Kognitivne ili intelektualne sposobnosti deteta i njihov razvoj označavaju sposobnost deteta da razmišlja i rasuđuje. Važno je kako dete organizuje svoj um, ideje i kako razmišlja o svemu koji ga okružuje. Prekretnice koje, na primer, primećujemo kod dece između 5 i 6 godina su: rečenice od više od 5 reči, rasuđivanje i raspravljanje sa rečima poput „zašto“ i „zato“, kao i razumevanje koncepta juče, danas i sutra. Izvor
Intelektualni razvoj deteta – 1. mesec
osnovni oblik učenja
klasično uslovljavanje
Intelektualni razvoj – 3 meseca
osnovni oblik učenja
instrumentalno uslovljavanje
Intelektualni razvoj –5 mesecI
osnovni oblik učenja
instrumentalno uslovljavanje
Intelektualni razvoj – 8 meseci
igra se bacajuci predmete na pod
Intelektualni razvoj – 9 meseci
traži neposredno sakriven predmet
privlači predmet pomoću vrpce
učenje putem imitacije
asocijativno učenje
Intelektualni razvoj – 12 meseci
pronalazi sakriveni predmet
traži predmete izvan vidljivog polja
daje predmet na zahtev
učenje putem pokušaja i pogrešaka
Intelektualni razvoj – 18 meseci
na zahtev pokazuje predmete iz neposredne okoline
pokazuje na sebi tri dela tela na zahtev (oko, glava, nos)
posle pokazivanja stavlja 4 šoljice na 4 tanjirića
počeci simboličke igre „kao da“, „kobajagi“
Intelektualni razvoj – 19 meseci
koristi sredstva u rešavanju problema
dovodi predmete u međusobni odnos i deluje jednim predmetom na drugi
Intelektualni razvoj – 24 meseca
savlađuje jednostavne prepreke
pokazuje 5 delova tela na zahtev
izdvaja jedan predmet iz gomile na nalog
pridružuje identične oblike i boje u odgovarajući skup (dva oblika ili boje)
učenje uviđanjem
Intelektualni razvoj deteta – 28 meseci
daje „još jedan“
gradi most od tri kocke po modelu
Intelektualni razvoj – 30 meseci
slaže 4 kocke u kvadrat
razlikuje i razvrstava veliko i malo
grupiše identične oblike i boje u odgovarajući skup (3 oblika ili boje)
izvršava 3 naloga
Intelektualne sposobnosti – 36 meseci
uočava količinu malo-mnogo
daje 2 predmeta na zahtev
igra „kobajagi“
često igra uloge (vaspitača, prodavča, doktora)
ponavlja 3 broja ili rečenicu od 4 reči
postavlja pitanja: „Šta je ovo“, „Ko je to“, „Kako“
prepoznaje najdužu liniju od 3 i najveću od 3 lopte
Intelektualni razvoj – 40 meseci
prebrojava 4 predmeta u nizu
posle pokazivanja razvrstava logičke blokove prema dva atributa (nađi crveni krug)
rešava jednostavne problemske situacije (Šta radiš kada si gladan?)
Intelektualni razvoj – 42 meseca
ponavlja 4 broja ili rečenice od 6 reči
gradi most od tri kocke po unapred datom modelu
sastavlja sliku od 2 dela
nastavlja započeti niz određene nizove boja oblika ili veličina
Intelektualni razvoj – 46 meseci
iz gomile 10 elemenata odbrojava 4 predmeta
posle pokazivanja razvrstava logičke blokove prema 3 atributa („Daj mi veliki crveni krug“)
Intelektualni razvoj – 5 godina
sastavlja sliku od 4 dela
orjentiše se u vremenu (dan-noć, jutro, podne, veče; sada, pre, posle)
rešava zadatak tipa „ko ima više“
prebrojava do deset i odbrojava traženi broj predmeta (do deset)
prepoznaje i piše brojeve do 5
ponavlja rečenicu od 8 reči ili niz od 5 brojeva
uviđa sličnosti bilo koje prirode (boje, oblika, veličine, svetlosti)
Intelektualni razvoj – 5-6 godina
zna koja je njegova leva a koja desna ruka
izvršava tri naloga data zajedno
Intelektualni razvoj – 6 godina
broj elemenata u skupu adekvatno označava brojkom
na verbalni nalog može razvrstati logičke blokove prema 4 atributa (boja, oblik, veličina, debljina)
izbroji 13 kocaka
pravi stepenice od 10 kocaka nakon što mu je model sklonjen
navodi razlike (po čemu se razlikuju: ptica-pas, drvo-staklo)
Objavljen: 12. oktobar 2012. godine, ažuriran: 29. januar 2024 godine
Rođeni na današnji dan u ljubavi traže duboku povezanost i razumevanje. Oni nisu skloni površnim odnosima i potrebno im je vreme da nekome zaista otvore srce.
Trudnici je ustanovljeno da fetus ima proširene moždane komore i ogtt joj je predoženo da uradi jer lekari smatraju da uzrok može biti gestacijski dijabetes.
Dohrana je proces učenja i prilagođavanja. Strpljenje, postepeno uvođenje namirnica i stvaranje pozitivne atmosfere tokom obroka pomoći će da beba razvije zdrave navike u ishrani.
Obe fontanele su veoma važne za bebin rast i razvoj i ne treba da vam budu izvor stresa. Ova mekana mesta nisu toliko osetljiva i ne treba da izazivaju stres i strah kao što se obično roditeljima dešava.
Žene koje su u menopauzi imaju veoma nizak nivo estrogena i progesterona. Nizak nivo ovih hormona povećava rizik za određenje probleme sa zdravljem, ali postoje i oni zdravstveni problemi koji se inače pojavljuju s godinama.
Kod tinejdžera, kao i kod odraslih, mnogo benefita mogu imati dnevne dremke. Koliko je sna potrebno tinejdžeru tokom dnevne dremke? Ne više od 30 do 45 minuta. Ako duže budu spavali preko dana, nekada će se osećati još umornije.
Zamislite se u detetovoj situaciji. Vaš mozak je obratio informaciju. Vi znate šta želite, ali nemate moć govora, ne znate da pišete ili objasnite pantomimom. Kako biste se osećali?
Naučnici smatraju da je DNK odgovoran za 80% visine ljudi, dok je preostalih 20% uticaj drugih faktora. Ovo znači da ljudi koji su visoki imaju šanse da im dete bude visoko, odnosno ako su niski, da bude nisko, ali se do određenog procenta na to može i uticati.
Na pitanje naše čitateljke, odgovorile su stalne saradnice portala Manuela Kamikovski, psiholog, i Marija Ranisav, logoped. One su, u nastavku teksta, svaka iz svog ugla, dale svoje viđenje stvari i preporuke.
Preporuka lekara jeste da dete ne bi trebalo da sedi napred pre navršenih 12 godina. Izuzetak su deca do tri godine, okrenuta suprotno od smera vožnje i u automobilu gde je vazdušni jastuk isključen na prednjem sedištu.
zdravlju dece nisu u potpunosti zadovoljene. Neuhranjenost, prekomerna telesna težina, gojaznost i druga stanja se mogu otkriti dok su još u ranoj fazi.