je jedan od češćih simptoma menopauze i najčešće se javlja kod žena kojima je estrogen opao, odnosno i kod onih koje imaju niži nivo melatonina ili veće probleme sa valunzima.

Literatura:

  1. NCBI: Sleep problems during the menopausal transition: prevalence, impact, and management challenges – https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5810528, februar 2018. godine
  2. MNT: Heart beating fast for no reason: Causes and treatments – https://www.medicalnewstoday.com/articles/why-is-my-heart-beating-fast-for-no-reason, januar 2021. godine
  3. SAGE Journal: Complementary and Alternative Medicine for Menopause – https://journals.sagepub.com/doi/full/10.1177/2515690X19829380, mart 2019. godine
  4. NCBI: Sleep disorder and Menopause – https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6718648, avgust 2019. godine

Pročitajte još:

Photo by Meruyert Gonullu from Pexels

{loadmodule mod_banners,5 biljaka}

Tamara Petkovic

Tamara Petković je osnivačica i glavna urednica portala Demetra, preduzetnica i mama troje dece sa previše interesovanja i premalo vremena za sve što želi.

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker