Razvoj deteta 12-18 meseci se ne dešava fizički tako brzo kao do sada, ali videćete mnoštvo promena do drugog rođendana. Sada ćete morati da počnete da razmišljate o bezbednosti i postavljanju granica svojoj bebi.
Sa druge strane, dete sada radi ono što je potpuno prirodno – ISTRAŽUJE. U svakom trenutku ona sada može samostalno da se kreće bilo da još uvek puzi ili hoda i istražuje svet koji je okružuje. Beba sada pokušava i da komunicira sa vama i “razgovara”. Sa vama i drugim članovima porodice će stvarati posebne veze, dok je veoma oprezna sa strancima.
• hvata sitne predmete opozicijom palca i kažiprsta (“klešta” hvat) • ubacuje dugmad u posudu • oponaša šaranje olovkom po papiru
12-15 meseci
• koristi više jednu ruku
13 meseci
• precizno hvata i stavlja sitne predmete u flašicu • stavlja dve kocke jednu na drugu
15 meseci
• gradi kulu od tri kocke
16 meseci
• stavlja krug u ram
18 meseci
• gradi kulu od pet kocaka • imitirajući vuče prave crte olovkom po papiru
Razvoj deteta 12-18 meseci: Govorne sposobnosti
12 meseci
• izvršava jednostavne naloge: “dođi”, “nemoj”.
15 meseci
• glasom izrazava želje • razume da poznate stvari i osobe imaju svoja imena
15-18 meseci
• rečenica od jedne reči ili reč i gest
16 meseci
• koristi 6 reči • imenuje jedan predmet na zahtev
17 meseci
• fraza od dve reči tipa imenice (“mama lopta”)
18 meseci
• spaja imenicu i glagol (“mama daj”)
Razvoj deteta 12-18 meseci: Intelektualne sposobnosti
12 meseci
• pronalazi sakriveni predmet • traži predmete izvan vidljivog polja • daje predmet na zahtev • učenje putem pokušaja i pogrešaka
18 meseci
• na zahtev pokazuje predmete iz neposredne okoline • pokazuje na sebi tri dela tela na zahtev (oko, glava, nos) • posle pokazivanja stavlja 4 šoljice na 4 tanjirića • počeci simboličke igre “kao da”, “kobajagi”
Razvoj deteta 12-18 meseci: Krupna motorika
12 meseci
• hoda uz pridržavanje za jednu ruku • spušta se uz pridržavanje da bi dohvatilo predmet • puzanje
13 meseci
• stojeći bez podrške održava ravnotežu • samo ide deset koraka
14 meseci
• čučne i ustane
15 meseci
• samostalno hoda
16 meseci
• trči u krug
18 meseci
• gura nogom loptu • skakuće na obe noge uz pridržavanje • penje se uz stepenice uz pridržavanje za jednu ruku • uzima, nosi i premešta predmete
Dete između prve i druge godine shvata da je potpuno odvojena osoba od vas i veoma je uzenemireno zbog mogućnosti da ga napustite. Ovo znači i da stalno ponavlja “JA” i “MOJE”. Sada kada je svesna da je nezavisno biće, dete počinje da shvata i da može nešto da poseduje.
Deca sve do drugog rođendana ne umeju da razumeju asptraktne koncepte bez obzira na fond reči koji mogu da razumeju. Ovo je i period koji je najzahtevniji fizički, ali i psihički. Dete je puno energije i čini vam se da ne staje, a opet ne želi da vas sluša i nikada se ne umara.
Iako razumeju šta znači NE, mališani u ovom uzrastu ne mogu da kontrolišu svoje impulse i slušaju šta im se govori.
Deca su pored toga potpuno vezana za roditelje, plaše se svakog razdvajanja jer još uvek ne razumeju koncept da čete se vratiti. Obično se do druge godine igraju sami i ne očekujte da će se družiti sa drugom decom bilo u parkiću ili vrtiću. Interakcija sa drugom decom ne postoji u ovom uzrastu. Oni sada ne žele da dele stvari, a posebno ne igračke. (Izvor: HealthyWA)
12 meseci
• spava 13-15 sati • žvaće hranu • pomaže pri oblačenju • samostalno prinosi hranu ustima • oponaša jednostasvne radnje ukucana (plazi se, žmirka, kašljuca) • pokazuje prstom u željenom pravcu • daje predmete majci • pokazuje interes za decu i odrasle
12-15 meseci
• strah od nepoznatih osoba doseže vrhunac
15 meseci
• reaguje na svoje ime • imitira jednostavne aktivnosti ukućana • ponavlja aktivnosti kojoj se ukućani raduju
Šta kada ne znate koji neki od načina da se motivišete i kada vam se čini da ne možete ili ne želite ništa? Ovo su neki od načina da se pokrenete, a možda ih se ne bi setili. U ovom tekstu 1 5 načina da se motivišete1.1 1. Oprezno sa nagradama1.2 2. Jedan od načina…
Antimilerijan hormon (AMH) pokazuje stanje jajnika, tačnije ovarijalne rezerve. On spada u proteinske hormone, kao što su inhibin i aktivin. Ovaj hormon proizvode granuloza ćelije u folikulima jajnika. Anti-Milerov hormon je regulator rezervi jajnika, to jest, sprečava da se rezerve folikula iz jajnika ne isprazne odjednom. On igra ključnu ulogu u razvoju bebinih organa u…
Skoro sam se iznenadila da se samo u nekim krajevima Srbije sprema paradajz sos uz rinflajš (bareno meso i povrće iz supe). Kako smo mi iz Zemuna, kod nas je to još od bake nešto što se podrazumeva, posebno uz nedeljni ručak, a kao međuobrok posle supe, a pre glavnog jela. Rekoše mi i da…
Motivacija je pokretačka snaga koja nas podstiče da ostvarimo ciljeve, prevaziđemo izazove i istrajemo kada postane teško. Ona je ključna kako za lične tako i za profesionalne uspehe - od završavanja fakulteta, preko razvijanja zdravih navika, do suočavanja sa kriznim periodima života. Međutim, motivacija nije uvek stabilna. Svi znamo onaj osećaj kada započnemo puni entuzijazma, a zatim vrlo brzo posustanemo.
Začeće nakon kontracepcije ne bi trebalo da bude problem samo po sebi. Za parove koji su koristili određene metode kontracepcije, postizanje trudnoće može biti sledeći korak u planiranju porodice.
Neretko se dovodi u pitanje da li se mogu dovesti u vezu preponska kila i plodnost, odnosno da li ona može da bude uzrok steriliteta. Ingvinalna kila je relativno česta pojava kod muškaraca, a da li postoji njen uticaj na neplodnost možete pročitati u ovom članku.
Kod tinejdžera, kao i kod odraslih, mnogo benefita mogu imati dnevne dremke. Koliko je sna potrebno tinejdžeru tokom dnevne dremke? Ne više od 30 do 45 minuta. Ako duže budu spavali preko dana, nekada će se osećati još umornije.
Istraživanja sprovedena u našoj zemlji pokazuju da skoro svako peto dete ima izražene simptome emocionalnih poteškoća, a 3 do 7 odsto njih pati od kliničke depresije koja zahteva stručnu pomoć.
Treća nedelja 15. meseca donosi sve izraženiju želju za oponašanjem odraslih i prve značajnije korake u govoru. Strpljivo ga podstičite razgovorom, igrom i knjigama. Svaka nova reč i svaka zamišljena radnja deo su važnog procesa učenja i pripreme za naredne razvojne faze.
Zamislite se u detetovoj situaciji. Vaš mozak je obratio informaciju. Vi znate šta želite, ali nemate moć govora, ne znate da pišete ili objasnite pantomimom. Kako biste se osećali?