dijastaza trbušnih misica posle porodjaja
Dijastaza – razmicanje mišića stomaka

Da li su vam se vratili mišići na stomaku posle porođaja?

Često žene nakon porođaja misle da je sve prošlo i ne vode dovoljno računa o sebi. Ovo je veoma pogrešno jer tek sada treba da date sve od sebe da budete što zdravije jer bebi trebate još dugo. Jedna od stvari na koju ne obrate pažnju da li su se stomačni mišići vratili na mesto. Posebno one žene koje počnu sa vežbanjem, a nisu spremne.

Razmicanje trbušnog mišića - dijastaza

Dijastaza se javlja kada trbušni mišići više ne mogu da se rastežu pod pritiskom uvećane materice. Ukoliko niste fizički aktivni, pa su u mišići u lošem stanju, ovo stanje takođe može da se dogodi. Trudnice retko primete da imaju dijastazu. To se dešava kada se vaših 6 mišića na trbuhu koji se nalaze ravno sa svake strane trbuha. Ovi mišići su veoma važni jer drže vaše unutrašnje organe unutar stomaka.

Hormoni igraju važnu ulogu jer oni opuštaju vezivno tkivo kako bi se telo prilagodilo da beba ima mesta da raste. Često se mišići sami vrate na mesto nakon porođaja, kada se i nivo hormona stabilizuje.

Ako se trbušni mišići ne vrate na mesto između 3 i 6 meseci nakon porođaja, postoji mogućnost da se neće srediti bez fizikalne terapije ili nekog invanzivnijeg tretmana. Čak 40% žena ima dijastazu 6 meseci posle porođaja.

Nošenje pojasa kod dijastaze

Lekar će proceniti da li je potrebno da nosite pojas, ukoliko su razmaknuti trbušni mišići. Ako je u pitanju veliko razmicanje trbušnih mišića, verovatno da će pojas biti potreban. Ali kod malog razmicanja, bolje je da ga ne nosite. U tim slučajevima je kontraindikovan. Pojas će onemogućiti da vežbate prirodno i da se taj mali razmak vrati na staro.

Dok god imate ovaj problem, preporučeno je ustajanje preko boka i uz oslanjanje na ruke kako biste štedeli prave stomačne mišiće, a aktivirali kose mišiće.

 Ojačavanje kosih trbušnih mišića će ubrzati spajanje pravih trbušnih mišića.

Kako se utvrđuje postojanje dijastaze?

Da biste proverili da li imate dijastazu, lezite na leđa, sa savijenim kolenima i nogama na podu. Stavite dlanove na stomak, sa prstima okrenutim ka prstima. Lagano pritiskajte prste na području pupka, a zatim polako podignite glavu, povlačeći bradu do grudi. Ovo uzrokuje kontrakcije trbušnog zida. Ako između mišića (na sredini) imate razmak od najmanje 2 prsta, znači da imate dijastazu. Prazan prostor od 4 i 5 prstiju smatra se ozbiljnim. Ponovite ovaj postupak i tik iznad pupka, kao i ispod pupka jer su razdvajanja najčešća na ova tri mesta.

Žene koje su redovno vežbale u trudnoći imaju mnogo manje šanse da imaju dijastazu nakon porođaja.

Kako rešiti problem dijastaze stomačnih mišića nakon porođaja?

Nemojte sami počinjati sa vežbama, ako utvrdite da imate dijastazu. Biće vam potrebna uputstva za vežbanje koja ćete dobiti od fizioterapeuta. U suprotnom možete pogoršati stanje vašeg stomaka. Imajte na umu da ni kod nas, a ni u svetu, lekari često ne obraćaju pažnju na to. Posebno ne ginekolozi, obzirom da to na neki način nije njihova specijalnost. Zato je najbolje da se obratite fizijatru koji će se pozabaviti vašim mišićima i efikasnom oporavku.

Veoma je važno da kada odlučite da ponovo počnete sa vežbama, bilo da je to 6 nedelja, nakon vaginalnog porođaja, ili 6 meseci, nakon carskog reza, obavezno proverite da li su se mišići vratili, pa tek onda smete početi vežbe za stomak.

Ukoliko se radi o ozbiljnoj dijastazi, koja se ne može regulisati putem fizikalne terapije, slušajte upute lekara i ako je potrebno operativnim putem rešite problem. Ovo se radi kada više ne planirate trudnoću.

Koji su drugi problemi koji se mogu javiti zbog razmicanja mišića stomaka?

Dijastaza može da dovede do hroničnih bolova u donjem delu leđa, nevoljnog mokrenja, otežanog pražnjenja creva, bola tokom seksulanih odnosa, bola u karlici i kuku.

Pročitajte još:

Nova trudnoća nakon porođaja

10 činjenica o vašem telu 6 nedelja nakon porođaja

Booking.com