Name $ScriptID$ Home Page zZblDStL7dLK5wAtgeHrlPUITBORXLhIXD2LdB.4opr.I7

dete drzi olovku

Pravilno držanje olovke

Deca se susreću sa pisanjem i držanjem olovke još u ranom periodu. Kako njihovi prstići postaju spretniji počinju da hvataju različite predmete među kojima su i olovke i bojice. Deca vrlo rano pokazuju interesovanje za ''pisanje'' i žvrljanje po papiru. Deci se sviđa kada vide da pritiskom olovke na papir ostaje trag i to im donosi zadovoljstvo.

Način na koji deca drže olovku od ranog perioda se menja i sazreva sve do zrelog hvata koji se formira u periodu pred polazak u školu.

Držanje olovke od 1 do 2 godine

Cilindrični hvat olovke

Deca olovku uzimaju celom šakom i okruže je prstima. Za pomeranje olovke su zaduženi mišići ramena i ruke. Njihovim pokretima dete ostavlja trag na papiru. Tragovi olovke su neprecizni, obično horinzontalne ili vertikalne linije. Pritisak olovke je znatan, sa slabom mogućnošću regulacije pokreta u ovom periodu.

Kako dete od 2 do 3 godine drži olovku

Digitalni hvat olovke

Ovaj hvat je donekle napredniji. Deca prave prve pokušaje da isprave prstiće pri hvatanju olovke. Palcem, kažiprstom i srednjim prstom, ili svim prstima drže olovku sa unutranje strane šake, prema dlanu. Ruku i dalje pomeraju kao celinu ne odvajajući je od šake. Ovo je još uvek nezreo hvat ali prihvatljiv i očekivan u ovom uzrastu.

Držanje olovke od 3,5 do 4 - 4,5 godine

Deca u ovom periodu hvataju olovku sa četiri prsta. To je tzv. modifikovani tripod hvat, kada deca sa 4 prsta kontrolišu držanje olovke. Prilikom pisanja se pomera cela šaka i pisanje postaje kontrolisano u određenoj meri. Priltisak olovke na papir je slabiji i deca su veštija te mogu nacrtati i krug, krive linije, kvadrat...

Držanje olovke od 5 god do 6,5 godine

Tripod hvat olovke

Dete počinje da drži olovku sa tri prsta, palcem, kažiprstom i srednjim prstom. Olovku drže jagodicama prstiju. Palac i kažiprst formiraju luk. Domali i mali prst su savijeni ka dlanu. Na ovaj način se stabilizuje ručni zglob. Pokreti olovke su kontrolisani šakom i prstima i ovakav hvat dozvoljava punu pokretljivost i izvođenje svih pokreta vezanih za pisanje.

Zašto je važno da dete nauči da pravilno drži olovku?

Pravilno držanje olovke utiče na brzinu pisanja, na kvalitet i lepotu rukopisa. Deca koja mogu da izvedu sve pokrete prstima i šakom koje se od njega očekuju biće uspešnije i imaće veću motivaciju za napredovanjem. Dok će deca sa nepravilnim hvatom olovke imati usoren tempo pisanja, nečitljiv rukopis, smanjenu brzinu pri izradi domaćih zadataka, pisanje sastava i postignuća pri izradi diktata.

Ovo može uticati na samopouzdanje deteta, na njegov odnos prema školi i učenju. Proverite da li je vaše dete savladalo pravilan hvat olovke i ako mislite da ima potrebe za dodatnim vežbanjem možete se obratiti stručnjaku koji će vam dati smernice na koji način da poboljšate ovu veštinu kod deteta.

U Edukativnom centru Prve reči možete dobiti dodatne informacije o ovoj temi, obaviti savetodavni razgovor kao i procenu razvojnih sposobnosti vašeg deteta.

Marija Ranisav

Diplomirani defektolog - logoped

Marija Ranisav je stručni saradnik portala Demetra. Sva pitanja vezano za razvoj govora vašeg deteta možete joj poslati na: Ova adresa el. pošte je zaštićena od spambotova. Omogućite JavaScript da biste je videli. i odgovor će biti objavljen u što kraćem roku.

Pročitajte još:

Vežbe za razvoj govora

Dete ne zna da kaže ''R''

Kako prepoznati da dete ima problem sa sluhom?

Booking.com