Spavanje kod žena
Spavanje kod žena

Istraživanje sprovedeno 1998. godine je pokazalo da prosečna žena starosti između 30 i 60 godina spava samo 6 sati i 41 minut dnevno tokom radne nedelje. (Izvor: National Sleeping Foundation). Osim toga, žene mnogo češće od muškarca imaju poteškoća sa nesanicom, teže uspevaju da zaspu i više se bude tokom noći.

Kako je spavanje, pored hrane, najvažnije za zdravlje žena, dobro bi bilo da mogu sebi da omoguće potrebnih 7 do 9 sati kako bi njihova produktivnost bila bolja. Nedovoljan san utiče na rezultate u učenju, na poslu, ali i povećava rizik od bolesti i gojaznosti.

Promene kod žena i njihov uticaj na zdrav san

Žene tokom života prolaze kroz niz promena kao što su menstrualni ciklus, trudnoće, a zatim i menopauza. Sve ovo ima veoma veliki uticaj i na kvalitet sna. Promene nivoa hormona progesterona i estrogena, koje se događaju svakog meseca, imaju veliki uticaj na kvalitet sna kod žena.

Tokom trudnoće žene posebno imaju problem sa snom. Razlozi su brojni: od toga da zbog pritiska na bešiku često moraju u toalet, nezgodno im je da se nameste za spavanje, imaju grčeve u nogama, brinu o predstojećem porođaju, imaju gorušicu u ležećem položaju i drugo.

Pročitajte: 20 saveta za borbu protiv nesanice u trudnoći

Problem je što često žene, kada steknu loše navike spavanja u trudnoći, zadržavaju te loše navike i kasnije. Zapravo, prvo nakon porođaja imaju period od nekoliko meseci, ili godina, kada se dete budi više puta noću. Nekada im deluje da su se navikle na iscepkan san, ali on je veoma loš za opšte zdravstveno stanje.

Zbog povećanja abdominalnih masti, može doći do apneje kod žena u menopauzi. Apneja je češća kod žena koje imaju prekomernu telesnu težinu i dovodi do ozbiljnih poremećaja sna.

Žene u menopauzi uglavnom smanjuju tempo, često imaju i manje obaveza, a i potreba za kvalitetnim snom je kraća. Zbog toga se češće sreću sa problemom nesanice.

Insomnija kao problem savremene žene

Nesanica je najčešći probem vezan za spavanje i češće pogađa žene. Pored stresa koji savremeni život nameće i problema sa egzistencijom, sa kojima se većina žena u Srbiji suočava, sasvim je očekivano da se javljaju i problemi sa snom.

Dobra vest je da se uz odgovarajući tretman lako može regulisati poremećaj spavanja.

Šta je narkolepsija?

Narkolepsija je osećaj velike pospanosti tokom dana sa povremenom nesvesnim epizodama propadanja u san. Ona može ukazivati na to da vam je potrebno više sna ili je pokazatelj poremećaja koji se dešava kod 1 od 2000 osoba. Poremećaj je hroničan, neurološki i često se javlja još u pubertetu. Tada je kod nekih devojčica ponovo potreban san u većoj meri, a one se prirodno zbog okruženja trude da san svode na manju meru. Neretko ležu uveče kasno i tokom dana imaju epizode nekontrolisane pospanosti.

Ljudi koji pate od narkolepsije imaju iznenadne napade pospanosti koje ne mogu da izbegnu, gube naglo mišićni tonus i snagu i nekada imaju poremećen san noću.

Uzroci poremećaja sna kod žena

Ukoliko je nesanica samo posledica nekog drugom problema, onda je prvo potrebno rešavati uzrok, pa će se problem sa nesanicom samim tim rešiti. Depresiji su žene dvostruko sklonije od muškaraca, zatim anksioznost, stres, inkontinencija urina, refluks – sve to mogu biti razlozi nesanice.

Uzrok poremećaja spavanja noću mogu biti i osobe koje imaju poremećaj noćnog jedenja hrane, kao i osobe koje trpe bol. Sindrom nemirnih nogu je još jedan od problema zbog kojih može doći do nesanice. Ovaj sindrom se rešava kretanjem pa je samim tim logično da ljudi imaju problem kada su umorni i pokušavaju da spavaju.

Rad u smenama je jedan od glavnih uzroka poremećaja sna. Ovakav način funkcionisanja se kosi sa time da organizam voli rutinu. Više nesreća na poslu se dešava upravo tokom noćne smene, kada se pokazalo i da su ljudi manje efikasni, sa većim rizikom od grešaka. Žene koje rade noćne smene, neretko pate od poremećaja menstrualnog ciklusa, imaju visokorizične trudnoće, veći procenat pobačaja, prevremenih porođaja i beba sa malom težinom na rođenju u odnosu na žene koje rade dnevne smene.

Prirodni načini za pobošljanje kvaliteta sna kod žena

Postoje brojni načini uz pomoću kojih se može postći zdrav san:

  • Rutina - kako kod beba, tako i kod odraslih, dnevna rutina ima veliku ulogu u kvalitetu sna.
  • Vežbanje – o važnosti vežbi za zdravlje nema potrebe da govorimo. Vežbanje će u mnogome pomoći da imate besprekoran san. Važno je samo da ne vežbate tik pred spavanje suviše intenzivno.
  • Ishrana – teška i masna hrana mogu otežati varenje i izazvati probleme sa spavanjem. Potrudite se da vam večera bude lagana i ne previše obilna.
  • Voda – dehidratacija može da bude uzrok lošeg kvaliteta sna. Više: Pijenje vode i nesanica  
  • Alkohol i kofein – pokušajte da ove dve stvari smanjite na razumnu meru, ako ne i ukinete potpuno. Nemojte piti napitke sa kofeinom u poslepodnevnim satima.
  • Ambijent – važno je da spavate sa odgovarajućim jastukom, na udobnom dušeku u zamračenoj prostoriji u kojoj nije pretoplo. Potrudite se da napravite prijatnu atmosferu za spavanje.

Ako nesanica i dalje postoji, kada se primene dati saveti, lekar može da vam prepiše neki blaži lek ili suplement koji potpomaže spavanje.

Pročitajte još:

Uticaj štitne žlezde na spavanje

Uticaj nedostatka sna na decu i tinejdžere

Image by Jess Foami from Pixabay

 

Booking.com