Zašto je unos proteina toliko važan?


Simptomi nedostatka proteina u organizmu

  • spor metabolizam,

  • problemi sa gubljenjem telesne težine,

  • problemi građenja mišićne mase,

  • loša koncentracija i problemi sa učenjem,

  • česte promene raspoloženja,

  • problemi sa mišićima, kostima i zglobovima,

  • promene šećera u krvi koje mogu da izazovu dijabetes,

  • zadržavanje vode u organizmu,

  • pojava vode u kolenu,

  • sporo zarastanje rana,

  • loš imunitet.

Zašto je neka proteinska hrana bolja od druge?

Telo može da napravi neke amino-kiseline, ali ostatak mora da dobija iz proteina hrane. Od 20 amino-kiselina postoje određene koje se smatraju da su od suštinskog značaja za funkcionisanje organizma, a telo nije sposobno da ih stvori samo. Dok postoje neesenijalne koje organizam može da stvori sintezom drugih amino-kiselina.

U Evropi, SAD i mnogim razvijenim zemljama, ljudi retko imaju deficit proteina, osim ako sami ne odaberu neki specifičan način ishrane. Međutim, neretko se događa da svakodnevno jedu istu hranu, koja ne varira dovoljno, pa iako unose puno proteina ne unose sve amino-kiseline.

Ljudi koji jedu niskokaloričnu ili vegansku ishranu su posebno izloženi riziku da imaju manjak proteina, obzirom da su proteini koji potiču od životinja kompletni (sadrže sve esencijalne amino kiseline). Moguće je da svakodnevno kombinuju različite vrste izvora proteina u cilju stvaranja neophodnih amino-kiselina – pirinač sa pasuljem ili povrće sa integralnim žitaricama na primer. Ipak, uvek nedostaju i neke amino kiseline koje se nalaze samo u kompletnim proteinskim izvorima. Izvor: www.draxe.com

Vrste amino-kiselina

Proteini se nekada opisuju kao ogrlice od perli. Svaka perla je različita amino-kiselina i veoma je važno da će se pokidati, ako samo jedna nedostaje. Postoji 22 različite amino-kiseline od kojih naše telo samo može da proizvede 13. Međutim, preostalih 9 je neophodno da unesete iz hrane. Hrana koja sadrži potpune ima svih 9 vrsta amino-kiselina.

Booking.com