Name $ScriptID$ Home Page zZblDStL7dLK5wAtgeHrlPUITBORXLhIXD2LdB.4opr.I7

Metabolizam i mršavljenje

Metabolizam i mršavljenje

“Lako je njoj da bude mršava, ona ima dobar metabolizam.”

“Skoro ništa ne jedem, ali ne mršavim, imam spor metabolizam.”

Često čujemo ove reči, a možda ste ih nekad baš i vi izgovorili.

Metabolizam je inače dosta mistifikovan u svakodnevnom životu ljudi, a često mu se pridaju značenja i svojstva koja nisu tačna.

“Mada je istina da je metabolizam vezan za telesnu težinu, ta veza verovatno nije onakva kakvom je zamišljate. Zapravo, nasuprot uvreženom verovanju, spor metabolizam retko uzrokuje dobijanje prekomerne težine. Iako vaš metabolizam utiče na osnovne potrebe tela za energijom, ono što jedete i pijete i vaša fizička aktivnost određuje koliko ćete biti teški”, objašnjavaju stručnjaci američke Mejo mlinike u članku “Metabolizam i gubitak kilograma: Kako sagorevate kalorije”.

 

Šta je metabolizam?

Uprošćeno rečeno, metabolizam je proces u kom vaše telo pretvara ono što ste pojeli i popili u energiju. Tokom ovog kompleksnog biohemijskog procesa, kalorije u hrani i piću uz pomoć kiseonika stvaraju energiju koja je potrebna vašem telu da funkcioniše. Čak i kada se odmarate, vašem telu potrebna je energija za mnoge “prikrivene” funkcije – disanje, cirkulaciju krvi, podešavanje nivoa hormona, rast ćelija... Broj kalorija koje vaše telo potroši dok izvršava ove osnovne funkcije je takozvani bazalni metabolizam.

Lekari Mejo klinike navode da na ovaj bazalni metabolizam utiče nekoliko osnovnih stvari:

  • Vaša veličina i građa – što ste viši i krupniji, ili što imate više mišića, trošićete više kalorija čak i kada mirujete.
  • Vaš pol – muškarci obično imaju više mišića, a manje masnih naslaga u poređenju sa ženama koje imaju identičnu telesnu težinu. Zato muškarci troše više kalorija.
  • Vaš uzrast – Kako starite, smanjuje se vaša mišićna masa na račun masti, a uporedo sa tim smanjuje se i broj kalorija koje utrošite.

Povezani članci

Booking.com