14.11.2024 09:44

Saradnja nastavnika sa lekarom pri lečenju deteta

Veoma je važno da postoji saradnja nastavnika sa lekarom ukoliko se javi potreba za trenutnim ili kontinuiranim lečenjem deteta. Pored roditelja ili staratelja deteta koje pohađa školu, nastavnik i lekar imaju zajedničku dužnost da pomognu učeniku da odraste u kompletnu, zdravu ličnost, sposobnu za samostalan život i rad.

Zašto je važna saradnja nastavnika sa lekarom?

Neophodno je da nastavnik (učitelj ili profesor) imaju kontakt sa lekarom. Oni moraju sarađivati i zajedno brinuti o zdravlju učenika. Unapređenje razvoja, rast, fizičko, psihičko i socijalno oblikovanje i sazrevanje čine celinu kada je staranje o deci u pitanju.

Zašto je važna saradnja nastavnika sa lekarom – Photo by Alicia Christin Gerald on Unsplash

Saradnja nastavnika sa lekarom

Brinući o detetu, ne sme se posmatrati samo onaj simptom koji je najuočljiviji, već kao stručnjaci, i nastavnici moraju dete posmatrati sveobuhvatno. Nastavnik bi nekad, čak pre neko lekar ili školski psiholog, morao poštovati psihičke probleme učenika i voditi računa o socio-ekonomskom položaju pojedinih učenika i njihovih roditelja.

U adolescenskom periodu, deca mnogo teže podnose duševni bol od fizičkog.

Za zdravlje je često nepovoljno da dete u osetljivom adolescenskom periodu doživi životni neuspeh ili neprihvaćenost okoline i društva. Neki, za njega, nerešivi problemi, školski neuspesi, svađe u porodici i zlostavljanje roditelja dovode dete do trajnih i ozbiljnih problema.

Događa se da je nastavnik upravo taj koji prvi primeti probleme u ponašanju učenika.  

Onog trenutka kada primeti da učenik ima problem, ili neki simptom obolevanja, mora pozvati roditelje i uputiti ih da dete odvedu lekaru. Takođe, trebalo bi uključiti i školskog psihologa. Ukoliko, iz bilo kog razloga, roditelji u dužem vremenskom periodu nisu raspoloženi za saradnju ili negiraju problem, nastavnik je dužan da o problemu obavesti i nadležnu socijalnu ustanovu.

Ukoliko je reč o povredi ili nekom drugom hitnom slučaju, nakon ukazane prve pomoći, nastavnik će dete odvesti u najbliži dispanzer radi pružanja detetu potrebne medicinske pomoći.

Da li u Srbiji postoji saradnja lekara i nastavnika kod nekih stanja?

U Srbiji postoji saradnja lekara i nastavnika u slučajevima kada dete ima određena zdravstvena stanja koja mogu uticati na njegovo obrazovanje i svakodnevno funkcionisanje u školi. Ova saradnja se ostvaruje na različite načine u teoriji. Međutim, u praksi saradnja lekara i nastavnika samo delimično funkcioniše. Neki od predviđenih načina saradnje su:

  1. Medicinska dokumentacija – Roditelji često dostavljaju školi medicinsku dokumentaciju koja sadrži informacije o zdravstvenom stanju deteta. Na osnovu ovih informacija, školski kadar može planirati adekvatne mere podrške.
  2. Individualni obrazovni planovi (IOP) – Za decu sa posebnim obrazovnim potrebama, škole često u saradnji sa lekarima i specijalistima izrade IOP koji sadrži prilagođene metode učenja i podrške.
  3. Školski lekari – U osnovnim i srednjim školama postoje školski lekari koji redovno prate zdravstveno stanje učenika, pružaju osnovne medicinske usluge i sarađuju sa nastavnicima i roditeljima.
  4. Saveti za roditelje – Nastavnici i školski psiholozi mogu organizovati sastanke sa roditeljima i lekarima kako bi diskutovali o potrebama deteta i izradili zajednički plan podrške.
  5. Saradnja sa specijalistima – U specijalizovanim školama i vrtićima za decu sa posebnim potrebama, postoji intenzivna saradnja sa pedijatrima, psiholozima, logopedima i drugim stručnjacima kako bi se obezbedila celovita podrška deci.
  6. Obrazovni centri i institucije – Institucije kao što su Institut za mentalno zdravlje, Zavod za zaštitu zdravlja studenata i slične ustanove pružaju podršku i savetovanje školama u vezi sa decom koja imaju specifične zdravstvene ili psihološke potrebe.
saradnja nastavnika i lekara
Saradnja nastavnika sa lekarom – Photo by National Cancer Institute on Unsplash

Ova saradnja je ključna za obezbeđivanje adekvatne podrške deci i njihovo uspešno uključivanje u obrazovni sistem. U praksi, stepen i kvalitet ove saradnje mogu varirati zavisno od škole, resursa i specifičnih potreba deteta.

Pročitajte: Depresija kod dece

Objavljen: 13. decembar 2012. godine, ažuriran: 14. novembar 2024. godine

  • Vantelesna oplodnja i društvena stigma – kako se nositi sa osudama okoline?

    Vantelesna oplodnja i društvena stigma – kako se nositi sa osudama okoline?

    Vantelesna oplodnja i društvena stigma – Iako je vantelesna oplodnja (VTO) medicinski postupak koji je do sada pomogao milionima parova širom sveta da postanu roditelji, u našem društvu i dalje postoje predrasude i stigma vezane za ovaj proces. Osude, neprimerena pitanja ili nerazumevanje okoline mogu dodatno otežati parovima put kroz ionako emotivno zahtevno iskustvo. U ovom…

  • Ishrana i suplementi pre VTO: Koji mogu poboljšati uspešnost VTO

    Ishrana i suplementi pre VTO: Koji mogu poboljšati uspešnost VTO

    Koju ulogu imaju ishrana i suplementi pre VTO? Da li ishrana može imati uticaja? Koje suplemente odabrati? U ovom tekstu 1 Ishrana koja može poboljšati plodnost1.1 Mediteranska dijeta kao zlatni standard1.1.1 Namirnice koje pomažu:1.1.2 Namirnice koje treba izbegavati:2 Da li suplementi mogu poboljšati uspešnost VTO2.1 Suplementi pre VTO za žene:2.1.1 Suplementi pre VTO za muškarce:2.2…

  • KISS sindrom

    KISS sindrom

    U Srbiji se ne zna mnogo o ovom sindromu, ali doktori širom sveta odavno prepoznaju KISS sindrom kao jedan od glavnih uzroka problema sa vratnom regijom novorođenčeta nakon rođenja. U ovom tekstu 1 Šta je KISS sindrom?1.1 Važnost profesionalnog pristupa i procedura1.2 Simptomi deteta sa KISS sindromom1.3 Kod koje dece postoji rizik od KISS sindroma?1.3.1…

o autoru

Tamara Petkovic

Tamara Petković je osnivačica i glavna urednica portala Demetra, preduzetnica i mama troje dece sa previše interesovanja i premalo vremena za sve što želi.