plivanje, dete, pliva
Najlakši načini da dete nauči da pliva slobodnim stilom (kraul)

Uglavnom sva deca prvo nauče da plivaju kao kuce, a slobodni stil ili kraul im se čini suviše težak.  Čak i mnogi odrasli ne znaju da plivaju pravilno slobodnim stilom.

 Roditeljima je nekada teško da deci pokažu ovaj način plivanja i približe im što više kako to da urade, a da se istovremeno i opuste.

Deca i disanje tokom plivanja

Jedan od najvećih izazova kod učenja plivanja je zapravo disanje. Deca su veoma zbunjena da koordiniraju ruke, noge i da drže zatvorena usta, koja su u početku tik iznad vode, dok treba da normalno dišu. Oni su ujedno i preplašeni da li će se održati iznad vode što dodatno otežava ravnomerno disanje. Često nesvesno zadržavaju dah i time se brzo umaraju.

Nakon što nauče da se održavaju na vodi, podjednako je važno da radite na tehikama disanja i opuštanja kako bi istinski počeli da uživaju u plivanju i mogli da izdrže duže intervale kretanja u vodi.

Nemojte vršiti pritisak i plašiti dete

Roditelji nekada zbog nestrpljenja, a nekada iz najbolje namere naprave niz grešaka:

Vikanje na dete. - Nikada nemojte vikati na dete i stvarati mu dodatni pritisak. Potrebno je da budete odlučni i uverite dete da je bezbedno. Ono vam bezrezervno veruje, ali je prirodno da se plaši nečega što mu je nepoznato. Vikanjem ćete samo proizvesti kontraefekat.

Strpljenje. - Morate imati strpljenje za dete. Normalno je da će imati niz pitanja vezano za plivanje, bezbednost, kako ste vi naučili da plivate, šta ako proguta vodu, šta ako mu uđe u nos ili uši. Isto tako će se do određenog momenta plašiti svega. Možda će naučiti da pliva poslednjeg dana na moru ili poslednjeg dana leta. Naravno da bi vi da što pre nauči kako bi duže uživalo, ali tenzijom i ubrzavanjem ništa nećete uspeti da postignete.

Bacanje deteta u vodu – Ovo je jedan od najgorih i najnebezbednijih načina da pokušate da naučite dete da pliva. Osim što je mala verovatnoća da će tako išta naučiti, može steći strah od vode kog se još  dugo neće osloboditi. Dete u vama vidi sigurnu luku, a ne nekoga ko može da ga dodatno ugrozi i tako bi trebalo i da ostane.

Image by Arek Socha from Pixabay

Korak po korak do samostalnog plivanja slobodnim stilom - kraul

1. korak  - Vežbanje pokreta nogu

·         Roditelji uglavnom prvo uče dete da mlati nogama kada ga spuste u vodu. Ovo je normalno jer je ljudima prirodno da  se kreću i to im se čini kao najlogičniji izbor.

·         Važno je da dete pravilno drži noge i udara njima ravno gore dole opruženim stopalima. Počnite da vežbate dok sedite na ivici bazena, dušeku ili betonskoj ivici plaže. Neka prvo vežbaju da vodu dotaknu vrhovima prstiju kao balerina, zatim da tako ispruženim prstima uranjaju stopala u vodu.

·         U sledećoj fazi neka vežbaju sa nogama potopljenim iznad skočnog zgloba, ali tako da i dalje prave iste pokrete  ispruženim nogama. Ostavite ih da malo tako vežbaju i dublje zaranjaju noge. Podrazumeva se da sve vreme morate da ih nadgledate da li su bezbedni.

·         Ako je dete sposobno da drži noge ispružene, moći će i da ih drži dok leži na stomaku.

2. korak – Ulazak u vodu

·         Neka dete sada uđe u vodu, ali tako da su mu noge u dubljem delu, a ruke u plićem. Ako vežba u bazenu, nega ruke budu bliže stepenicama.

·         Neka pomera noge kako je prethodno opisano, dok  se rukama napred pridržava.  Pustite ih da sami pokušavaju, ali neka imaju oslonac za ruke ili neka se drže za vas.

·         Kada dete pravilno održava položaj nogu, vreme je da pređete na narednu fazu.

3. korak – Držite dete za ruke

·         Držite ruke vašeg deteta ispod površine vode, dok leži na stomaku i neka radi nogama onako kako je naučilo gore-dole. Vodite računa o tome da dete ne savija kolena i da noge uvek budu ispod površine vode.   Prsti na nogama će povremeno  izaći na površinu vode, ali važno je da noge budu ispod.

·         Moguće je da će dete zbog straha držati ruke savijene, ali za početak je to sasvim u redu. Ohrabrite dete da ispruži i ruke i odalji se.

4. korak – Duvanje mehurića

·         Držite dete za ruke i neka gleda u dno dok duva mehuriće na usta. Slično plutanju, ali neka vežba da podiže glavu da uzme dah, a zatim vraća lice pod vodu dok duva mehuriće.

5. korak – Položaj šake

·         Važno je da dete nauči da drži prste skupljene, u položaju lopatice, a ne da otvara dlan i propušta vodu kroz prste. Vežbajte položaj šake na mestu u bazenu, moru ili reci gde dete može stajati stabilno. Važno je da dete stekne osećaj guranja vode.

·         Kada nauči da pravilno drži dlanove, pridržavajte ga tako da može ispružiti prednji deo tela ispred sebe i vežbati sa ispruženim rukama. Pomozite im da naprave zamahe skroz ispod boka. Zatim visoko podignite detetu ruku i vratite je u početni položaj. Menjajte ruke naizmenično, a onda pustite dete da to radi.

·         Stanite ispred deteta i pridržavajte mu samo ruke dlanovima dok ono pluta ispred vas. Neka vežba da zamahuje rukom, a onda kada napravi krug, vrati je u vaš dlan i tako iznova. Ohrabrite dete da istovremeno pomera noge gore-dole.

6. korak  - Pridržavajte dete dok pliva

·         Držite dete oko struka dok pliva i hodajte pored njega  dok pomera ruke i noge bez prestanka. Obe ruke treba da mu se kreću neprekidno.

·         Kada dete savlada da tako održi svoje telo na površini, spremno je da proba da pliva samostalno.

Beba na bazenu

7. korak – Samostalno plivanje

·         Odmaknite se od deteta da napravi par zamaha do vas. Neka dete stoji na mestu gde može da dohvati nogama dno i onda se pusti ka vama. I jedan metar je za početak dovoljno. Ohrabrujte dete da što ravnije drži noge i ruke i da zamahuje gore-dole.

·         Najčešći problem koji se javlja na početku plivanja je problem sa disanjem. Zbog nepravilnog disanja se prvenstveno umaraju.

8. korak – Disanje

·         Većina dece najveći problem ima sa disanjem. Čak i kada nauče da plivaju, uglavnom zadržavaju dah, pokušavaju da udahnu, pa se nagutaju vode i prebrzo se umaraju.

·         Držite dete dok pliva oko struka, a zatim mu na svaka 3, a najviše 5 zamaha recite „DIŠI!“ i nagnite dete malo napred, da uzdigne glavu iznad vode i uzme vazduh, pa nastavi.

·         Podsećajte dete da diše i pridižite ga svaki put kada je vreme da udahne. Pridržite ga za grudi dok uzme vazduh, a zatim ga pustite da samo zaroni lice iznova u vodu. Nekada se deci dešava da podignu glavu iz vode ali zaborave da udahnu vazduh.

·         Kada uspeju da nekoliko puta ponove sve korake – zamah rukama, nogama, održavanje na vodi i disanje, spremni su da  uzimaju vazduh u toku plivanja dok dišu sa strane.  Neka vežbaju ovaj način disanja u delu gde nogama mogu dodirnuti dno. Pognutog prednjeg dela tela dok glavu okreću naizmenično u jednu i drugu stranu, ali tako da usta pomeraju iznad vode i u tom momentu uzimaju vazduh.

·         Važno je da steknu rutinu da dišu na suprotnu stranu. Znači, ako im je desna ruka ispod vode da dišu na levu stranu i obrnuto.

9. korak – Strpljenje pri učenju kraul plivanja

·         Ovo je način plivanja koji se ne uči za jedan dan. Mnogi ni ne pokušavaju da plivaju pravilno na ovaj način, a praksa je neophodna. Neka deca će dugo imati problem da dišu sinhronizovano, dok će druga imati problem da drže noge ispružene.

·         Ni dete ni roditelj ne treba da osećaju pritisak zbog učenja plivanja. Vremenom će se stvari srediti i sve će ići mnogo lakše. Plivanje je uživanje, a ne napor.

Povezani članci

Booking.com