fbpx
Logoped

Zabrinuta tetka

Poštovana,
 
Obraćam Vam se sa molbom za davanje stručnog mišljenja u vezi moje bratanice koja za mesec dana puni tri godine. Snajka mi nije zaposlena tako da je ona čuva, ne ide u vrtić. Neće da priča, samo par osnovnih reči: mama, tata, deda, jaje… Kada joj se obraćamo, razume sve. Raspoznaje i boje. Ali, kao da ima neku blokadu kada je govor u pitanju. Verovatno joj je potreban neki podsticaj.
 
Najlepše Vas molim za odgovor šta da radimo.
 
Srdačan pozdrav i unapred hvala na odgovoru.
 
M.
ODGOVOR LOGOPEDA:
 
Poštovana Mirjana,

Pored toga što raspolažem sa malim brojem informacija, moram Vam ipak reći da Vaša bratanica ima usporen razvoj govora i jezika. Daleko je od svojih vršnjaka obzirom da izgovara svega nekoliko reči. Razlozi koji mogu dovesti do usporenog razvijanja govorno-jezičkih sposobnosti mogu biti različiti. Zato je neophodno otići na procenu kod stručnjaka, pre svega kod logopeda koji će proceniti dokle je stigao njen trenutni razvoj, uočiti koje su nepravilnosti i dati Vam konkretne savete u vezi deteta i eventualnog uključivanja u tretman( koji će najverovatnije biti potreban).

Pored toga je neophodno da uradite procenu sluha i ORL pregled. Da li će se raditi timpanomertija, otoakustička emisija ili BERA test to će vam ORL specijalista reći. Često skrivene ili ponovljene upale ušiju mogu dovesti do usporenog razvja govora ili pak neki drugi perceptivni problemi mogu imati sličan uticaj na govor.

Po potrebi u tim koji donosi konačnu dijagnozu i pravi plan za stimulaciju deteta se uključuju defektolog, neurolig ili dečiji psihijatar. Ali pre svega toga ćete obaviti logopedsku dijagnostiku i postupiti po njihovom savetu.

Ono što Vam dobronamerno mogu savetovati je da ne gubite vreme i da što pre zakažete preglede. Rana stimulacija donosi dobre rezultate kod većine govorno- jezičkih poremećaja. Upornost, rad i vera u dete dovodo do pojave rezultata i omogućava detetu da se razvje u skladu sa svojim vršnjacima.

Evo nekoliko smernica o tome šta bi mogli da očekujete od  deteta njenih godina:

  • Razume razliku u značenju “idi-stani”, veliko-malo”, “gore-dole”
  • Izvršava 3 naloga
  • Razume pitanja: Šta leti, skače, pliva?
  • Postаvljа pitаnje: Ko, Štа?…
  • Za većinu stvari oko sebe ima reč, imenuje jednostavne radnje
  • Razume 3 predloga( na, u, pored)
  • Detetova najbliža okolina ga razume većinu vremena
  • Imenuje predmet koji želi
  • Može dа broji do tri
  • Sebe zove imenom
  • Može dа upoređuje određene boje
  • Znа dа recituje pesmicu i priča doživljaje
  • Pokаzuje prstimа koliko imа godinа, kaže svoj pol
  • Počinje da uspostavlja dominantnost ruke
  • Prаvilno crtа krug
  • Upotrebljava od 500 do 1000 reči

Izgovor glasova je trenutno manje bitan, dozvoljena su odstupanja za određeni broj glasova – s, z,c, č, dž, š, ž,l, lj, r …Ako bude artikulacionih odstupanja radiće se na pravilnom izgovoru ali tek pošto devojčica bude napredovala u tretmanu i razvila svoj govor.

S poštovanjem,
Marija Ranisav, logoped

Edukativni centar “Prve reči”

Sva pitanja Mariji možete postaviti na logoped@demetra.rs

Ostala pitanja o razvoju govora možete pročitati OVDE

Marija Ranisav

Ja sam Marija Ranisav. Diplomirala sam 2009. godine na fakultetu za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju na odseku za logopediju. Tokom 2013. godine sam zavrsila edukaciju “Opšta i specifična reedukacija psihomotorike sa opštom defektološkom dijagnostikom i relaksacijom”. Svoja prve korake u radu sa decom ostvarila sam stažirajuci u DZ Zemun, u predškolskom savetovalištu. Od tada se bavim savetodavnim radom, dijagnostikovanjem i tretmanom dece predškolskog i ranog školskog uzrasta. Mama sam dva dečaka i jedne devojčice. Ako imate neka pitanja ili dileme vezano za govorno-jezički razvoj Vašeg deteta, ja sam tu da pronađem pravi odgovor.

Related Articles