Učenje čitanja i pisanja – šta treba znati pre toga?

Predčitačke i predpisačke veštine
Veštine čitanja i pisanja se vezuju za polazak u školu, ali kako bi se one nesmetano razvijale potrebno je posedovati određena znanja i veštine i u predškolskom periodu, tj. predčitačke i predpisačke sposobnosti. Osnova za nesmetano usvajanje predveština čitanja i pisanja predstavlja uredan govorno–jezički razvoj, razvoj pažnje, pamćenja, vizuelne i auditivne percepcije i razvijanje fine motorike.
Koje veštine dete treba da savlada pre nego što nauči da čita i piše?
Na osnovu razvijenosti (tj. nerazvijenosti) ovih veština u određenom uzrastu mogli bi prepoznati decu koja će kasnije imati poteškoće u usvajanju čitanja i pisanja.
Pre nego što nauči da čita, dete treba da…
Predčitačke sposobnosti podrazumevaju osetljivost za karakteristike pisanog jezika koje dete usvaja, kao i sve drugo, igrajući se i postupno.
Do 3. godine dete postaje svesno da neko čita ili piše, i pokušava samo da radi isto. Gledajući u pisani sadržaj i slušajući nas dok čitamo dete shvata da iz čitanja proizilazi poruka. Do 5. godine dete postaje svesno razlika i sličnosti u pojedinim slovima, shvata da se piše s leva na desno, da čitamo odozgo-nadole…
Do 6. godine se razvija fonološka svesnost kao sposobnost rastavljanja reči na glasove i sastavljanja glasova u reči, povezivanje određenog glasa sa slovom (fonemu i grafemu), sposobnost da se govorna reč kao zvučni segment poveže sa odgovarajućom pisanom reči. Fonološka svesnost ukazuje da dete shvata da se reč sastoji od manjih segmenata kao što su foneme i slogovi.
Rani pokazatelji fonoloških sposobnosti kod dece:
- Prepoznavanje i slaganje rime (oko treće godine),
- Slogovno raščlanjivanje reči (između četvrte i pete godine),
- Prepoznavanje prvog glasa u reči (5 i više godina),
- Rastavljanje reči na glasove – analiza glasova (6 godina),
- Sastavljanje glasova u reči – sinteza glasova,
- Povezivanje glasa sa slovom (6,5 godina),
- Stvaranje novih reči manipulacijom glasova u rečima (dodavanje, oduzimanje ili premeštanje glasova).
Preduslovi za pravilan razvoj predčitackih i predpisačkih sposobnosti su:
- Uredan govorno-jezički razvoj,
- Dobro razumevanje govora, onoga što samo govori i govora drugih,
- Razumevanje sadržaja priče i prepričavanje iste,
- Uredna artikulacija svih glasova do 6. godine,
- Uredna gramatička struktura rečenice,
- Uočavanje i pravljenje rime,
- Lako učenje i produkovanje pesmica, priča, slika i događaja,
- Uredna pažnja, koncentracija i pamćenje,
- Uredan razvoj motorike.
Čitanje je vrlo složena veština koja podrazumeva razumevanje pisane poruke i uslovljeno je razvojem govorno-jezičkih, vidnih, slušnih, saznajnih sposobnosti.
Pisanje je najsloženija veština koja zahteva udruženu pažnju, memoriju, motorne i jezičke veštine.
Pomoć u pripremi za čitanje i pisanje u predškolskom uzrastu
- Kao roditelji bi trebalo vašem predškolcu obezbediti podsticajnu sredinu, okružiti ga mnoštvom raznovrsnog sadržaja kao i životnih situacija. Iskoristiti svaku priliku za razgovor sa detetom, objašnjavati i davati odgovor na svako dečije pitanje (ma koliko ga ono puta ponovilo). Upotrebljavati jasan govor, izbegavati tepanje i u najmlađem uzrastu,
- Zajedno stvarajte naviku da čitate, prelistavate slikovnice u početku, pokazivanjem i razumevanjem nacrtanog sadržaja, a potom čitate priče kako dete bude raslo, prepričavate ih, podstičite odgovore raznim pitanjima.
- Tako ćete formirati i pravilnu strukturu rečenice kao i bogatiti rečnik deteta.
Govorno-jezičke igre koje možete primenjivati i kod kuće:
- Tražimo reči koje slično zvuče, tačnije rimuju se(tama–sama, most–gost);
- Na slovo, na slovo (setimo se ove igre koju smo i mi igrali kao deca);
- Koje je prvo slovo u reči;
- Koje je poslednje slovo u reči;
- Pljeskamo ručicama onoliko puta koliko ima slogova u reči(1,2,3 – MA–RA–MA);
- Koju reč čuješ kada kažem M-I-Š?
- Koja su slova u reči TATA?
Priprema za pisanje u predškolskom uzrastu
Za razvoj veštine pisanja je bitan razvoj grafomotorike kao sposobnosti držanja olovke i pravilnog pisanja, kao i razvoj fine motorike mišića šake i prstiju. Znači, što više igara gde su zauzete detetove ručice i prstići (mesite, seckajte, slažite, gnječite, presipajte, pravite….).
Kao roditelji, možemo uraditi mnogo za razvoj svoje dece. Pomoći ćete im time što ih stimulišete, ali i jednostavno, volite ih i pratite osećaj. Tako ćete učiniti najbolje za njih.
Ako mislite da vaše dete nema dovoljno razvijene predčitačke i predpisačke sposobnosti, ili vam treba savet kako ih dodatno stimulisati, obratite se stručnom licu koji ce izvršiti procenu i dati stručno mišljenje.
Marija Ranisav, diplomirani defektolog – logoped
Stručni saradnik portala Demetra
Sva pitanja joj možete postaviti na: logoped@demetra.rs
Dosadašnja pitanja i odgovore naših čitalaca možete pročitati ovde: Pitajte logopeda
Pročitajte još: