Zašto je unos proteina toliko važan?

Različite vrste proteina

I među proteinima postoje razlike. Na primer, meso i mleko se smatraju potpunim, dok su biljni proteini nepotpuni jer im fali jedna ili više esencijalnih amino-kiselina. Za one koji unose dovoljne količine mesa, kao i mlečnih proizvoda, ovo nije problem. Međutim, vegani moraju veoma pažljivo planirati obroke, kako bi uneli sve amino-kiseline svakodnevno. Dobra vest je da se ne moraju unositi sve amino-kiseline u svakom obroku, već samo u toku svakog dana.

Važno je da znate da postoji i različita iskoristljivost proteina. Neki izvori proteina su kvalitetniji od drugih. Tabela prikaza preuzeta je iz teksta Proteini nutricioniste Jasmine Mitrić.

Proteini iskoristljivost

Dnevni unos proteina

Najbolji odnos proteina i ostale hrane je da 30% porcije bude kvalitetan izvor proteina u svakom obroku.

Proteine je tokom dana najbolje unositi podeljeno u najmanje dva obroka, jer se tako raspoređuje količina potrebna telu u svakom trenutku. Vaše telo ne može da skladišti proteine i ostatak će se čuvati kao masti ili eliminisati.

Deca treba da pojedu 1 gram proteina na 1 kg telesne mase. Potrebe za proteinima rastu sa godinama, a odraslima je potrebno oko 60 grama čistih proteina dnevno. Na deklaraciji nekih proizvoda možete pročitati i koliko proteina svaki od njih sadrži.

Primer dnevnog jelovnika za dete teško 35 kilograma:

90 grama pilećih grudi = 11 grama proteina

2.5 dl punomasnog mleka = 8 grama proteina

2 kašike putera od kikirikija = 7 grama proteina

30 grama punomasnog sira = 7 grama proteina

80 grama brokolija = 2 grama proteina

 

Zašto su proteini važni?

Proteini su veoma važna komponenta svake ćelije organizma. Kosa i nokti se uglavnom sastoje od proteina, telo ih koristi kako za izgradnju, tako i za zarastanje rana i lečenje. Beba u stomaku se razvija od proteina. Telo koristi proteine za hormone i razvoj nervih ćelija, a važan su gradivni deo kostiju, mišića, hrskavice, kože i krvi.

Vitamini i minerali su mikroelementi i oni su telu potrebni u malim količinama, dok su proteini, masti i ugljeni hidrati makroelementi koji su potrebni telu u velikoj količini. Proteini, za razliku od masti i ugljenih hidrata, nemaju mogućnost skladištenja i zato se svakodnevno moraju unostiti u određenom balansu kako bi se sve amino-kiseline unele.

 

 

 

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Booking.com