Bilateralna koordinacija tela: Podjednako korišćenje obe strane tela kod dece
Bilateralna koordinacija označava sposobnost usklađenog korišćenja leve i desne strane tela pri izvođenju neke aktivnosti.
Deca već od šestog meseca počinju da koriste dve strane tela u jednoj aktivnosti.
Bilateralna koordinacija tela: Vrste bilateralne koordinacije
Postoji više tipova bilateralne koordinacije:
sposobnost da prave isti pokret koristeći obe strane tela (kada tapšu rukama, pridržavaju flašicu dok piju iz nje);
sposobnost da prave isti pokret koristeći obe strane tela ali naizmenično, prvo jednu pa drugu stranu (kada igraju uz muziku, penjenju uz stepenice);
sposobnost da leva i desna strana tela prave različite pokrete u isto vreme, što se u najvećem broju slučaja i dešava (kada, na primer, sečemo meso u tanjiru ili pridržavamo papir dok pišemo).
Koordinacija tela je sposobnost koja omogućava telu da svrsishodno i kontrolisano vremenski i prostorno organizuje dva ili više obrazaca pokreta u jednu celinu, radi postizanja specifičnog kretanja tj. pokreta. Koordinacija pokreta je bitna od samog motoričkog planiranja pa preko realizacije pokreta i to od najjednostavnijih pa do najsloženijih radnji.
Kako prepoznati decu sa slabije razvijenom bilateralnom koordinacijom?
Kada dete ima teškoće u izvođenju određenih aktivnosti grube motorike kao što je, recimo: hvatanje lopte sa dve ručice, moguće je da ima problem s bilateralnom koordinacijom. Može se primetiti nespretnost pri obavljanju svakodnevnih aktivnosti:
dok dete vezuje pertle,
kada treba da stavi pastu za zube na četkicu,
kada dete ne može da se zakopča i otkopča,
ispoljiće problem pri pisanju i korišćenju olovke,
kada treba nešto da napravi ili izreže papir.
Deca sa oštećenom bilateralnom koordinacijom će koristiti samo jednu ruku pri izvođenju svakodnevnih aktivnosti ili će, pak, koristiti obe ruke simetrično kada to nije potrebno.
Bilateralna koordinacija podrazumeva korišćenje obe hemisfere mozga istovremeno.
U Edukativnom centru Prve reči koristimo didaktičke materijale koji podstiču razvoj ove veštine a samim tim poboljšavamo i razvoj motorike koja je usko povezana sa razvojem govora.
Marija Ranisav,
Diplomirani defektolog – logoped
Marija Ranisav je stručni saradnik portala Demetra. Sva pitanja vezano za razvoj govora vašeg deteta možete joj poslati na: logoped@demetra.rs i odgovor će biti objavljen u što kraćem roku.
Redakcija portala izveštava o novim događajima, istraživanjima, informacijama. Prenosi vesti i ustupa prostor.
Sve vaše sugestije i predloge možete nam poslati na office@demetra.rs
Ovi pojedinci su često rođeni lideri. Imaju snažnu volju, izraženu individualnost i ne trpe površnost. Kada su motivisani, mogu ostvariti izuzetne rezultate, bilo u umetnosti, biznisu, medicini ili nauci. Njihov moto je: „Sve ili ništa“.
Kod neke dece kućni ljubimci mogu pogoršati simptome ekcema, dok kod druge dece ne izazivaju nikakve reakcije. Životinjska perut, pljuvačka i krzno mogu biti iritansi za kožu, posebno kod osoba sa oštećenom kožnom barijerom.
Oni su odlični posmatrači: ne propuštaju detalje i umeju da pročitaju skrivene motive drugih. Njihova intuicija često graniči sa proročkom sposobnošću, pa mnogi rođeni 2. novembra biraju zanimanja koja uključuju psihologiju, umetnost, duhovnost ili savetovanje.
U ljubavi su rođeni 1. novembra duboko strastveni i privrženi. Oni ne traže površne odnose i za njih ljubav mora imati smisao, dubinu i emotivnu snagu.
U ljubavi su rođeni 31. oktobra strastveni, lojalni i potpuno posvećeni. Oni ne vole površne veze te traže duboku emotivnu i mentalnu povezanost sa partnerom. Kada vole, vole bez zadrške i očekuju isto zauzvrat.
Novorođenče ne može da se razmazi ili navikne na ruke. Njegova jedina potreba, osim hrane i čistih pelena, je da bude bezbedno i sigurno. Tako će se osećati kada bude kod vas u zagrljaju.
Mnogi roditelji se pitaju kada je vreme da njihovo dete progovori, da li dovoljno priča u odnosu na vršnjake, da li u redu da ga samo oni razumeju i da nepravilno izgovara glasove.
Kod tinejdžera, kao i kod odraslih, mnogo benefita mogu imati dnevne dremke. Koliko je sna potrebno tinejdžeru tokom dnevne dremke? Ne više od 30 do 45 minuta. Ako duže budu spavali preko dana, nekada će se osećati još umornije.
Zamislite se u detetovoj situaciji. Vaš mozak je obratio informaciju. Vi znate šta želite, ali nemate moć govora, ne znate da pišete ili objasnite pantomimom. Kako biste se osećali?