Dete živi u inostranstvu, ima 4 godine i ne priča

Majka je zabrinuta jer dete ima 4 godine i ne priča, a žive u Češkoj. Postavila je pitanje logopedu o tome kako da unapredi govor deteta.
Četvorogodišnje dete živi u Češkoj i ne priča još uvek
Poštovani,
Odgovor logopeda: Dete ima 4 godine i ne priča
Poštovana E.,
Kod vaše devojčice je nekoliko činilaca dovelo do usporenog razvoja govora i jezika. Pre svega dvojezična sredina u velikom broju slučajeva doprinosi da deca kasnije progovore ili da usporeno usvajaju reči i gramatičku strukturu jezika koji uče. Ako se u kući govori dva jezika, ili pak u kući jedan, a u vrtiću, na ulici i svuda okolo drugi jezik dete biva stimulisano sa više pojmova nego što u tom momentu može da razume. Samim tim ne može da dođe do stvaranja rečnika i produkcije tih reči koje dete prepoznaje.
Vremenom je došlo do razvoja razumevanja i do komunikacije na gestovnom nivou. Pokazivanje i odvođenje do predmeta ili ukazivanje na neku svoju potrebu ste vi razumeli kada ona pokaže prstom ili pogleda u datom pravcu. I taj način komunikacije se zadržao i do danas nije prevaziđen.
Ona je spremna za usvajanje jezika i nema perceptivna oštećenja što dokazuje da reprodukuje pesmice koje čuje na televiziji. To je jedan od puteva kojim se govor uči i usvajaju novi pojmovi. To može biti polazna tačka od koje ćete krenuti da vežbate sa njom.
Iskoristite njeno interesovanje za neki pojam ( lutka, lopta neki lik iz pesmice…)
Možete čak odštampati i lepiti u svesku taj lik u različitim situacijama … npr Pepa Prase leži, Pepa crta, Pepa uči, Pepa peva…i da tako formirate početnu rečenicu i razvijete nove pojmove.
kažete da zna oblike i boje. Onda crtajte sve što je žuto npr.
Pa onda oko te Žute boje formirate još dodatnih pojmova – Žuta banana, žuto pile, žuto sunce…
Uek se polazi od tiga što dete interesuje i što ono razume pa se polako uvode novi pojmovi.
Moj savet je da treba da se odlučite za jedan jezik koji će biti primarni kod nje. I onda pružiti podršku i stimulaciju deteta na tom jeziku. NJena ljutnja i frustracije koje ispoljava kada je ne razumete ili u vrtiču će biti sve češće. Ima potrebu da nešto saopšti ali je niko ne razume ili bar ne u dovoljnoj meri. To osujećuje dalji pokušaj za komunikacijom. Jel ako se ona trudi bez uspeha i okolina ne reaguje onda će izgubiti motiv i da govori u prisustvu drugih ljudi ili dece.
Možda bi i učestvovala u zajedničkim aktivnostima sa drugom decom ali ne zna na koji način da im priđe ili možda nije razumela pravila igre jer ne zna jezik na kom pričaju… Ii je probala da im priđe pa je doživela neuspeh i odbacivanje. Da bi prevenirali dalje probleme i povlačenje u sebe, psihološke probleme, agresiju ili bilo šta slično čemu su deca sa usporenim razvojem govora sklona što pre je odvedite kod stručnjaka – logoped, psiholog, defektolog (ili okupacioni terapeut) a po potrebi i drugih.
Svakako pored toga što ćete je stimulisati u kućnim uslovima bih Vas savetovala da je odvedete na procenu govorno-jezičkog razvoja i da ako postoji mogućnost bude uključena u tretman jer je već napunila 4 god. i ne treba gubiti vreme. Pravovremena stimulacija daje najbolje rezultate.

S poštovanjem
Marija Ranisav, logoped
Sva pitanja Mariji možete postaviti na logoped@demetra.rs
Ostala pitanja o razvoju govora možete pročitati OVDE