fbpx
Kalendar razvoja deteta

Razvoj deteta po uzrastu: socijalno-emocionalni razvoj

Socijalno-emocionalni razvoj je sposobnost deteta da razume osećanja drugih i kontroliše svoja osećanja i ponašanja. Deci je potrebna saradnja i prateća uputstva, kao i demonstracija samokontrole i obraćanje pažnje na njih, kako bi stekli osnovne veštine. Socijalno-emocionalni razvoj čine i osećaj poverenja, ponosa, samopouzdanja, prijateljstva, naklonosti i humora. Briga odraslih i poverenje koje dete stekne u njih su ključ do uspešnog razvoja.

Šta je socijalno-emocionalni razvoj deteta?

Deca brzo rastu i razvijaju se tokom prvih pet godina života. Socijalno-emocionalni razvoj je jedna od važnih razvojnih oblasti i predstavlja razvoj sposobnosti dece da:

  • formiraju i održavaju pozitivne odnose,
  • imaju emocije i znaju kako da iz izraze i upravljaju njima,
  • istražuju i bave se okolinom.

Ovaj razvoj utiče na detetovo samopouzdanje, empatiju, sposobnost da razvija tajna prijateljstva i partnerstva, kao i za osećaj vrednosti i važnosti sebe. Roditelji igraju najveću ulogu kada je socijalno-emocionalni razvoj u pitanju jer sa njima imaju najdoslednije odnose. Dosledni odnosi sa ljudima iz okruženja im pomažu da istraže predvidljive emocije.

Temperament deteta (*1)

Temperament deteta je urođeni atribut koji definiše pristup deteta svetu i njegovu interakciju sa okolinom kroz 9 dimenzija:

  1. nivo aktivnosti,
  2. rastresenost,
  3. intenzitet emocija,
  4. pravilnost,
  5. senzorni prag,
  6. sklonost približavanju nasuprot povlačenju,
  7. prilagodljivost,
  8. upornost i
  9. kvalitet raspoloženja.

Temperament možemo da definišemo i kao detetovu ličnost ili stil ponašanja koji mu je svojstven. On utiče na detetovo ponašanje i njegovu interakciju sa drugima. Temperament deteta možemo da svrstamo u 3 široke kategorije:

  • Lak i fleksibilan – Ova kategorija uključuje decu koja vole da se druže, uživaju u rutinama i pridržavaju ih se (vreme spavanja, obroka, prilagođavanje promenama) i imaju smireno raspoloženje.
  • Ativan i žestok temperament deteta – Dete koje je nervozno, ne prati rutinu, nema pravilan raspored hranjenja i spavanja, plaši se novog okruženja i ljudi koje ne poznaje. Ova deca imaju intenzivne reakcije i lako se uznemiravaju.
  • Spor do zagrevanja i oprezan – Temperament deteta koje je ovakvo je nešto drugačiji, ona su ili akativna ili manje angažovana, stidljiva su prema novinama i nepoznatim osobama, pa se mogu povući ili reagovati negativno. Njima je udobnije kada se zagreju i potrebno im je vreme da se naviknu na novu osobu i okruženje.

Ova klasifikacija služi za lakšu diskusiju, ali rektka su deca koja se uklapaju u jednu, pa čak i dve kategorije. Diskusija o temperamentu sa roditeljima, odnosno starateljima će identififkovati potrebe deteta i oblikovati njegovo ponašanje kako bi se ostvarila lakša interakcija sa okolinom.

Socijalno-emocionalni razvoj deteta po uzrastima

0-1 mesec

•    spava oko 20 sati
•    prestaje da plače kada mu se približite
•    gleda netremice majku dok mu priča

1-2 meseca

•    ljudski glas i podizanje na ruke smiruju dete kada plače

2-3 meseca

•    reakcija oživljavanja kada gleda ljudsko lice
•    facijalna ekspresija (grimase)

3 meseca

•    spava oko 18 sati

0-3 meseca

•    različito plače kada je gladno, kada ga nešto boli i kada mu je neugodno

4 meseca

•    glasno se smeje
•    traži pogledom majku koja ga zove

Pročitajte još:

5 meseci

•    pozitivna emoticionalna reakcija na svaki ljudski lik

6 meseci

•    spava oko 16 sati
•    razlikuje poznate od nepoznatih
•    ljuti se ako mu se uzme igračka

6-7 meseci

•    smeje se liku u ogledalu

8 meseci

•    igra se skrivača (ku-ku)

9 meseci

•    spava oko 15 sati
•    hrani se keksom
•    privlači pažnju okoline različitim aktivnostima
•    reaguje na svoje ime
•    oponaša radnje “pa-pa”
•    pruža ruke da bi ga podigli
•    plače kada se odvoji od majke
•    afektivno vezivanje: vezano za jednu osobu
•    strah od stranih lica: rezervisano ponašanje

10 meseci

•    pije iz šoljice uz pomoć odraslog
•    pruža igračku,ali je ne pušta

11 meseci

•    taši rukama na poznate pesmice
•    reaguje na zabranu prekidom započete aktivnosti

Socijalno-emocionalni razvoj – 12 meseci

•    spava 13-15 sati
•    žvaće hranu
•    pomaže pri oblačenju
•    samostalno prinosi hranu ustima
•    oponaša jednostasvne radnje ukucana (plazi se, žmirka, kašljuca)
•    pokazuje prstom u željenom pravcu
•    daje predmete majci
•    pokazuje interes za decu i odrasle

12-15 meseci

•    strah od nepoznatih osoba doseže vrhunac

15 meseci

•    reaguje na svoje ime
•    imitira jednostavne aktivnosti ukućana
•    ponavlja aktivnosti kojoj se ukućani raduju

18 meseci

•    skida cipele i čarape, otkopčava rajfešlus
•    pridržava času dok pije, pokušava da jede kašikom
•    jak strah pri odvajanju od bliskih osoba
•    igra solitarna, igra se samo u prisustvu druge dece
•    javljaju se znaci ljubomore, negoduje kada drugo dete privlači paznju na sebe
•    nekontrolisano balavljenje
•    bezrazložni nastupi uznemirenosti i smeha
•    prisutni intervali odsutnosti
•    stereotipni pokreti
•    moguća depresivnost zbog dužeg odvajanja od bliskih osoba

Socijalno-emocionalni razvoj posle druge godine kalendar razvoja deteta

24 meseca

•    skida gaćice, pantalone, kaput i jaknu
•    zatvara rajsferšlus
•    pije samo iz šolje
•    uglavnom suvo noću
•    početak paralelne igre, igra se pored vršnjaka, poveremeno im daje ili pokazuje igračku, uživa u igrama borbe i premetanja sa vršnjacima
•    početak interesovanja za grupne aktivnosti
•    ponos, jogunstvo
•    izražena ljubomora
•    reaguje na emocionalni izraz odraslog (empatija)

25 meseci

•    ostaje kraće vreme sa nepoznatom osobom

26 meseci

•    oblači delove odeće (cipele, čarape, gaćice)

28 meseci

•    inicira vlastitu igu
•    prihvata igru JA-TI
•    zna svoje ime

29 meseci

•    na vreme traži nošu

30 meseci    Razvoj bebe 7 12

•    ne mokri noću
•    nosi čašu sa vodom bez prosipanja
•    uživa pomažući odraslima u aktivnosti (briše prašinu)
•    pridružuje se grupno vodenoj igri (“ringe ringe raja”)

36 meseci

•    kaže svoj pol i godine starosti
•    koriste fraze učtivnosti: molim, hvala, izvini
•    igru često proprati govorom
•    pokušava da pospremi svoje igračke
•    napadi besa pri sputavanju i sl.

3-4 godine

•    uspostavljena kontrola defekacije i mokrenja (potrebna mu je pomoć u toaletu)
•    prva zaljubljivanja

4 godine

•    kooperativna igra sa vršnjacima
•    početak prihvatanja jednostanih pravila igre
•    samoinicijativno se pozdravlja sa odraslima
•    samostalno se priprema za spavanje
•    počinje emocionalno povezivanje
•    pojava emocija: stida, zavisti, nade i ponosa; prva estetska osećanja

4-5 godina

•    interesovanje za polne organe, moguća masturbacija
•    kompletno ovladavanje toaletom
•    strahovi od mraka, imaginarnih bića

5 godina

•    postavlja sebi sto
•    organizuje igre sa vršnjacima, preferira igru sa istim polom
•    uključuje se u razgovor sa odraslima
•    može da odloži zadovoljavanje potrebe

Socijalno-emocionalni razvoj

6 godina

•    koristi kompletan pribor za hranjenje, pravi sebi sendvič
•    čisti svoje cipele
•    ide samo u komšiluk
•    može mu se poveriti manja suma novca
•    bira omiljenog druga
•    pokazuje zaštitničko ponašanje prema mlađoj deci
•    poštuje pravila igre sa vršnjacima
•    prepoznaje svoja osećanja ljubavi i sreće, besa i razočarenja
•    situaciju može da sagleda i iz ugla druge osobe
•    realistični strahovi i strahovi od natrpirodnih bića
•    sposobnost za saradnju i zajedničke aktivnosti.

Literatura:
  1. NIH: Developmental Stages of Social Emotional Development In Children – https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK534819/
  2. http://www.earlychildhoodconnections.com/Index_htm_files/Soc%20Emo%20Informational%20Flyer.pdf
  3. Help Me Grow: What Is Social and Emotional Development – https://helpmegrowmn.org/HMG/HelpfulRes/Articles/WhatSocialDev/index.html

Uredništvo

Redakcija portala izveštava o novim događajima, istraživanjima, informacijama. Prenosi vesti i ustupa prostor. Sve vaše sugestije i predloge možete nam poslati na office@demetra.rs

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker