vitamini da li treba da pijete tablete
Dodatni suplementi – koje treba da pijete, a koji ne pomažu

U današnje vreme, društvo konzumira mnogo bespotrebnih stvari, a često je izbor posledica reklame, a ne realnih potreba. Sa druge strane, dobro je da imamo izbor da kupimo ono što nam je potrebno za poboljšanje zdravlja i smanjenje rizika od zdravstvenih problema. Treba imati u vidu da smo svi različiti te samim tim, svi imamo i drugačije potrebe za vitaminima.

Važno je da imate u vidu da svaki vitamin koji pijete ima svoje benefite, ali i svoja neželjena dejstva. Stoga bi bilo najbolje da se pre uzimanja bilo kog suplementa dobro posavetujete sa svojim izabranim lekarom.

Vitamini i minerali - potrebni dodaci ili ne?

Vitamin D

Vitamin D pomaže da kosti ostanu jake. Kod ljudi sa dovoljnom količinom vitamina D je manja verovatnoća da dođe do preloma kostiju. Važno je znati da telo proizvodi vitamin D kada je osoba izložena suncu, stoga se savetuje da boravite na otvorenom redovno, kako vi, tako i deca.

Bebama je obavezno davati vitamin D tokom prve godine, kao i tokom narednih godina u mesecima koji u sebi imaju slovo R (od septembra do aprila).

Vitamin D jedan od retkih kod kog je dokazano da je suplemetacija veoma efikasna.

Ipak, to ne znači da treba da pijete vitamin D na svoju ruku, već samo ako vam je lekar to preporučio. Dovoljno je da redovno boravite napolju, a takođe ga ima i u tuni i lososu.

Kalcijum

Ako vam lekar nije izričito preporučio kalcijum (kao što je slučaj kod nekih vidova alergija), nema potrebe da uzimate suplemente kalcijuma. U situacijama kada ste u drugom stanju ili dojite, možda će vas takođe savetovati da uzimate dodatne količine kalcijuma, jer beba nadomešćuje svoje potrebe, a da vi to ne možete da primetite i osetite. O tome više možete pročitati ovde: Unos kalcijuma u trudnoći

Neka istraživanja dovode u vezu povećan unos kalcijuma sa rizikom od raka prostate i srčanih bolesti, ali još se radi na ovim ispitivanjima. Svakako nemojte samoinicijativno piti veće količine kalcijuma, a njega ćete u dovoljnoj meri uneti ako redovno konzumirate mlečne proizvode, kao i mleveni susam ili tahini.

Kosti možete ojačati vežbama kao što su brzo hodanje, trčanje, dizanje tegova, ples ili tenis.

Probiotici

Probiotici su dobre bakterije koje se prirodno nalaze u fermentisanim namirnicama kao što je jogurt, kombuha ili kiseli kupus. Oni prave ravnotežu između dobrih i loših bakterija i štite organe za varenje. Pored toga, probiotici snižavaju holesterol  i poboljšavaju imuni sistem. Međutim, upotreba suplemenata probiotika još uvek nije dokazana. Stoga ih ne treba uzimati svakodnevno, posebno u situacijama kada se to radi preventivno. Redovna konzumacija korisnih namirnica je sasvim dovoljna.

Folna kiselina

Ukoliko planirate trudnoću ili ste već u drugom stanju, veoma je važno da redovno uzimate folnu kiselinu. Uzimanje 400µg folne kiseline dnevno najmanje 3 meseca pre začeća, sprečiće rizik od oštećenja bebinog mozga i kičme. Više o folnoj kiselini možete pročitati OVDE!

Multivitamini

Ukoliko mislite da ne unosite dovoljno raznovrsnu hranu, pa ste rešili da posegnete za multivitaminskim dodacima, to uopšte nije dobra ideja. Istraživanja su pokazala da vas dodaci ovakvih vitamina sigurno neće sačuvati srčanih bolesti, tumora, kao ni gubitka pamćenja. Za ostale zdravstvene probleme, veliko je pitanje da li će kompleks vitamina imati željeno dejstvo, da li će vam pomoći ili samo nataložiti određene vitamine koji vam mogu stvoriti probleme.

Najbolje je da pre svega redovno jedete raznovrsnu  domaću hranu i dosta voća i sirovog povrća.

Vitamin C

Telo nije u stanju da samo proizvodi vitamin C, pa se on mora unositi putem hrane. Vitamin C se može lako unositi u dovoljnim količinama. Dovoljno je da pojedete pola šoljice iseckane sveže crvene paprike ili 3-4 šolje pomorandže.

Postoji mnoštvo popularnih proizvoda koji sadrže velike količine vitamina C i uzimaju se kao prevencija prehlade, ali nije dokazano da zaista i pomažu u tom smislu.

Moguće je da će vam lekar kod prisutne anemije uz suplementaciju gvožđa tražiti da povećate unos vitamina C.

Magnezijum

Magnezijum je veoma važan mineral bez kog telo ne može da funkcioniše ispravno. On vam daje energiju i održava telo zdravim. Ima ga u dosta namirnica uključujući krompir, orašaste plodove i semenke, zatim integralne žitarice i lisnato zelje. Dosta ljudi ga ne uzima u dovoljnoj količini, a jedni od prvih simptoma da je unos magnezijuma nedovoljan su grčevi u nogama.

Više o unosu magnezijuma možete pročitati OVDE!

Vitamin B12

Kada je u pitanju vitamin B12, kod njega se javlja jedna specifična situaciji “ili-ili”. Dok jedna grupa ljudi preteruje sa unosom životinjskih namirnica, drugi ga pak imaju premalo. Najmanja je grupa ljudi koji pravilno doziraju unos vitamina B12.

Vitamin B12 je neophodan za proizvodnju crvenih krvnih zrnaca i održavanje nervnog sistema zdravim. Najviše vitamina B12 ima u mesu, ribi, jajima i mleku.

Vegeterijanci, vegani, oni koji često konzumiraju ishranu bez mesa u dužim periodima (na primer, tokom posta), ljudi sa Kronovom bolešću i stariji od 50 godina najčešće imaju nedostatak vitamina B12.

Postoje brojni suplementi vitamina B12, koji bi trebalo da ga nadoknade, ali njihova efikasnost, nažalost do danas nije dokazana.

Vlakna u obliku suplemenata

Vlakna se prirodno nalaze u integralnim žitaricama, povrću, voću, mahinarkama, semenkama i orasima.

Većina ljudi ih unosi svakodnevno, ako se hrani raznovrsno. Potrebne količine vlakana za žene do 50 godina su 25 grama dnevno, dok je muškarcima dovoljno 38 grama dnevno.

Istraživanja su pokazala da samo 5% populacije unese ove količine.

Ako imate problem sa nadimanje, obratite pažnju da ne unosite previše vlakana, a povećajte i unos vode kod suplementacije vlaknima.

Kurkuma

Novootkrivena kurkuma na ovim prostrorima je postala trend. A, kako smo mi skloni da poverujemo u svašta,  tako odjednom mislimo da kurkuma može sprečiti sve zdravstvene probleme. Svakako je kurkuma korisna, ali još nije dokazano da sprečava zdravstvene probleme. Do 8 grama kurkume dnevno se smatra sigurnim, ali nemojte preterivati sa većim količinama. Kao dodatak ishrani je dozvoljena i poželjna.

Pročitajte: Kurkuma protiv gripa i depresije

potrebni i nepotrebni vitamini

Omega 3

Masne ribe kao što su losos, skuša i sardina imaju omega-3 zdrave masti koje mogu smanjiti rizik od srčanih oboljenja. Ako redovno jedete ribu I koristite maslinovo ulje, nema potrebe da uzimate ove suplemente. Ipak, ako to ne činite, znajte da telo ne može samo da proizvede omega 3. Razmislite o opciji uzimanja kapsula omega 3, ali imajte u vidu da su istraživanja pokazala da omega 3 u namirnicama i suplementaciji može različito da deluje na vaš organizam.

Koenzim Q10

Koenzim Q10 je antioksidans koji telo pravi. Danas ga možete naći u obliku tableta, a ljudi ga uzimaju zbog prevencije srčanihj problema, za lečenje migrene, smanjenje simptoma Parkinsonove bolesti i drugo. Nažalost, istraživanja koja pokazuju efikasnost u ovim slučajevima su štura i nisu dokazana.

Uzimanje većih količina koenzima Q10 može izazvati bolove u stomaku i nesanicu, pa je najbolje da se ipak posavetujete sa lekarom pre kupovine suplemenata.

Melatonin

Melatonin je hormon koji se proizvodi tokom spavanja, a prodaje se i u obliku tableta. Međutim, nema dovoljno dokaza da je dugotrajna upotreba bezbedna po zdravlje, pa povedite računa da ga ne konzumirate često.

Glukozamin

Sve češće se spominje suplementacija glukozaminom zbog prevencije artristisa. Glukozamin se prirodno nalazi u hrskavici. Istraživanja ove suplementacije je oprečno, dok jedna pokazuju da postoji pomak u lečenju artritisa, druga kažu da poboljšanja nema. Ipak, važno je da ne postoje štetni efekti korišćenja ovih suplemenata, ali najbolje je da se konsultujete sa lekarom.

Image by Steve Buissinne from Pixabay

Booking.com