fbpx
PorođajPosle porođaja

Oticanje posle porođaja (Postpartalni edem)

Mnoge žene mogu da primete oticanje posle porođaja ili nadutost na koži. Ovo je posebno izraženo na nogama i licu i zove se postpartalni edem. Otoci će nestati u roku od nekoliko dana, kada telo bude polako eliminisalo višak tečnosti koju ste zadržavali poslednjih meseci trudnoće.

Zašto se nekada dešava oticanje posle porođaja?

U toku trudnoće, telo zadržava dodatnu vodu da bi podržalo bebu, a ona se postepeno oslobađa mokrenjem i znojenjem. Bubrezi su odgovorni za većinu izbacivanja vode, pa je moguće da ćete nakon što se porodite mokriti više nego inače. Pore će raditi pojačano kako bi se i znojenjem taj višak izbacio.

Da li treba da brinem zbog toga što se pojavio postpartalni edem?

Postporođajno oticanje je retko ozbiljno i prolazi samo od sebe. Međutim, ako otok ne prođe u roku od nedelju dana ili ako imate jake glavobolje ili bolove u nogama, nazovite svog lekara, jer to može da bude znak povišenog krvnog pritiska. Takođe nazovite odmah, ako je otok u samo jednoj nozi ili zglobu i prate ga jaki bolovi, jer bi to mogao da bude znak duboke venske tromboze (krvni ugrušak).

Oticanje posle porođaja obično pogađa noge, zglobove, stopala i lice, a razlog tome je oko 50% više krvi i telesnih tečnosti koja se proizvodi u toku trudnoće. (Izvor: AmericanPregnancy) Prema nekim istraživanjima(1), žene mogu da zadrže čak 3 kilograma tečnosti u telu.

Pojava otoka posle porođaja nije uslovljena time da li je porođaj bio na carski rez ili vaginalni. Obe grupe žena su podjednako sklone pojavi edema.

amniocenteza

Prirodni tretmani za oticanje nakon porođaja

Pravilna ishrana, odmaranja i spavanje će telu najviše pomoći da se oporavi. Beba će u ovom trenutku sisati veoma male količine mleka, pa na ovaj način nećete gubiti previše tečnosti. Još neki načini mogu pomoći da se smanji oticanje posle porođaja i smanji količina tečnosti u telu:

1. Dovoljan unos vode

Postporođajno oticanje će se smanjiti ako kontinuirano budete pili vodu. Možda vam ne deluje logično, ali stalna hidratacija je signal telu da vodu treba da izbacuje, a ne da je zadržava. Voda pomaže i da se telo preko bubrega čisti i ubrzava oporavak od porođaja.

2. Krećite se

Da bi se materica vratila u pređašnje stanje, ali i izbacila suvišna količina tečnosti, važno je da se krećete. Kretanje pomaže da voda cirkuliše i da se spečava njeno skupljanje. Međutim, ovo ne znači da treba da vežbate, naprežete se i preterano stojite na nogama. Taman toliko koliko da brinete o bebi biće dovoljno da se polako oporavite.

3. Podignite stopala

Kako bi smanjili otok, kada ležite, podignite stopala na jastuk ili zid i provedite neko vreme sa nogama iznad nivoa srca. Izbegavajte i da sedite sa prekrštenim nogama.

4. Izbegavajte so u ishrani

Natrijum iz soli zadržava vodu u organizmu. Ako budete jeli previše hrane koja ima natrijum (suhomesnato, čips, slane grickalice, kisela voda), otoci će biti izraženiji.

5. Jedite hranu bogatu kalijumom

Ishrana bogata kalijumom će pomoći jer kalijum i natrijum inače prave balans u organizmu. Namirnice bogate kalijumom su: banane, kajsije, avokado, spanać, sočivo, pasulj i jogurt.

6. Smanjite unos kofeina

Kafa i drugi napici koji sadrže kofein mogu da dovedu do dehidratacije, a telo može da odreaguje zadržavanjem tečnosti. Stoga je dobro da kafu zamenite blagim biljnim čajem i najpre pijete običnu vodu.

Kada se treba obratiti lekaru?

  • Ukoliko se otok javlja iznenada i naglo.
  • Ako je javlja bol u grudima i problemi sa disanjem.
  • Pritiskom na otečeno mesto se javlja udubljenje na koži.
  • Postoji bol, crvenilo, iritacija i povećan otok na jednoj nozi. Ovo može da ukazuje na ugrušak.
  • Stalna glavobolja koja je praćena zamagljenim vodom ili povraćanjem.

Pročitajte:

Literatura:
  1. PubMed: Body Composition Changes During Pregnancy – https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK235244/

Tamara Petkovic

Tamara Petković je osnivačica i glavna urednica portala Demetra, preduzetnica i mama troje dece sa previše interesovanja i premalo vremena za sve što želi.

Related Articles