socijalizacija deteta
Socijalizacija deteta

Roditelji često od starta brinu samo o fiziološkim potrebama bebe. Preokupirani time da li je beba sita, suva ili ima grčeve ne razmišljaju o razvoju socijalizacije kod deteta. Socijalizacija se razvija paralelno uz druga znanja koja beba usvaja.

Kako se razvija socijalizacija od najranijeg uzrasta do škole?

Mama je najvažnija osoba prvih dana

Beba u početku sebe ne razlikuje od majke. Ne zna da pravi razliku između sebe i nje, već je to jedinstvo i njoj je najvažnije da je oseća majčin dodir i otkucaje njenog srca. Iz tog razloga, bebe se smiruju u maminom naručju i prvih meseci najrađe spavaju uz majku. Prvih dana je samo potrebno da budete tu za bebu, držite je na grudima i uživajte. Od te simbioze ćete oboje imati samo benefite. Ovo su prvi dani pravilnog razvoja jedne osobe i od ljubavi i nežnosti koju bude osećala tokom ovog perioda potiče sav odnos koji će se kasnije graditi i sa drugim ljudima.

 Novorođenče ne može da se razmazi ili navikne na ruke. Njena jedina potreba, osim hrane i čistih pelena, je da bude bezbedna i sigurna. Tako će se osećati kada bude kod vas u zagrljaju.

 Beba plače jer ne zna kako da drugačije dozove majku. Time što se smiri kada je majka drži i miluje, samo pokazuje da se plaši da ostane sama. Od trećeg meseca beba će početi osmehom da pokazuje kada je zadovoljna i već do polovine prve godine, znaće da drugima pokaže kada je tužna, a kada srećna. Tada će beba hteti da dozvoljava i nepoznatim osobama da je uzmu, jer još uvek nema razvijen strah od nepoznatog.

Porodica je osnov pravilnog razvoja socijalizacije bebe

Najvažniju ulogu, pored majke, ima čitava porodica u kojoj beba provodi svoje prve mesece života. Beba će se osećati najsigurnije u poznatom okruženju, sa dva meseca će već reagovati na ljudske glasove i biti zadovoljna kada joj se priča i peva. Već trećeg meseca će se svesno smejati i reagovati pozitivno kada joj se drugi obraćaju. Sa 5 meseci se mogu primetiti prvi znaci tuge kada joj roditelji nisu u vidokrugu. Do punih 6 meseci, beba će početi aktivnije da zahteva pažnju sa „dozivanjem“, bacanjem predmeta, i klicanjem, kako bi dozvala poznate osobe da imaju interakciju.

Što je beba starija, to će više razvijati strah od nepoznatih. Nemojte da vas to uznemirava. Sva živa bića imaju urođeni instinkt da se klone potencijalne opasnosti. A beba ne može da zna da li neko nepoznat želi da je povredi. Ona je najsigurnija kada je na bezbednom, a to je svakako vaše prisustvo.

Važnost druženja sa drugom decom

Beba prvih pola godine ne obraća pažnju na druge bebe. Tada je skocnetrisana na odrasle i oni zadovoljavaju njene potrebe. Kako beba raste, tako više ima potrebe da za upoznavanje drugih. Beba će sa 7 meseci već dodirivati, vući i pokušavati da otme predmet drugoj bebi.

Jednogodišnje dete uglavnom ne zna da se igra sa detetom svog uzrasta. Oni se igraju svako za sebe i komuniciraju pipanjem, gurkanjem i pokretima. Gledajući sa strane, deluju zadovoljni načinom na koji se zabavljaju, ali prave međusobne igre ima veoma retko.

U periodu od jedne do tri godine, dete ima sve intenzivniju potrebu za društvom svog uzrasta. Igra sa vršnjacima je neophodna deci zbog pravilnog psihičkog razvoja, podjednako kao da zadovolji svoje fiziološke potrebe.

Detetu je nakon treće godine neophodno da ima vreme sa svojim vršnjacima, ali ne tako što će se družiti u parkiću, dok ih roditelji kontrolištu šta rade i svakog časa se uključuju da nešto ispravljaju i usmeravaju.

Do tri godine, druženje sa vršnjacima se često svodi na dodirivanje, udaranje, otimanje igračaka i često plakanje. Dete može biti tužno, posebno ako drugo dete pokaže zadovoljstvo nakon što ovo uradi. Međutim, dete će brzo naučiti da poštuje drugu decu, da ne može da ga udari ili mu otima igračke.

Na najsuroviji, ali i najprirodniji način dete će u igri sa vršnjacima naučiti da mu može biti uzvraćeno istom merom i da nije centar sveta.

Zašto je vrtić potreban deci?

Dete će vremenom naučiti da posotje pravila društva. Brzo će naučiti da ne može da se bavi samo zadovoljavanjem sopstvenih potreba, već će početi da uvažava i potrebe drugih.

Boravak u vrtiću je ključan za pravilan razvoj deteta. Predškolske ustanove imaju veoma važan značaj za intelektualan i socijalni razvoj deteta. Dete uči kroz igru i interakciju sa svojim drugarima. Tamo se stvaraju prva prijateljstva. Pravila u vrtiću su drugačija od onih u porodici. Dete se u predškolskoj ustanovi bori za svoj položaj, uči da se osamostaljuje, stiče rutinu i razume pravila grupe. U vrtiću se uči da mora da se bori za svoj položaj, ali i tome šta je poštena igra.

Dešavaće se u predškolskom uzrastu da se dete koleba između odlaska da se igra sa vršnjacima i bude sa roditeljima. To je sasvim normalno. Tokom ranog uzrasta, deci je potrebno da budu sigurna i zaštićena, uživaju u osećaju pripadnosti roditeljima, ali i u igri sa drugarima.

Image by Cheryl Holt from Pixabay

Booking.com