Veoma je važno da postoji saradnja nastavnika sa lekarom ukoliko se javi potreba za trenutnim ili kontinuiranim lečenjem deteta. Pored roditelja ili staratelja deteta koje pohađa školu, nastavnik i lekar imaju zajedničku dužnost da pomognu učeniku da odraste u kompletnu, zdravu ličnost, sposobnu za samostalan život i rad.
Neophodno je da nastavnik (učitelj ili profesor) imaju kontakt sa lekarom. Oni moraju sarađivati i zajedno brinuti o zdravlju učenika. Unapređenje razvoja, rast, fizičko, psihičko i socijalno oblikovanje i sazrevanje čine celinu kada je staranje o deci u pitanju.
Brinući o detetu, ne sme se posmatrati samo onaj simptom koji je najuočljiviji, već kao stručnjaci, i nastavnici moraju dete posmatrati sveobuhvatno. Nastavnik bi nekad, čak pre neko lekar ili školski psiholog, morao poštovati psihičke probleme učenika i voditi računa o socio-ekonomskom položaju pojedinih učenika i njihovih roditelja.
U adolescenskom periodu, deca mnogo teže podnose duševni bol od fizičkog.
Za zdravlje je često nepovoljno da dete u osetljivom adolescenskom periodu doživi životni neuspeh ili neprihvaćenost okoline i društva. Neki, za njega, nerešivi problemi, školski neuspesi, svađe u porodici i zlostavljanje roditelja dovode dete do trajnih i ozbiljnih problema.
Događa se da je nastavnik upravo taj koji prvi primeti probleme u ponašanju učenika.
Onog trenutka kada primeti da učenik ima problem, ili neki simptom obolevanja, mora pozvati roditelje i uputiti ih da dete odvedu lekaru. Takođe, trebalo bi uključiti i školskog psihologa. Ukoliko, iz bilo kog razloga, roditelji u dužem vremenskom periodu nisu raspoloženi za saradnju ili negiraju problem, nastavnik je dužan da o problemu obavesti i nadležnu socijalnu ustanovu.
Ukoliko je reč o povredi ili nekom drugom hitnom slučaju, nakon ukazane prve pomoći, nastavnik će dete odvesti u najbliži dispanzer radi pružanja detetu potrebne medicinske pomoći.
Da li u Srbiji postoji saradnja lekara i nastavnika kod nekih stanja?
U Srbiji postoji saradnja lekara i nastavnika u slučajevima kada dete ima određena zdravstvena stanja koja mogu uticati na njegovo obrazovanje i svakodnevno funkcionisanje u školi. Ova saradnja se ostvaruje na različite načine u teoriji. Međutim, u praksi saradnja lekara i nastavnika samo delimično funkcioniše. Neki od predviđenih načina saradnje su:
Medicinska dokumentacija – Roditelji često dostavljaju školi medicinsku dokumentaciju koja sadrži informacije o zdravstvenom stanju deteta. Na osnovu ovih informacija, školski kadar može planirati adekvatne mere podrške.
Individualni obrazovni planovi (IOP) – Za decu sa posebnim obrazovnim potrebama, škole često u saradnji sa lekarima i specijalistima izrade IOP koji sadrži prilagođene metode učenja i podrške.
Školski lekari – U osnovnim i srednjim školama postoje školski lekari koji redovno prate zdravstveno stanje učenika, pružaju osnovne medicinske usluge i sarađuju sa nastavnicima i roditeljima.
Saveti za roditelje – Nastavnici i školski psiholozi mogu organizovati sastanke sa roditeljima i lekarima kako bi diskutovali o potrebama deteta i izradili zajednički plan podrške.
Saradnja sa specijalistima – U specijalizovanim školama i vrtićima za decu sa posebnim potrebama, postoji intenzivna saradnja sa pedijatrima, psiholozima, logopedima i drugim stručnjacima kako bi se obezbedila celovita podrška deci.
Obrazovni centri i institucije – Institucije kao što su Institut za mentalno zdravlje, Zavod za zaštitu zdravlja studenata i slične ustanove pružaju podršku i savetovanje školama u vezi sa decom koja imaju specifične zdravstvene ili psihološke potrebe.
Ova saradnja je ključna za obezbeđivanje adekvatne podrške deci i njihovo uspešno uključivanje u obrazovni sistem. U praksi, stepen i kvalitet ove saradnje mogu varirati zavisno od škole, resursa i specifičnih potreba deteta.
Leto donosi i letnje avanture koje neretko prerastu u ozbiljnu vezu, a nekada samo to i ostanu. Kako proceniti o čemu se radi? Da li se prepustiti ili pripaziti? Leti je sve drugačije – dani su duži, noći toplije, telo opuštenije, a srce… često spremno za avanturu. Mnoge žene priznaju da su se baš tokom…
Raspust je uveliko u toku. Polako dolazimo do stadijuma da su dečje „baterije“ napunjene, oni su odmorni i spremni za celodnevne akcije. Pošto ne možemo da boravimo napolju, a deci je potrebno kretanje i skakanje i istraživanje i eksperimentisanje, dolazimo do toga da nam je kuća tesna. Kako da raspust bude zabavan: Kako se zabaviti,…
Ukoliko ste imali problem sa celulitom pre trudnoće, znajte da se on može pogoršati u trudnoći i ostati posle porođaja. Međutim, ukoliko postepeno izgubite telesnu težinu nakon porođaja, stanje sa celulitom nakon toga se može poboljšati. Celulit je masnoća koja se skuplja u džepovima ispod kože. Vlakna kolagena koja povezuju masnoću sa kožom mogu da…
Leti je sve drugačije - dani su duži, noći toplije, telo opuštenije, a srce... često spremno za avanturu. Mnoge žene priznaju da su se baš tokom letnjih meseci zaljubile, uplovile u neku burnu vezu ili doživele romantičnu priču za pamćenje.
Zamka u koju roditelji često upadnu jeste da posle određenog vremena "uskoče u pomoć" i ponude rešenje, umesto da imaju veru da će njihovo dete izdržati tu neprijatnost.
Važno je da znate da ćete za većinu tretmana morati da budete strpljivi i sačekate da se završi period dojenja. Tokom procesa koji pokreću lučenje toksina kako bi se eliminisao celulit, oni odlaze i u mleko. Stoga je važno sačekati da završite sa dojenjem.
Buđenje noću je nekada i normalan deo procesa starenja. Tokom srednjih godina ljudi počinju da se noću bude češće i potrebno im je manje sna zbog promena cirkadijalnog ritma.
Ljudi rođeni 14. avgusta pripadaju znaku Lava, ali ih broj 14 obogaćuje osobinama koje ih čine komunikativnijim, radoznalijim i pokretljivijim od tipičnog Lava. Ovi Lavovi su hrabri govornici, večiti istraživači i duhoviti vođe koji vole da šire svoje znanje i uticaj.
Zamka u koju roditelji često upadnu jeste da posle određenog vremena "uskoče u pomoć" i ponude rešenje, umesto da imaju veru da će njihovo dete izdržati tu neprijatnost.
Nakon što nauče da se održavaju na vodi, podjednako je važno da radite na tehikama disanja i opuštanja kako bi istinski počeli da uživaju u plivanju i mogli da izdrže duže intervale kretanja u vodi.
Tek je počeo ovaj letnji raspust, ali nas zanima kada su školski raspusti 2025/2026. godine. Naredna školska godina zvanično počinje u ponedeljak, 1. septembra 2025. godine, i donosi neke značajne novine koje će obradovati i đake i roditelje.
Postoje 4 osnovna tipa kada je stil vaspitanja u pitanju: autoritarni, permisivni, autoritativni i zanemarujući stil. Ovo su njihove glavne odlike, mada ne postoji često sasvim jasna granica o tome koji se stil primenjuje.
Deca mogu da odlože tugovanje mesecima, pa čak i godinama, posebno ako su izgubili bliskog člana porodice. Oni svoja osećanja čuvaju i odlažu da ih puste napolje sve dok ne smatraju da je to bezbedno.
Važnost vremena 1 na 1 sa detetom: Neprocenjiva veza za razgovor i nepodeljenu pažnju
Koliko često treba imati 1 na 1 vreme sa detetom? Šta ako imate više od jednog deteta? Kako onda odvojiti vreme 1 na 1?