Logoped je stručnjak koji procenjuje razvoj govora i jezika. Uloga logopeda je da dijagnostikuje govorno-jezičke poremećaje, sprovodi logopedski tretman i vrši edukaciju i savetodavni rad sa porodicom.
Kada treba potražiti pomoć logopeda?
Mnogi roditelji se pitaju kada je vreme da njihovo dete progovori, da li dovoljno priča u odnosu na vršnjake, da li u redu da ga samo oni razumeju i da nepravilno izgovara glasove. Tokom govorno-jezičkog razvoja se ponekad uočavaju pogrešan izgovor, gutanje glasova ili reči, brzopletost u izgovaranju ili, na primer, izokretanje glasova u reči.
Najčešća pitanja vezana za razvoj govora kod deteta su:
Kako treba da se razvijaju govorno–jezičke sposobnosti kod deteta?
Šta je dozvoljeno u kom uzrastu, a sta ne?
Kada treba da se javi prva reč?
Kako mogu pomoći detetu da progovori?
Navešćemo par okvirnih smernica prema uzrastima, kako biste znali šta možete da očekujete od svojih mališana i načine na koje najbolje možete da stimulišete njihov razvoj govora.
Razvoj govora od rođenja do prvog rođendana
Dete treba podsticati da izgovara samoglasnike A-E-I-O-U i da ih povezuje sa suglasnicima M-T-B-P-G… Spajanjem tih glasova dete izgovara slogove koji podsećaju na prve reči .
Oponašajte smeh deteta, plakanje i ostale izraze lica (facijalna ekspresija).
Podstičite uspostavljanje kontakta očima i budite u visini detetovog lica kako bi što bolje moglo da vas gleda i vidi pokrete vašeg lica i povezuje sa onim što je čulo i sa emocijama koje se vezuju za datu situaciju.
Oponašajte detetovu vokalizaciju i imitirajte ga, igrajte se glasom, njegovom bojom, visinom i brzinom govora. Povisite ton svaki put kada naglašavate pitanje.
Podstičite dete na imitaciju akcije kao što je pljeskanje rukama, mahanje, hvatanje predmeta i poljubac.
U glasovnoj igri dete vrlo često dolazi do naprednijih reči kombinacijom prvih glasova i slogova.
Do osmog meseca bi trebalo da reaguje na glasove, da izgovara nekoliko slogova, da glasno reaguje i kao podsticaj na govor drugih ljudi, tačnije da prođe fazu vokalizacije i gukanja.
Uvek se obraćajte detetu i imenujte sve što radite, oblačite, jedete, imenujte ljude u okruzenju, životinje, vremenske prilike, igračke i predmete.
Povezujte gestove sa izrazima – kao što je mahanje sa izrazom ”Pa-pa.”
Razvoj govora do drugog rođendana
Stalno razgovarajte sa detetom i podstičite pokušaje komunikacije.
U ovom uzrastu se očekuje prva reč koja ima značenje – kada dete kaze MAMA da znate da vas je imenovalo ili pozvalo.
Pokazujte slike u slikovnici i vežbajte sa detetom “pokazni gest”. Dete može da pokazuje prstićem slike koje mu pokazujete a potom i da ih imenuje kako bude sazrevao govor.
Birajte veće slike živih boja, a bez previše detalja. Najbolje su jednostavne slikovnice sa pojedinačnim životinjama na strani ili predmetom na slici. Pitajte dete ”Gde je koka? Gde je meda?” ili “Šta je to? Da li je to vozić?”. Time ga podstičete da imenuje i pokaže predmet ili biće.
Do 21. meseca dete bi trebalo da ima fond od desetak reči i da razume jednostavne naloge, oponaša zvuk koji čuje, da pokazuje ili imenuje nekoliko pojmova iz slikovnice, prepoznaje ljude iz okoline i da ih imenuje.
U ovom uzrastu treba da gestom ili rečima izražava svoje potrebe, kada je gladno, žedno ili kada nešto želi da dobije.
Do druge godine kada dete postane sposobno da izgovara više reči sa značenjem, počinje te reči i da povezuje i nastaju prve rečenice: ”mama daj”, ”vidi beba”, ”gde je bata”.
Tada dete počinje da se služi jednostavnom rečenicom koja u početku nije potpuna, ima gramatičke greške, a često nije ni razumljiva za okolinu.
Razvoj govora do dve do četiri godine
Obzirom da su roditelji model svom detetu, potrudite im se da uvek razgovarate razgovetno i pravilno. Tepanje maksimalno izbegavajte kao i izraze za jelo ”am, am” i slično.
Za bogaćenje rečnika dete treba da uči da imenuje delove tela i šta se njima radi. Na primer: ”To je moje oko. Njime mogu da te vidim.”
Ponavljajte ono što dete govori kako bi ono moglo da shvati da ga razumete.
Pitajte dete pitanja koja ostavljaju izbor između dve stvari. Na primer: “Da li želiš bananu ili krušku?”, ”Hoćeš da obučeš suknju ili pantalone?”
Učite jednostavne pesmice u kojima će deca samo dovršavati poslednju reč ili dve, a potom pevati celu pesmicu. Tako se uči ritam i pravilan razvoj govora.
Treba naučiti dete da smešta poznate stvari u kategorije, na primer, kamion, auto i motor su vozila. Tada dete treba da izdvoji neku stvar i kaže njen naziv i kako se upotrebljava.
Pokazujte fotografije poznatih ljudi i mesta i pricajte o tome šta je bilo i šta će se tek dogoditi.
Obraćajte se deci jasnim i jednostavnim rečenicama, a zatim i nadograđujte ono što su oni rekli. Tako će postupno proširivati svoj rečnik i povezivati sa rečima koje već koriste, ali u novim rečenicama i drugom kontekstu.
Do četvrte godine deca bi trebalo da kombinuju nekoliko reči, najčešće od 4 do 5 reči u rečenici, u obliku proste, ali pravilne rečenice. Najzastupljenije vrste reči u razvoju govora su imenice i glagoli, zatim pridevi, pa zamenice i predlozi.
Sa navršene četiri godine, dečiji iskazi su duži, složeniji po strukturi i sadržaju i više podsećaju na govor odraslih.
Ovo su samo neke od osnovnih smernica na koje treba obratiti pažnju kod razvoja govora tokom detetovog odsrastanja i osnove koje dete treba da zna. Za odstupanja od ovih osnova bi bilo dobro da se obratite za savet stručnjaku koji će vam dati dodatne smernice ili eventualno predložiti logopedski tretman.
U ovom tekstu 1 Rođeni 15. septembra – osobine ličnosti2 Rođeni 15. septembra – ljubav2.1 Karijera – rođeni 15. septembra2.1.1 Zdravlje2.1.1.1 15. septembar – pozitivne osobine2.1.1.2 Rođeni 15. septembra – negativne osobine2.1.1.2.1 Poznate ličnosti rođene 15. septembra Rođeni 15. septembra – osobine ličnosti Ljudi rođeni 15. septembra odišu šarmom, elokventnošću i sposobnošću da se snađu…
Nizak libido kod žene može imati mnogo uzroka, od emocionalnih i psiholoških problema do fizičkih zdravstvenih problema. Dobra vest je da se nakon identifikovanja problema koji je uzročnik za ovo stanje može efikasno lečiti problem, odnosno njegov uzrok. Češći je slučaj da parovi nemaju isti nivo seksualne želje. Istraživanja pokazuju da su žene te koje…
Depresija kod dece u Srbiji, kao i kod adolescenata postaje sve vidljiviji problem. Iako se dugo verovalo da su depresivne epizode rezervisane za odrasle, danas znamo da i deca mogu patiti od ozbiljnih poremećaja raspoloženja. Istraživanja sprovedena u našoj zemlji pokazuju da skoro svako peto dete ima izražene simptome emocionalnih poteškoća, a 3 do 7…
Rođeni 15. septembra spajaju analitičnost Device sa posebnim umetničkim šarmom. Njihov životni put često je usmeren ka nalaženju ravnoteže između razuma i emocija, reda i inspiracije.
Ukoliko se sa ovako složenom životnom situacijom nosite tako što pijete alkohol ili pušite, velika je verovatnoća da će se to odraziti i na izostanak seksualne želje.
Istraživanja sprovedena u našoj zemlji pokazuju da skoro svako peto dete ima izražene simptome emocionalnih poteškoća, a 3 do 7 odsto njih pati od kliničke depresije koja zahteva stručnu pomoć.
Nekada čak može i mesecima potrajati lečenja čira na stopalu. A jedina pozitivna strana je što je ova rana bezbolna uglavnom. Morate pre svega veoma veliku pažnju posvetiti preventivi. Nemojte brigu prepuštati slučaju.
31. nedelja trudnoće – Pošto stomak postaje veći, možda ste primetili da ste počeli da se gegate pomalo. Usled trudnoće, hormoni omekšavaju i opuštaju ligamente u karlici, kukovi postaju širi nego ranije i počinjete da se gegate kada hodate.
Istraživanja sprovedena u našoj zemlji pokazuju da skoro svako peto dete ima izražene simptome emocionalnih poteškoća, a 3 do 7 odsto njih pati od kliničke depresije koja zahteva stručnu pomoć.
Treća nedelja 15. meseca donosi sve izraženiju želju za oponašanjem odraslih i prve značajnije korake u govoru. Strpljivo ga podstičite razgovorom, igrom i knjigama. Svaka nova reč i svaka zamišljena radnja deo su važnog procesa učenja i pripreme za naredne razvojne faze.
Zamislite se u detetovoj situaciji. Vaš mozak je obratio informaciju. Vi znate šta želite, ali nemate moć govora, ne znate da pišete ili objasnite pantomimom. Kako biste se osećali?
Raspored časova je osnovni alat koji pomaže učenicima i roditeljima da prate obaveze i obezbede da sve teče bez stresa. Preuzmite naš blanko raspored i organizujte svoj dan na najbolji mogući način!