kada dete ne spava dovoljno
Šta se dešava kada dete ili tinejdžer ne spava dovoljno?

Svi smo svesni koliko je san bitan. Ipak, roditelji često nisu sigurni zašto je od vitalnog značaja koliko dete spava. Naučnici su ustanovili da je kod dece san podjednako važan kao i zdrava hrana.

Pored sna i hrane, za decu je važno da su fizički aktivna. Ukoliko dođe do disbalansa bilo koje od ovih stvari, deca neće moći da ostanu zdrava, da pravilno rastu i razvijaju se, ali ni da postižu dobre rezultate u školi.

Koliko je važno da deca vremenski dovoljno spavaju, toliko je važno i vreme u koje spavaju. Statistika pokazuje da se deca drugačije razvijaju i nedovoljno rastu ako ležu kasnije nego što je prirodno i spavaju pre podne dugo.

Posledice lošeg sna kod dece i adolescenata

Posledice nepravilnog sna kod dece se manifestuju kroz zastoj u rastu i poremećaje u razvoju,  pojavu gojaznosti i loš imunitet.

Istraživanja su pokazala da ova deca imaju probleme u ponašanju, poremećaje učenja, probleme sa iskazivanjem i kontrolom svojih emocija. Nedavna studija je pokazala da su adolescenti sa poremećajem u spavanju skloniji upotrebi droge i samoubilačkim mislima.

Iako se često mediji i nove tehnologije krive za probleme sa učenjem i gojaznošću kod dece, rezultati istraživanja su pokazali da je glavni uzrok nedostatak sna. Deca često gledaju televiziju ili igraju igrice na uštrb sna. Posebno noću.

Hiperaktivnost kod dece i poremećaji pažnje su vrlo često posledica nedovoljnog i nekvalitetnog sna.

Pročitajte još:

Poremećaji pažnje i hiperaktivnost

Poremećaji koji mogu da prate ADHD 

Rast deteta i vreme spavanja

Adolescentima je potrebno manje sna nego manjoj deci. Prirodno je da oni odu na spavanje sat vremena kasnije nego što to čine mala deca. Međutim, problem se javlja u tome što oni ne odlaze na spavanje sat, već 3 sata kasnije. Ova dva sata koja prave problem su posledica društvenih očekivanja, učenja noću i pristupa novim tehnologijama.

Roditelji moraju biti uključeni u planiranje spavanja njihovog deteta. Ne smeju prepustiti detetu da stalno bude van okvira zdravog sna. U redu je da postoje izuzeci, ali ne sme biti pravilo da dete nekvalitetno spava.

Verovatno nije iznenađujuć podatak da je nedavna studija pokazala da smanjenje vremena ispred televizora ili ekrana, zajednička večera i odlazak na spavanje na vreme za posledicu imaju čitave porodice sa adekvatnom telesnom težinom.

Izvor: National Sleep Foundation

  • Wolfson AR, Montgomery-Downs HE, editors. The Oxford Handbook of Infant, Child and Adolescent Sleep and Behavior. New York: Oxford University Press; 2013.
  • Dahl RE, Lewin DS. Pathways to adolescent health sleep regulation and behavior. Journal of Adolescent Health. 2002;31:175-184.
  • Arora T, Hussain S, Hubert Lam KB, Lily Yao G, Neil Thomas G, Taheri S. Exploring the complex pathways among specific types of technology, self-reported sleep duration and body mass index in UK adolescents. International Journal of Obesity. 2013;37:1254-1260.
  • Luyster FS, Strollo PJ, Zee PC, Walsh JK. Sleep: A health imperative. SLEEP. 2012;35:727-734.
  • Carskadon MA. Sleep in adolescents: the perfect storm. Pediatric Clinics of North America. 2011;58:637-647.
  • Haines J, McDonald J, O'Brien A, Sherry B, Bottino CJ, Schmidt ME, Taveras EM. Healthy Habits, Happy Homes: randomized trial to improve household routines for obesity prevention among preschool-aged children. JAMA Pediatrics. 2013;167:1072-1079.

Image by Anemone123 from Pixabay

Booking.com