fbpx
Živite zdravo

Zdrave navike: 9 zdravih stvari koje mogu imati negativne posledice

Pitate se kako je moguće da neke zdrave navike zapravo na kraju ispadnu loše i nezdravo? Nekada se najbolji izbori pokažu lošim, a umerenost je zlatno pravilo svega u životu, pa čak i zdravih navika.

Da li vam se dešavalo da se mislite da se hranite zdravo ili vodite računa o čistoći, a to se na kraju ispostavi da je efekat suprotan. Naveli smo devet stvari kod kojih ljudi vrlo često greše.

Zdrave navike koje ponekad imaju suprotan efekat

1.      Nadoknađujete nedostatak sna vikendom

Od malena vas uče da ćete se naspavati za vikend ili tokom raspusta/odmora, tako svu isrpljenost u toku nedelje pokušavate da nadoknadite u ta dva dana. Možda zvuči sjajno da se vikendom naspavate dugo, ali to ne može da nadoknadi redovan san u toku nedelje u trajanju od 7 do 9 sati.

Zapravo, telo će samo biti zbunjeno ritmom koji nije ono na šta je naviklo, pa je moguće da ćete imati problem sa koncentracijom. Najbolji način da zdravo odmarate jeste da približno svakodnevno idete na spavanje u slično vreme.

2.      Kupujete hranu sa oznakom „zdravo“

Često se u prodavnicama „zdrave hrane“ zapravo prodaje najmanje zdrave hrane, a često raznorazne nezdrave stvari i grickalice. Čak i deklarisana hrana u prodavnicama poput nekih instant kaša zna da bude šećera i nezdravih dodataka.

Ne postoji zvaničan termin šta je to tačno zdravo, ali nemojte verovati ni svakom natpisu „zdravo“, „prirodno“, pa čak ni „organsko“. Srećom, danas se na internetu sve može naći, pa tamo proverite da li proizvođač zaista ima sve potrebne sertifikate, a sastojke na proizovodu čitajte pažljivo.

3.      Sokovi i gazirani napici „bez šećera“

Često su kola napici bez šećera označeni kao nešto što je zdravija opcija. Međutim, veštački zaslađivači nisu često i najzdraviji izbor. Ljudi koji piju ove napitke često imaju tendenciju da jedu kaloričniju hranu i obično imaju viši BMI (indeks telesne mase).

Voda je najzdravije piće, a možete joj dodati limun, krastavac, limetu ili nanu.

zdrave navike sa negativnim posledicama

4.      Pijete isključivo flaširanu vodu

Različita istraživanja su pokazala da flaširana voda nije ništa bolja od flaširane (osim u gradovima gde, nažalost, voda sa slavine nije bakteriološki ispravna). Štaviše, u vodi sa česme ne postoji mikroplastika koja se može naći u flaširanoj vodi. 

5.      Sokovi za detoksikaciju

Jedno vreme su sokovi za detoksikaciju bili veoma popularni. Osnovna ideja jeste da svom sistemu organa za varenje date svojevrstan odmor, a da pritom izgubite i par kilograma. Međutim, svaki školovan nutricionista će vam reći da ovo NIKADA ne radite, osim ako ne postoji striktna medicinska preporuka za tako nešto i to u veoma kratkom periodu.

Ovaj vid ishrane vas ne rešava realnog viška kilograma, već pretežno tečnosti iz organizma. Istovremeno uskraćujete telo za neophodne hranljive materije poput masti i proteina. Pluća, bubrezi i jetra postoje da bi otklanjali toksine iz vašeg tela i najbolji način ishrane onaj koji obuhvata sve grupe namirnica koje su potrebne za zdravlje tih organa.

Detoksikacija sokovima da biste očistili organizam i dali odmor organima je isto kada bi srce prestalo da vam radi neko vreme da „odmori“.

6.      Zdrave navike otpuno izbacivanje ugljenih hidrata iz ishrane

Ugljeni hidrati su važni u ishrani i nikako ih se olako ne treba odreći. Mnogi u potpunosti izbacuju ugljene hidrate misleći da se time odriču nezdrave hrane. Ugljeni hidrati su ti koji nam daju energiju i služe kao gorivo za mišiće i mozak. Zapravo je balans veoma važan, kao i izvor ugljenih hidrata koje korisite.

7.      Pijete crno vino

zdravlje i ishrana

Nekada, poučeni time da se crno vino pije već milenijumima, a da ima korisne polifenole, antioksidante koji čuvaju srce. (Izvor: NCBI) Međutim i ovde je ključ u umerenosti. Jedna čaša (0.15 l) za žene i dve za muškarce dnevno su količine koje ne bi trebalo prekoračiti.

Preterivanje sa alkoholom je povezano sa mnogim bolestima kao što su srčana oboljenja, moždani udar, visok krvni pritisak i određene vrste raka.

8.      Pijete suplemente umesto raznovrsne ishrane

Vašem telu je potrebno mnoštvo vitamina i minerala, ali tablete ne mogu i ne treba da budu zamena za balansiranu ishranu. Onu biti samo dopuna ishrane, a neki čak i nisu efikasni iako se prodaju kao takvi. Pročitajte: Dodatni suplementi – koje treba da pijete, a koji ne pomažu

9.      Česta dezinfekcija ruku nije uvek stvar zdrave navike

Ranije sredstva za dezinfekciju ruku bila nisu ni približno popularna koliku su eksapnziju doživeli sa pojavom koronavirusa. Stručnajaci i dalje savetuju da je najbolji način detaljno pranje ruku vodom i sapunom, ali mnogima je lakše da koriste sredstva za dezinfekciju. Alkoholna baza ovih sredstava štiti od nekih klica, ali sa širokom primenom sredstava za dezinfekciju, klice su ojačale i postale otporne na pojedina sredstva.

Photo by Artem Beliaikin from Pexels

Tamara Petkovic

Tamara Petković je osnivačica i glavna urednica portala Demetra, preduzetnica i mama troje dece sa previše interesovanja i premalo vremena za sve što želi.

Related Articles